Hari ini merupakan hari ke-40 aku meninggal dunia. Kelihatan rumah aku mula dipenuhi sanak saudara lagi. Ada juga kelihatan sahabat-sahabatku mengisi ruang rumah tersebut. Makanya majlis mengenangkan 40 hari kematianku akan berlangsung malam ini.
Aku sangat sedih untuk meninggalkan keluarga ku sepenuhnya. Sehinggakan aku mengekori ke mana sahaja isteriku pergi. Aku baru sedar banyaknya pengorbanan seorang insan bergelar isteri. Malah kini dia terpaksa berjuang tanpaku. Kini aku sedar dia juga adalah insan yang amat menyayangiku. Dia menerimaku seadanya. Melayan segala kerenahku selama ini tanpa sebarang keluhan.
sedang aku memerhatikan isteriku, aku perasan ada seorang tua berambut panjang beruban cecah ke bahu, berjambang putih dan mengenakan pakaian jubah putih memerhatikan aku. Aku berasa pelik. Dia tidak aku kenali langsung. Dari cara dia memerhatikan aku, memang aku pasti dia nampak aku. Aku turut perhatikan semua yang akan kat situ seakan-akan tidak perasan kewujudan orang tua tersebut.
Aku menghampirinya. Aku menyapa dia dengan berhemat. Dia pun membalas sapaan ku dengan bersahaja. Dia menyatakan bahawa aku akan pergi malam ini. Dia akan membawa aku ke tempat lain, tempat yang diperkatakan sebagai tempat penantian katanya. Dia berkata pada ku, malam ini aku boleh hadir ke dalam mimpi isteriku. Tapi hanya sekejap, aku tidak diberikan banyak masa. Aku dilarang sama sekali untuk bercakap sesuatu yang tidak harus manusia hidup ketahui. Aku cuma dibenarkan melepaskan rasa rindu pada orang yang aku sayangi. Bagiku, itu sudah memadai.
Aku seperti sudah tidak sabar. Aku menantikan isteriku tidur, kerana aku akan masuk ke dalam mimpinya. Majlis malam itu berjalan lancar. Seperti biasa aku melihat isteriku menangis di depan fotoku yang diletakkan khas untuk majlis tersebut. Setelah semua tetamu balik, kelihatan isteriku masuk ke bilik. Dia merebahkan dirinya yang telah kepenatan sepanjang hari ini.
Dia berbaring secara mengiring. Airmatanya berguguran lagi. Dalam kesedihan tersebut, akhirnya dia melelapkan matanya. Setelah dia kelihatan nyenyak, aku mula masuk ke dalam mimpinya. Di dalam mimpi tersebut ada sebuah taman bunga yang sekitarnya berkabus. Dia melihat aku dengan rupa yang terkejut. Dia segera berlari mendapatkan aku dan terus memelukku. Dia meluahkan dirinya sangat merinduiku. Aku jua meluahkan benda yang sama dan memandangnya dengan penuh senyuman. Aku mengatakan sesuatu supaya dia menjaga anak kami sebaik mungkin, dan aku akan menunggu dia di sana. Kami terus berpelukan dalam beberapa ketika sehinggalah aku disedut keluar dari mimpinya.
Akhirnya aku berjalan pergi bersama orang tua tadi ke suatu tempat yang tidak tahu aku jelaskan.
TAMAT!
Sekian Terima Kasih kerana sudi membaca.
Kisah ini adalah rekaan semata-mata, tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun telah meninggal. Jika berlaku, ia adalah suatu kebetulan.
YOU ARE READING
40 HARI KEMATIAN
EspiritualPara pembaca dinasihatkan tidak terbawa-bawa dengan kisah ini. Kerana ia adalah suatu rekaan semata-mata. 40 Hari Kematian mengisahkan roh si mati merayau melihat kehidupan sebelum dijemput ke tempat penantian.