💜الفصل الرابع💜

831 14 10
                                    

عاد الى القصر... ولكنه ظل بداخل سيارته لبعض الوقت... ثم ترجل منها اخداً نفس عميق قبل تلك المواجهه........

_بقلمى / آلاء عصمت_
♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛♛
بالقصر......

كانوا يجلسون حول طاولة الطعام باستثناء مريم وجميله.....

رافت بصوت مرتفع: رشــــا يــا رشــــا.

جائت الخادمه مسرعة وهى تقول: امرك يا بيه.

رافت: روحى نادى مريم هانم و جميله هانم عشان الغدا.

رشا: حاضر يا بيه.

بعد رحيل رشا... اردفت فريدة بخبث: يدوب لسه جايين مفيش ساعتين... وخلت بنتى تتأخر عن معاد الغدا... اللى كانت بتبقى اول واحدة قاعدة على السفرة.

كادت سناء ان ترد عليها ولكن قاطعها رأفت منقذا للموقف: البنات نزلوا اهو.

تزامن وقت هبوطها من الاعلى... مع وقت دلوف حمزة الى الداخل... فتسمر كلايهما ولم يقدر احد على الحديث....

_بقلمى / آلاء عصمت_
§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§

اتسعت عينيها عندما وجدت باب الشرفه يُفتح... فهمست بصدمه: زينه.

لم يكن حال زينه افضل من حالها... فصُدمت عندما رأتها امامها هى الاخرى.... اردفت بذهول: ليليان.

وقفت ليليان واتجهت لاطراف الشرفه لتكون قريبه من زينه اكثر.... ظلت تنظر لها بفرحه ودموعها تأنى التوقف.... فوجودها هنا يُعنى ان مازن مازال هنا ايضاً.......

فاقت زينه من صدمتها واقتربت من شرفه ليليان وعانقتها بقوة: يااااه يا ليليان... عشر سنين بحالهم... انا مش مصدقه انى شايفاكى.....

نظرت ليليان لها بدموع: انا اللى مش مصدقه نفسى انكوا لسه هنا انا..... انا مش عارفه اوصفلك انا حاسه بإيه.... انتى متعرفيش انا حصلى ايه فى العشر سنين دول يا زينه.....

امسكت زينه بيد ليليان التى كانت تضعها على حافه الشرفه واردفت: هعرف... بس اهم حاجه دلوقتى انك رجعتى تانى... انتى مش عارفه برجعتك ديه عملتى ايه....

ليليان: انا هحكيلك كل اللى حصل.... بس مش هينفع هنا.

زينه: انا هلبس وجيالك... لازم نتكلم.

وتركتها دلفت للداخل سريعاً... بينما ليليان نظرت للشرفه بحنين لما عاشته هنا......

- بقلمى / آلاء عصمت-
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
عودة للقصر.....

صُدم عندما رأها... فهو لا يعرف ما الذى آتى بتلك الفتاة المخادعه الى قصرة... وفوراً استعادت ذاكرته ما فعلته به جميلة.... وجعلته اضحوكه امام نفسه.... مهلاً وامام يوسف ايضاً......

ترياق الحب ..... للكاتبه "آلاء عصمت" ((قيد التعديل))حيث تعيش القصص. اكتشف الآن