Malam kedua. Suasana sama seperti sebelumnya. Masih ramai seperti sebelumnya.
Aku akan dikebumikan keesokan harinya. Jadi malam ini adalah malam terakhir penghormatan buatku.
Malam itu aku disembahyangkan seperti malam sebelumnya. Saat menyembahyangkan aku, sempat aku meronda memerhatikan perangai manusia ni. Ada yang termengantuk saat itu, lucu. Ada juga yang tidak fokus. Macam ragam la. Tapi tak mengapa. Asalkan mereka menghormati upacara tersebut.
Seperti biasa, isteriku tetap tidak berganjak. Dia tahu, esok aku tidak bersamanya buat selamanya. Sepertimana aku, dia memang jelas menyayangi aku. Terfikir juga aku, kalau-kalau kubur aku masih merah, adakah dia akan menikah dengan laki lain. Eh Sampai ke situ pula fikirku. Bukan apa, sebab pernah mendengar dan benda itu pernah berlaku. Harap isteriku tidak sedemikian.
Sebab itu juga, segala peninggalan ku aku wasiatkan sebaiknya. Rumah dan kereta, aku wasiatkan kepada anak-anakku. Bagi Isteriku dia akan dapat duit simpanan dan gaji pencen penjawat awam yang disertakan aku dengan agar dia membelanjakannya sebaik mungkin terutamanya untuk anak-anak kami. Nasib baiklah sempat beli rumah sebelum mati, sekurang-kurangnya ada tempat anak isteriku tinggal. Tidak mengharap ehsan kiri kanan.
Isteriku juga seorang surirumah sepenuh masa. Namun, dia aku bekalkan dengan lesen kereta, dan ku ajari dengan cara menggunakan kemudahan yang aku dapat sebagai penjawat awam. Macam tahu-tahu pula diri akan pergi awal darinya. Dia dulunya, marah apabila aku mengucapkan yang dia perlu belajar semua itu supaya bila aku pergi dia tahu apa yang perlu diuruskan. Dia marah mengatakan aku mengucapkan suatu yang tidak patut.
Sekarang sudah jadi kenyataan, yang aku pergi mendahuluinya. Dia terpaksa menguruskan semuanya tanpa aku. Nasib baik juga dia ada keinginan belajar semua tu. Maka aku tidaklah risau sangat, biarpun pemergian ku ini tidak dirancang.
Dari situ, juga Isteriku sedar aku sememangnya bertanggungjawab terhadap keluargaku. Sepanjang hayatku, aku sentiasa menghiburkan kami sekeluarga. Aku tahu suasana itu akan membuatkan Isteri dan anak-anak merinduiku.
YOU ARE READING
40 HARI KEMATIAN
SpiritualPara pembaca dinasihatkan tidak terbawa-bawa dengan kisah ini. Kerana ia adalah suatu rekaan semata-mata. 40 Hari Kematian mengisahkan roh si mati merayau melihat kehidupan sebelum dijemput ke tempat penantian.