Gelisah. Gelabah. Resah. Risau. Itulah apa yang dirasakan oleh Ali, Syafiq dan terutama sekali Johan.
"Kita... Report polis?" kata Ali memecahkan ketegangan. Johan mengeluh. "We can't file any report unless the victim is gone for 24 hours. I tak boleh tunggu selama tu. Plus, my career is higher than a police, wouldn't it be a shame for a head mafia asking for help at police station?" Syafiq menggosokkan belakang Ali, menenangkan dia.
Sedang mereka sibuk memerah otak, telefon Johan berdering.
Johan : Hello?
Pemanggil : Your boyfriend is with me.Johan tersentak. Kedengaran suara Abu meronta dari sebelah sana.
Pemanggil : Diam! Now, aku nak kau datang sini, by yourself, bawak barang boss aku. Kalau aku dapat tau kau bawak geng kau...
The caller pulled the trigger.
Pemanggil : Abu akan berjumpa dengan tuhan.
Abu dari sebelah sana meronta sekali lagi, kalini dia berjaya melepaskan ikatan di mulutnya.
Abu : Johan! Don't come here! It's a trap! Please! You don't know what you're getting yourself into!
Pemanggil : Diam! *slaps Abu harshly*
Johan : Abu? Abu!!
Pemanggil : I'll text you the alamat. Aku bagi kau masa 30 minit untuk datang sini.*Call disconnected*
"Wait- Ugh!!" Johan menumbuk dinding rumah. Suka hati dia je tumbuk dinding rumah orang. "Siapa tu boss?" Amirul bertanya. "Aku rasa aku tau siapa. Dia nak kita pergi kat dia dalam masa setengah jam, kalau tak-" Johan tak mampu menghabiskan kata katanya.
"This is all my fault. If only I kept my eyes on him-," tears dripping out of his eyes. This might be the first time Johan had cried in front of people. Syafiq tak sampai hati. "Johan, hey..." dia memegang bahu Johan. Tiba tiba Syafiq berani, walaupun dia tau risiko pegang bahu si ketua mafia.
Tapi apa yang berlaku is quite the opposite. Johan memeluk Syafiq. Maybe a hug is what he needs right now. Syafiq menggosok belakang Johan. "It's not your fault. We're gonna fix this together, okay??" setelah beberapa minit, Johan menganggukan kepalanya.
"Mirul, bring the gang with you. Syafiq and Ali, wait here. In case tiba tiba Abu terlepas, at least someone will be home waiting for him," Johan mengeluarkan arahan. "No!" Johan tersentak. pertama kali dalam hidupnya dia mendengar orang membantah kata katanya.
"Aku nak ikut," kata Ali, tegas. "Ali, this is a dangerous thing. Not just some high school shit," Johan cuba menjelaskan betapa bahayanya situasi kini. "No! Abu abang aku, and aku taknak duduk sini macam orang bodoh while Abu could've get killed out there," even Syafiq is shocked. This is the first time ever he saw Ali being smart and serious.
Johan mengeluh. "Fine. But if anything happen to you two, aku taknak bertanggungjawab," Syafiq mengambil kunci keretanya. Masa makin suntuk. Kereta dipandu laju, tak dihiraukan tentang saman atau apa. Dalam kepala masing masing hanya Abu.
**********
Abu membuka matanya. Satu badannya basah disimbah air longkang. Bau longkang yang masuk kedalam hidungnya tak dipedulikan lagi. Dia cuba untuk melepaskan dirinya sambil mata tak lekang memerhatikan si penjahat yang sedang leka bermain card dengan yang lain.
Dia kenal penjahat tu. Kenal sangat. Malah dia tau siapa boss mereka. Darah dagingnya sendiri. Abu cuba melonggarkan ikatan di tangannya dan... dia berjaya! Sekarang, dia cuba untuk merangkak pergi dari situ. Tapi malang seribu kali malang, Abu terlanggar kotak yang disusun secara bertingkat. Bunyi kotak jatuh menarik perhatian si penjahat.
"Oh... kau nak lari ya?" semudah itu, si penjahat mengangkat Abu. Dia dibawa kembali kepada kerusi yabg dia diikat tadi. Tapi sekarang makin azab. Dia diikat dengan dawai. Abu mengaduh kesakitan.
"Sakit? Tau sakit? Kau cuba nak lari lagi aku ikat kau dengan rantai besi!" satu tamparan kasar dihadiahkan kepada Abu. Darah mula mengalir. Tak tahan, pandangan Abu kembali kabur.
