Part 2

733 24 0
                                    

Keesokan harinya, Abu datang kerja menaiki teksi. Masuk masuk je Syafiq pandang dia pelik. "Apa?" soal Abu, pelik. "Mana basikal kesayangan kau tu?" Syafiq tanya Abu balik. Aleotak.

  "Oh aku lupa cite, semalam ada orang langgar, lepastu aku terus hantar bengkel. Balik balik dahnak maghrib, aku teruslah solat. Takkan kau tak nampak kut basikal aku takde depan rumah semalam?" terang Abu, kemudian kembali bertanya. Korang fikir ni sesi soal jawab ke-

"Eh kau ok ak?" Syafiq gelabah bila dengar perkataan 'langgar'. "Ok je, basikal aku jelah teruk," balas Abu. Dia mula mengenangkan basikal kesayangannya. Basikal itulah hadiah terakhir mamanya bagi sebelum dia terbang ke London.

  Syafiq menganggukkan kepalanya dan sambung kerjanya. "Em Syafiq petang ni teman aku pergi tengok basikal aku kat bengkel tu boleh tak?" tanya Abu. "Boleh je. Naik aku eh?" "Eh takla naik unicorn. Yela naik kaulah," balas Abu, sarkastik. Syafiq memutarkan bebola matanya.

Sementara itu somewhere in the city...

Johan masih termenung keluar tingkap. Dia sedang membayangkan wajah unik lelaki semalam. Dia betul betul berminat untuk berkenalan dengan lelaki itu.

"Boss, aku dah jumpa," lamunan Johan terhenti apabila suara Amirul mencelah. "What did you found?" tanya Johan, mula duduk tegak. "Abu bin Abu, 20 tahun, duduk di Taman Perindustrian dan kerja kat Kompleks 3A," balas Amirul. "Kompleks 3A? Situ banyak library kan?" tanya Johan, tambah berminat. "Haah, memang library jelah kat situ. Tapi si Abu ni kerja kat tingkat tiga, kedai nombor 2," tambah Amirul.

  "So you're a librarian...," bisik Johan sambil bermain dengan loket milik Abu yang terjatuh di jalan tar semalam. "Mirul, cancel semua meeting. I have a locket to return," said Johan, now standing.

                            **********

Abu mengambil buku yang ditinggalkan di atas troli oleh pelanggan yang datang dan mula menyusun kembali di tempat asal. Sedang dia sibuk bersiul sambil menyusun, tiba tiba Ali kelam kabut datang.

  "Abu!" "Ali!" latah Abu, menjatuhkan buku yang dipegang. "Shh!" tegur salah seorang pelanggan yang sedang membaca di meja berdekatan. "Sorry...," bisik Abu dan mengalihkan pandangannya ke arah kembarnya. "Asal?" tanya Abu. "Ada orang cari kau kat depan," balas Ali, gelabah.

  "Hah? Siapa pulak?" Abu mengerutkan dahinya. Siapa pulak yang rajin cari dia? "J-J-," belum sempat Ali menghabiskan kata katanya, Syafiq pula datang menyusul. "Abu, cepatlah. Aku takutlah layan dia tu," Syafiq pun gelabah. Abu pelik, siapa si dia ni sampai dua dua budak ni jadi takut?

  "Ha yela kejap, bagi aku habis susun buku ni dulu," Abu buat tak endah je. 'Takkan tak boleh sabar kot' fikirnya. "Ish takboleh! Kau nak aku mati ke? Cepatlah!" Syafiq mula menarik tangan Abu, Abu pun terhuyung hayang kene tarik.

  Apabila dia sampai ke kaunter utama, orang yang cari Abu tu tengah pandang luar, so Abu nampak belakang dia je. "Ya? Kenapa cari saya?" tegur Abu sambil berdehem. Dia memusingkan badannya dan...

  "You!!"

Too Good at Goodbyes Where stories live. Discover now