Gregory; seorang yang berbadan tegap, berbaju uniform pengawas sekolah lengan panjang dan kemas, berambut pendek dan rapi, sangat kacak dan kelihatan berkaliber.
Namun air mukanya kelihatan serius. Bukan marah... Tetapi lebih kepada tegas; lebih menakutkan.
"Kau," Gregory menunjuk Julian. "sudah dari awal kan saya bilang... Kawal perasaan. Apa yang susah betul? Kasih biar lah bah dia kena rasuk kah... Kena histeria kah..."
Jahat juga dia ni... Mau kasih biar saja saya begitu.
"Macam kau tidak biasa... Serius, sebelas tahun sudah ni Julian, kenapa kali ini saja yang kau tolong?" Gregory melipatkan tangannya.
Julian terdiam dan memalingkan kepalanya ke tempat lain.
"Kau lagi," Gregory menghadap Hansel. "plan tidak mau bagitau saya? Kau ingat senang kah mau tapuk nanti? You really think that I wouldn't eventually find out?"
English dia sempurnah gila. Tapi saya dari tadi lagi tertanya-tanya... Selama ini dorang panggil saya "manusia"; seolah olah dorang bukan manusia...
"K-kamu bukan manusia?" saya berbisik.
Semuanya jelas sekarang. Kenapa Julian tidak pernah berubah sejak sepuluh tahun lalu. Kenapa Julian mampu terjun dari tingkat tiga tanpa sebarang luka.
Gregory menjeling ke arah saya, "Ya. Kami tinggal roh. Dan kau sudah tau terlalu banyak. Sekarang pilih lah apa kau mau buat untuk menebus semua ini. Kau mau join kami atau mati?"
Saya tidak tahu dia sedang berlawak atau tidak.
Saya jawab "Join kamu."
"Bah... Kalau begitu, cepat bunuh diri dan join kami sama-sama menderita."
Saya renung mata Gregory lama-lama, menunggu dia ketawa sebagai tanda dia hanya bergurau. Tetapi dia tidak senyum pun.
"Gila... Jadi apa lah tu konon dia punya beza sama mati?" saya tidak berasa takut lagi. Malah, saya rasa dijengkelkan.
"Tapi satu hari nanti last-last kau mati juga pun... Sama juga."
Ok... Saya terjumpa sekumpulan orang gila.
Satu; abang yang mempunyai dua personaliti yang sangat jauh beza diantara satu sama yang lain. Dua; lelaki pendek yang terlalu ceria. Tiga; perempuan cina yang trip gagah jak, tapi takut akan seseorang lelaki yang bernama Nizam. Empat; leader dorang yang tau main tegas-tegas saja, tapi tidak pandai berfikir logik.
"Gregory, ini bukan salah dia, ok? Kalau siapa-siapa yang salah, saya lah yang bersalah. Jadi boleh jangan terburu-buru buat keputusan?"
Saya terkejut melihat Julian sangat ikhlas dan rendah diri. Untuk seketika, saya ternampak kembali Julian yang 10 tahun lalu... Julian yang lemah lembut... Yang menyanyikan lagu dusun Esther kepada saya secara rawak.
Tetapi semuanya hilang kembali apabila dia menghadap wajah saya.
"Tapi, kita memang patut denda dia ni..."
Bulu roma saya berdiri. Apa yang dia mau denda ni?
"Oh!" muka Hansel ceria kembali, dia tiba-tiba bersuara dan bertentang mata dengan saya. "kau boleh tolong kami pulang ke alam roh!"
Alam roh?
"Tidak boleh!"
Junci muncul sekali lagi. "Itu kita harus sendiri fikir caranya!"
Hansel menghembus nafas, mengeluh. "Bukan kau tau pun batch sebelum kita ni ada minta tolong siapa-siapa atau tiada."
"Tapi Hansel, masalah dia ni kan... Ini perempuan bah," Julian tunjuk saya, seolah-olah saya ini sebarang objek. "dia angkat lima puluh buku latihan pigi pejabat guru pun boleh terjatuh... Kau rasa dia boleh tolong kita kah?!"
Alamak... Itu kejadian seminggu lalu... Dia nampak pula...? Dasar hantu... Senang-senang nampak benda yang memalukan.
Saya menggenggam kedua-dua tangan, ingin melepaskan geram. "Saya boleh tolong bah! Kau ingat saya ini apa?! Bagitau saja bah apa saya perlu buat, saya ok saja ni!"
Julian ketawa secara sarkastik. "Konon lah."
"Kau tunggu saja!" saya rasa sangat tercabar.
"Betul? Kau sudi tolong?"
Perasaan bersalah timbul di dada apabila saya melihat mata Hansel yang bersinar, penuh dengan pengharapan. Mesti lama sudah dia tunggu saat ini.
Saya tidak patut tolong hanya sebab saya rasa tercabar.
"Ya... Saya mau tolong," Saya senyum hangat kepada Hansel. Kali ini dengan ikhlas.
"Tiada guna juga tu... Jangan lah kau mimpi sana," Julian mencemarkan perasaan ikhlas saya.
"Biarlah! Bukan kau yang saya mau tolong!"
"Shhh, semua diam lah," Gregory menutup mata sambil mengurut kedua-dua belah dahinya. "lama-lama semua tidak masuk akal sudah."
Bukan dia kah yang duluan tidak masuk akal?
"Julian, hantar dia pulang bilik dia sekarang, okay? Kita bincang hari lain," Gregory cakap.
Julian seperti ingin membantah lagi. "Ih tapi-"
"Tiada tapi-tapi," Gregory memotong percakapannya. "kau yang bersalah, kau tiada hak komplen ok? Now do as I told you."
Julian dengan geramnya berjalan duluan.
"Cepat lah!" dia berhenti separuh jalan apabila sedar yang saya belum bergerak. Saya terus mengikutinya.
"Bye Esther!" Hansel lambai saya.
"Bye..." Saya tidak tahu pun macam mana dia tahu nama saya.
Saya diam-diam mengikuti Julian dari belakang sehinggalah sampai balik ke kelas saya. Semua orang masih tidur.
"Cepatlah masuk. Takkan kau tunggu saya cium kepala kau?" Julian berdiri di luar pintu kelas, menunggu saya masuk.
"Ih budu. Pulang lah kau balik di kuburan!" Saya masuk kelas.
"Bah ok bah. Saya bunuh diri dulu balik!" dia terus terjun dari palang besi sekali lagi.
Saya membenci diri saya yang ingin tertawa sedikit. Saya tidak faham kenapa cara dia marah itu lucu.
YOU ARE READING
Esther Bilang SMK Sentosa Ada Hantu! (A Sabahan's Rom-Com Story)
FantasíaApa reaksi kau kalau teori "sekolah berhantu" itu menjadi fakta yang betul? Esther Amber Welfred tahu terlalu banyak... Ternampak lebih lagi daripada pelajar-pelajar SMK Sentosa yang lain. Apa akan terjadi kalau dia cuba untuk lari? Apa akan terja...