قبل ما ابدء فحبه اوضح حاجه...
ناس كتير انتقدوا مريم وقالوا انها اوڤر فى رد فعلها وان الموضوع تافه ومش مستاهل كل اللى هى عملته...
طب ثوانى بس كده يا جماعه
مش كل الناس بتبقى ردود افعالهم وتصرفتهم زي بعض،، فى ناس الكلمه بتفرق معاهم وبتسيب اثر فى شخصيتهم... ببساطه شخصيات حساسه بزيادة.. ناس مبتنمش لمجرد انها سمعت كلمه زعلتها او قالت كلمه زعلت بيها حد.. يعنى من الاخر بيصعب عليهم نفسهم بزيادة اوووى
.
مريم زي ناس كتير كانت شايفه ان طالما قدرت تقول الكلمه ديه مرة حتى لو بهزار فتقدر تعدها تانى وتانى طالما اتقالت يبقى خلاص!!..
ببساطه...
الثقه بتكون اتهزت وسابت جرح مكانها
انتوا عارفين طبعا عنى ان مبكتبش حاجه خارقه للواقع وبعيدة علينا بالعكس انا معظم شخصياتى وحكاياتى بتكون واقعيه وبتحصل فى حياتنا بشكل من الاشكال.... ومريم فعلا شخصيه من الشخصيات الحقيقيه اللى ممكن نقابلها فى حياتنا... واللى انا على مستوى شخصى قبلت منها فى حيااتى!!...
.
اتمنى اكون قدرت اوضح وجهه نظرى واى نقد اتقال عن الشخصيه......اسيبكم مع اخر الفصول
♥ترياق الحب♥
🎶الخاتمه......
♪♪♪♪..............................
بعد مرور عامين،،،ننظر لحديقه القصر... لنجد تلك الفاتنه الصغيرة جالسه على الارجوحه وبيدها مجلتها ذات الرسوم الكارتونيه... واضعه قدم فوق الاخرى بغرور طفولى محبب... وايضا لا نغفل عن شكلها الساحر... بشعرها البنى الداكن الطويل المسترسل خلفها بانسيابيه... كما ورثت لونه من والدها ونعومته من والدتها... وبشرتها الحليبيه الصافيه... عيونها البنيه الواسعه كعيون والدتها... مرتديه هذا الفستان الصيفى القصير الملائم لسنها... فهى بعمر السنتين فقط..!!
وكما نرى ان تلك الصفات لن تنطبق الا على واحدة فقط.... الا وهى!!..
رقه... رقه حمزة الصياد.....!!!!قذفت رقه المجله من يدها وهى تصرخ من جذبه لخصلاتها... بينما هو تتعالى ضحكاته بمرح مشاغبته لها!!!
اتت جميلة سريعا وهى تهتف: عــمــر.. سيب شعرها حالا!!...
ترك عمر شعر رقه... فالتفتت له بحنق طفولى وامسكته من خصلاته كما فعل معها....!!
ركضت جميلة لتفصل بينهما... فى حين تعالى هتاف يارا من خلفها: عــمــر!!!
نزعت جميلة يد رقه... وابتعد عمر هاتفا بحنق طفولى: تله عمل تله عمل مس سايفين ساتلى سعرى اى...!!
[كله عمر كله عمر مش شايفين شدتلى شعرى ازاى]جذبته يارا من ذراعه بحدة... فهذا الصغير لا يكف عن المشاكسه ابدا... ومازال عمره السنتين والنصف فقط..!!
فصاحت قائلة: وله اتلم... انت كل ما تشوف رقه تدايقها... والله لاخلى انس يربيك صح... وياويلك بقه لو قولت لحمزة..!!!
عمر: لالا خلاث خلاث... عمو حزة (حمزة) سرير (شرير)... خلاص يش (مش) هدايق يقه (رقه)... هبقى ادايق يوليا (لوليا) اما تيجى...
أنت تقرأ
ترياق الحب ..... للكاتبه "آلاء عصمت" ((قيد التعديل))
Casualeعشقها منذ الصغر ولكن فرض القدر سيطرته وجعل بينهم اميال فماذا سيفعل اذ رأها بعد كل تلك السنوات ولكن بشخصيه مختلفه فالسنوات كفيله بتغيرينا فما بالك ان يحدث بعد فراق دام لاكثر من عـــ10ـــشــر سنوات!! ترياق الحب ♥♥ حمزة♥مازن♥يوسف♥انس ...