Keesokan harinya, Johan mengajak Abu keluar. Their first official date. Tapi, kalini Johan bagi Abu pilih location. Gentleman lah katanya.
"Weh korang, nak apa untuk dinner? Nanti aku belikan," tanya Abu sambil menyarungkan kasut. "Nak thumbdr-," Ali tersedak sendiri bila Abu menghadiahkan jelingan tajam. "Kau ni Ali. Belikan kitorang pizza je senang," Syafiq mencelah entah dari mana. Abu menganggukkan kepalanya.
"Abu...," Abu yang dah berdiri memusingkan badannya. "Yes Syafiq?" tanpa kata kata, Syafiq terus memeluk Abu. Abu terkedu, tapi dia membalas pelukan Syafiq. "Asal ni?" tanya Abu prihatin.
"You know I will be friends with you no matter what right?" bisik Syafiq dalam pelukan tersebut. Abu tergelak kecil. "Yes of course I do. Besides, it was you yang selalu overthinking," usik Abu. Syafiq melepaskan pelukan dan menampar bahu Abu.
"Kau ni... I'm just playing my part as a friend to you," kata Syafiq. "Kau je kawan yang aku ada Fiq, you and Ali means everything to me. Aku sayang korang, even though korang selalu buat aku naik darah. But I love you guys," Syafiq tersengih. "Okaylah, bye Syafiq," Abu melambaikan tangannya kepada Syafiq.
"And Abu...," sekali lagi, Abu memusingkan badannya. "Please take care," entah mengapa kali ni Syafiq berat hati untuk melepaskan Abu. Macam rasa tak sedap hati. Tapi dia cuba untuk kawal, dia taknak risaukan sesiapa. Abu tersenyum lembut. "I will,"
**********
"So, kemana kita?" tanya Johan. Sanggup dia cancel semua appointment harini, semuanya untuk Abu. "I nak pergi ioi. I dah plan the whole day for us," balas Abu. No, more to demanding. Johan tergelak kecil. "Sure thing, sayang," Johan menekan pedal minyak.
Sesampainya mereka di ioi, destinasi pertama mereka ialah McDonald's. Abu memesan satu set cheeseburger dan Big Mac untuk Johan. Selepas itu, mereka menuju ke panggung wayang. Abu memilih cerita "Red Shoes and 7 dwarfs" Johan tergelak dengan teletah Abu. Memang excited habis dia harini.
Selesai wayang, mereka berjalan jalan sebentar. Mostly Abu yang tarik Johan masuk kedai, sama ada Popular, MPH dan kedai kedai buku yang lain. Johan layan aje, memang harini dia nak layan karenah Abu pun.
Usai Zuhur, Abu mengheret Johan ke arcade. Mereka membeli token dan mula mencuba setiap satu mesin yang ada di situ. Tiba tiba, Abu tertarik dengan satu mesin ni. "Biy!" Johan memandang Abu. Abu memuncungkan bibir mungilnya kepada mesin yang joget joget tu (aku taktau nama mendalah tu weh HAHAHAHAHHA).
Abu memasukkan token, kemudian memilih level medium. Johan memandang Abu, terkejut. "Kenapa? Takut ke?" cabar Abu. Johan tersenyum nakal. "Bukan I takut kalah sayang. I takut you yang penat nanti," Abu menjeling. "Eleh. Nak bet ke?"
"I boleh je. Siapa kalah dia kena layan apa yang winner nak for the rest of the day," Abu termenung sebentar. Dia memang pro pun game ni, lagi pun sekarang ni memang Johan tengah layan apa yang dia nak half of the day already. "Hmm... Deal!" Abu berjabat tangan dengan Johan. The bet is sealed.
Lagu yang dimainkan rancak. Orang ramai mula tertarik dengan tarian mereka. Dua dua taknak kalah, dua dua handal. Tapi lama kelamaan, Abu mula semput. Johan realise that, so he messed up his dance secara sengaja. Orang ramai yang menyokong Johan mengeluh kehampaan. Abu tersenyum lebar, tak percaya.
"Congrats baby," kata Johan ikhlas. "Thanks. Now you have to do what I want for the rest of the day. Although that's exactly what we are doing right now but I don't care," Abu tersengih sengih sendiri. Suddenly Johan caught something on the corner of his eye.
"Sayang, wait right here," kata Johan. Abu menghirup air slurpee yang dibelinya tadi. Dia mengambil nafas. Semput. Lalu fikirannya menerawang ke tempat lain. Bahagianya dia kini. Walaupun dia taktau apa yang akan jadi pada masa depan, yang penting dirinya sekarang gembira.