Apa yang dia harapkan agar Johan tak datang, biarlah dia mati, asalkan Johan selamat.
**********
Mereka sampai di destinasi. Gudang tinggal. Johan mengambil barang yang si penjahat mahukan. "Biar aku masuk dulu, nanti kau dapat signal aku baru korang follow masuk. Syafiq and Ali, bila kitorang dah dapat distract diorang, korang cepat cepat masuk, cari Abu, bawak dia keluar and lari jauh jauh," Johan mengaturkan strategi. Yang lain mengangguk.
Johan melangkah masuk ke gudang tersebut dengan tenang. "I'm here," jerit Johan sebaik sahaja dia melangkahkan kakinya ke dalam gudang. "Mana barang boss aku?" tanya si penjahat. "Lepaskan Abu dulu," Johan merenung garang, cuba memberikan amaran.
"Kau ingat aku bodoh? Bagi benda tu sekarang! Kalau tak...," si penjahat meletakkan pistolnya di kepala Abu. "Fine! Nah barang kau," Johan menolakkan briefcase besi berisi barang terlarang; drugs.
Si penjahat tersenyum menang. Dia mengeluarkan walkie talkienya dari poket belakang seluarnya. "Boss, barang dan target dah sampai,"
Seketika kemudian, muncul seorang yang agak berusia, tapi masih berkudrat. Johan memberanikan diri. "Abu," Abu yang masih dalam ikatan mengeluh lemah. Semuanya dah terlambat. Papanya dah munculkan diri. I'm sorry Johan...
"Dah lama aku perhati kau ni Johan. Mula mula sekali kau rampas barang aku, lepastu kau bunuh anak buah aku, and then kau nak rampas anak aku pulak? In your dreams!" Tuan Abu melepaskan tembakan, terkena bahu Johan. Amirul, Syafiq dan Ali yang mendengar dari luar menerusi mic yang dipasang di baju Johan terkejut. "Papa! Stop it!" Johan terkejut. Abu... ayah Abu?
"Yes Johan, he's my dad. But I never consider him as one! Stop with all these bullshit papa. Let me be happy for once...," Abu yang masih dalam ikatan dawai besi merayu pada papanya. Johan merenung sayu. Sedih dia tengok Abu sekarang ni. Mukanya luka sana sini. Tangan dan kakinya lebam, efek daripada ikatan dawai besi. Pun begitu, Abu masih lantang bersuara mempertahankan Johan.
Tuan Abu melangkah kepada Abu. Dia mengusap pipi anaknya. "See Johan? Kau tengok apa kau dah buat? You made my son turn his back against me!" Tuan Abu menampar pipi Abu yang dah luka. Johan melangkah setapak, tapi konco konco Tuan Abu menarik lengan Johan, menghalang dia daripada mendekati Tuan Abu.
"You kids tire me," Tuan Abu meludahkan ludahnya ke atas lantai. "Therefore, I'm going to teach you a punishment," Tuan Abu mengheret Abu ke arah sebuah trak. Dia nak bawak Abu pergi dari Johan!
Johan meronta, lalu dia membisikkan pada micnya, "Now," Johan's gang burst into the warehouse. "Of course you brought your little gang. Boys!" Tuan Abu mengarahkan konconya menghalang geng Johan. Cepat cepat Johan melepaskan dirinya, dan mengejar Tuan Abu. Pedih dibahunya tidak dihiraukan lagi.
Johan menumbuk Tuan Abu setepek di pipinya. Kini, mereka berdua berlawan guna tangan. Abu terlepas dari genggaman papanya. Dengan nafas yang ada, Johan mengarahkan Syafiq dan Ali masuk. "Syafiq, Ali, masuk!"
Mereka bertarung, satu gudang huru hara. Abu dah terduduk, tak punya kudrat nak bergerak dah. Dengan satu tumbukan yang padu, Tuan Abu successfully knocked off Johan.
"I was gonna be nice to you kids. But it seems like you wanna play dirty...," Tuan Abu menghalakan pistol kearah Abu.
BANG!
"No!!"
To be continued...
YOU ARE READING
Too Good at Goodbyes
Hayran KurguJohan ni ketua mafia kat bandar tu and ramai kenal and geruni dia. Johan is a bisexual, but he have only been with women, and I mean a LOT of women. Tapi sefemes si Johan ni pun ada jugak yang tak kenal dan tak ambik tau pun pasal dia, iaitu Abu. Ab...