Johan termenung sendiri. Terbayang waktu Abu memeluknya di rooftop malam kelmarin. Dia tersenyum sendiri. Dalam hati dia dah tau yang Abu mula suka kat dia. "Just a little more effort...," bisiknya.
"Hah! Termenung apa tu?" satu suara mengganggunya. "Mama!" latah Johan, langsung terbangun dia dari kerusi kerja empuknya itu. Sedar akan tingkahnya, terus dia gelabah pergi salam emaknya. "Damia mana mama?" tanya Johan, selalunya Damia ikut, maklumla budak tu masih belajar. Mama memang tak bagi anak anaknya kebebasan sendiri sampailah dah ada kerja.
"Sinilah. Rindu adik lah tu...," satu suara dari belakang mencelah. Itu dia Damia, adiknya yang memang jelita. Tambah lagi dengan sense of fashion dia, dengan rambutnya yang beralun, memang semua lelaki tertarik dengan dia. Tapi tulah, Johan overprotective sangat. Ala Damia pun malas sangat nak layan cintan cintun ni. Baik dia habiskan belajar dulu.
Johan memeluk adiknya, lalu dia sekeh kepala si Damia. "Takde masalah abang nak rindu kau. Kenapa mama datang sini?" Johan memusingkan badannya kembali kepada mama. Damia menggosok kepalanya yang disekeh, merungut.
"Kenapa? Tak boleh ke?" tanya mama kembali. "I know mama mesti ada apa apa kalau datang sini," balas Johan. "Takdelah... Mama rindu anak teruna mama ni. Dahlah sekarang ni jarang balik rumah," mama melabuhkan punggungnya di atas sofa. Damia? Selongkar barang abangnya. Johan menjeling Damia, namun membiarkannya.
"Are you sure that's it?" tanya Johan, mahukan kepastian. Mama menarik nafasnya, "Kamu ni bila nak kawin Johan? Umur kamu nak masuk 30 dah tu," tanya mama, menyatakan hasrat sebenarnya. Johan mengeluh. Isu ni lagi.
"Johan bukan apa mama, calon pun belum jumpa," luah Johan. Dia cuba untuk tidak membangkitkan Abu. Bukan mamanya takkan menyokong, cuma dia masih takut takut nak cakap yang pasangan pilihannya kalini seorang lelaki.
"How about Sara??" cadang mama. Johan berkerut. "Taknak lah...," kata Johan dalam suara malasnya. Sara memang baik, ya. Tapi dia tak berkenan dengan Sara, bukan Sara jahat ke, gedik ke apa. Sara jauh lebih baik daripada ex ex dia yang lain. Cumanya Sara tu bukan type dia.
"Why not? Ke kamu dah ada pilihan sendiri?" tanya mama. Johan tersenyum simpul. "Who's the girl... Or guy??" celah Damia tiba tiba. Johan menjeling adiknya, lalu melepaskan keluhan yang berat. "Kalau Johan cakap mama kene janji mama takkan marah," kata Johan, membelakangi mamanya.
"I promise I won't," kata mamanya. Johan menarik nafas, mengumpul kekuatan untuk menceritkan hal sebenar. Walaupun dia tahu mamanya pasti akan menyokong, tetapi dia masih risau. Risau dengan pandangan orang lain.
Selepas menarik nafas yang dalam, akhirnya Johan membuka cerita. "So there's this guy...," and the story began. Usai dia bercerita, mama tersenyum lembut, Damia dah buat muka gatal dia. "That's it? That's the thing yang kamu takut sangat nak bagitau mama? Johan, it's okay. Apa je keputusan yang Johan buat mama sokong, asalkan Johan happy," kata mama, menenangkan Johan.
"Haah, so what if the society talks bad about it? So what? Abang head mafia for god's sake!! Kalau ada orang kutuk abang abang stapler je mulut dia," Damia menggosok lengan Johan, memberikan semangat. Johan tersenyum, bersyukur ada keluarga yang memahami. "Thanks mama, adik," kata Johan, sangat bersyukur.
"Dahla, kejap lagi pun mama ada meeting. I can't wait to meet this Abu," kata mama, mengambil beg tangannya. Johan mencium tangan mama, lalu menghantar mereka keluar dengan pandangan mata. Johan tersenyum senang. "Now just to take his heart completely...," bisik Johan sendiri.
**********
Abu sedang mengelap kaunter apabila telefonnya berdering. Dia melihat pemanggil. Johan. Dalam hati dia berbunga.
Abu : Hello?
Johan : Hi sayang, can we meet up tonight?
Abu : Why??
Johan : Just please say yes. I missed you...
Abu : Fine, what time??
Johan : 8pm
Abu : Okay, you'll pick me up?
Johan : Yea... I can't wait for tonight
Abu : Uhm yea, okay byeAbu meletak telefon. Dia tau macam biadap, tapi jantungnya macam nak terkeluar bila dia dengar suara lembut Johan mengungkap perkataan "sayang". Dalam diam, dia tersenyum.
"Woi," satu suara menghentikan lamunannya. Syafiq menepuk bahunya. "Kau sengih apa?" tanya Syafiq. "Takde apa lah. A-aku nak pergi susun buku jap," gelabah, Abu pergi meninggalkan Syafiq.
Dari jauh, Syafiq merenung Abu. Dia tipu, dia dah dengar segala conversation Abu dengan Johan. "Sah Abu ni gay," kalini takde siapa yang ada untuk potong cakap dia.
YOU ARE READING
Too Good at Goodbyes
FanfictionJohan ni ketua mafia kat bandar tu and ramai kenal and geruni dia. Johan is a bisexual, but he have only been with women, and I mean a LOT of women. Tapi sefemes si Johan ni pun ada jugak yang tak kenal dan tak ambik tau pun pasal dia, iaitu Abu. Ab...