Seketika kemudian, dia rasa bahunya ditepuk. Abu memusingkan badannya. There he is, Johan, standing straightly with something hidden behind him. "What's behind you?" tanya Abu, cuba untuk tengok apa yang disorokkan Johan tapi Johan cepat menepis. "Close your eyes," Abu merungut, tapi diturutkan juga.
Johan perlahan lahan mengeluarkan sebuah teddy bear dari belakangnya. "Open your eyes," perlahan lahan, Abu membukakan matanya. Dia melompat gembira. "OMG Johan! Is this what you got me just now? That's so sweet...," Abu memeluk patung beruang tersebut dengan erat.
"Do you... like it??" Johan menggaru belakang kepalanya. "Like it? I LOVE it," balas Abu. Johan tersenyum lega. "I was afraid that you wouldn't like it," "Babe, anything from you, expensive or not, good or bad, if it's from you, I would NEVER not love it," Abu meredupkan matanya. Jantung Johan berdegup kencang. Jarang Johan blush, selalunya Abu yang blush.
Tak mampu mengawal diri, Johan mencium bibir Abu HARD. Mereka berdua tergelak kecil. Terhibur dengan perangai sendiri.
"So, where do we go next?" tanya Johan. Abu terdiam sebentar. Berfikir. Kemudian, dia tersenyum lebar. "Follow me," Abu menarik tubuh sasa Johan ke arah satu tempat.
**********
Mereka berpegangan kedua dua belah tangan, meluncur laju dan berada dalam dunia mereka sendiri. Tak sangka Abu akan bawa dia pergi ice skating. Walaupun Abu himself tak reti skating, tapi takpe, Johan kan ada.
Sedang mereka leka berada dalam dunia sendiri, tiba tiba satu bebola keras terkena mereka. Johan menjeling tajam gerangan siapa yang membaling ice ball kepada mereka. Pemuda yang terbaling itu kelihatan takut takut. Sebelum apa apa jadi, Abu terlebih dahulu menenangkan Johan.
"Let's do some revenge," bisik Abu, tersenyum nakal. Menggunakan kasut skate mereka, mereka mengumpul ais dan membentuknya menjadi satu bola. Setelah itu, mereka membaling kembali bebola ais yang dihasilkan kepada orang lain. Nah, semua dah main baling baling ais. Crack habis!
Abu berhenti di tepi, tersenyum gembira. Jika sebelum ini, orang ramai takuti dan geruni Johan, harini dia menjadi saksi yang Johan disukai ramai. Memang itu apa yang Abu nak. Dia nak orang ramai tau, yang Johan bukanlah seteruk yang disangka.
Tiba tiba, ada satu tangan dari belakang menekup mulut Abu. Abu meronta, tapi semuanya dah terlambat. Pandangannya mula kabur.
**********
Setelah Johan sedar akan ketiadaan Abu, terus dia gelabah. Puas dicarinya merata rata, tapi tak jumpa. Dia cuba untuk husnuzon. Mungkin Abu dah balik? Oh! Baru dia teringat Abu ada bagi dia nombor telefon adik kembarnya, Ali. Tak tunggu lama, Johan mengenakan tali pinggang keledarnya dan terus mendail nombor telefon Ali.
**********
"Ah!! Mana boleh!" Ali menjerit apabila Syafiq berjaya mengalahkannya dalam permainan chess. "Ha Ha... Aku menang, so kau kene cuci tandas seminggu," hidung Syafiq kelihatan tinggi dari biasa, bangga betul. Ali memuncungkan bibirnya apabila telefonnya berdering.
Ali : Hello?
Pemanggil : H-Hello? Ni Ali kan?
Ali : Haah, ni siapa?
Pemanggil : Ni Johan.Kilat datang entah dari mana.
Ali : Eh J-Johan ha hai mana kau dapat nombor aku ni?
Johan : Abu bagi. I nak tanya, Abu ada balik rumah tak? Ke dia ada text you kata dia nak balik or anything?
Ali : Takde pulak. Kejap. Syafiq! Abu ada kata dia nak balik ke?
Syafiq, from the background : Takde rasanya
Ali : Haa takdelah. Kenapa eh?
Johan : Oh my- Don't panic but I can't find Abu anywhere-"WHAT?! ABU HILANG?!" Syafiq yang mendengar dari jauh mula gelabah.
Ali terlepas genggaman telefonnya.
To be continued...
YOU ARE READING
Too Good at Goodbyes
FanficJohan ni ketua mafia kat bandar tu and ramai kenal and geruni dia. Johan is a bisexual, but he have only been with women, and I mean a LOT of women. Tapi sefemes si Johan ni pun ada jugak yang tak kenal dan tak ambik tau pun pasal dia, iaitu Abu. Ab...