Part 8: Dilupai

31 4 0
                                    

Aku merayau mencari sesiapa saja kenalanku. Aku ingin tahu apa yang mereka perkataan tentangku. Aku pergi ke tempat kerjaku, rumah-rumah saudara maraku, rumah para sahabatku. Satu demi satu aku kunjungi.

Jelas mereka ada bercerita tentangku, ada yang menceritakan kebaikan yang pernah aku lakukan pada mereka dulu. Ada juga yang menceritakan tentang keburukanku. Ada juga yang memang jelas terasa kehilangan dengan pemergianku. Semuanya lebih mengatakan kasihan padaku kerana pergi awal sebelum waktu tuaku.

Hari silih berganti. Minggu demi minggu berlalu. Sudah hampir sebulan. Aku terus merayau melihat semua kenalan yang aku pernah ada sebelum aku lenyap ke tempat penantian. Namaku mulai jarang diperkatakan dibibir mereka lagi. Kalau minggu pertama dulu namaku selalu diucapkan dibibir mereka, namun kini namaku semakin dilupai. Segala tentangku semakin jarang diperkatakan.

Aku kembali ke rumah. Aku perhatikan wajah-wajah anak isteriku. Jelas reaksi mereka masih sugul hingga kini. Lebih-lebih lagi isteriku. Setiap kali dia berseorang di bilik, airmatanya pasti mengalir. Permergianku sangat memberikan tamparan besar padanya. Terkadang bila dia membuka telefonnya, apa yang dia buat adalah menatap satu-persatu gambar kenangan kami sekeluarga.

Ingin saja rasanya aku memujuk isteriku supaya berhenti berduka. Tapi apakan daya, aku hanya mampu melihat sahaja. Isteriku sehingga kini masih tidak berselera makan. Makan pun dia hanya mengisi kelaparannya, dan itupun nasinya tidak pernah habis. Mujur ada anak perempuanku selalu menemani ibunya. Sehinggakan dia akan tidur bersama ibunya, kerana tidak mahu ibunya terus berduka.

Tinggal seminggu lagi aku akan terus merayau. Jika Tuhan mengizinkan aku hidup semula, pastinya aku akan lebih mengutamakan keluargaku. Ya sudah pasti, kerana merekalah yang paling dekat denganku. Hanya mereka yang terus bersedih kehilanganku.

40 HARI KEMATIANWhere stories live. Discover now