|10:20 A.M.|
Rose: Sya, aku dah letih untuk berjalan. Lama lagi ke untuk sampai ke destinasi?
Sya: Akan sampai selagi kita tak berehat. Dah nak sampai ni. Lagi beberapa minit akan sampailah tu.
Ikmal: Tempat yang kita tujui sekarang tu tempat apa?
Sya: Tempat aku. Kenapa? Ada masalah ke?
Ikmal: Tak, saja tanya.
Sya: Mmh.
|10:30 A.M.|
Mereka kini berada di hadapan satu pintu. Sya hanya menekan dan pintu itu terbuka sedikit. Sya memberi laluan pada mereka untuk masuk dan Sya mengunci pintu setelah masuk ke dalam rumahnya.
Rose: Ni bilik kau ke?
Sya: Ya. Siapa nak mandi, silakan. Siapa nak makan, silakan. Sila buat rumah ni macam rumah sendiri. Tuan rumah ni tak marah.
Razman: Parents kau ada ke dalam rumah ni?
Sya: I have no parents at all, nor siblings. I lived here alone. They died few years back in the car accident. Harta diorang milik aku.
Sya meletakkan kuncinya di atas meja kerjanya lalu memandang wajah Razman. Razman berasa serba salah.
Razman: Oh. Sorry.
Sya: Take it back. Sebab itu semuanya takdir.
Sya perkenalkan peraturan.
Sya: Rumah ni ada peraturan. Disebabkan kita akan mengalami situasi yang begitu serious jadi tolonglah ikut arahan tersebut.
Mizan: Tadi kata buat rumah macam rumah sendiri.
Sya: Jangan buka langsir atau pintu hanya sebab nak tengok keadaan luar tu. Ia amat berisiko tinggi untuk kita so jangan. Duduk diam diam supaya zombie yang kat luar sana tu tak dengar suara kita. Kalau nak buka TV, boleh tapi mesti perlahan sekurang- kurangnya volume tu tidak melebihi daripada 10. Itu sahaja.
Rose: Okay.
Sya berjalan menuruni tangga dan masuk ke dalam bilik stor di mana tempat yang dipenuhi dengan pelbagai jenis senjata termasuk alat pemanah serta meja untuk menaikkan taraf senjata tersebut, kini adalah masa yang bersesuaian untuk Sya menggunakan kesemua senjata tersebut.
Pintu diketuk.
Sya: Siapa tu?
???: Rose!
Sya membuka pintu sedikit dan bertanya.
Sya: Kau nak apa?
Rose: Kau tengah buat apa tu? Busy ke? Sorry sebab aku kacau kau buat kerja.
Sya: Tak kau nak apa?
Rose: Aku nak tolong kau, boleh?
Sya: Betul ke ni? Kalau macam tu... Kau tolong aku...
Sya keluar dari bilik store tersebut membawa Rose ke bilik. Ros menarik tangannya kembali.
Rose: Kau nak buat apa ni?
Rose sudah merah padam tapi hidupnya yang bernasib baik tidak mempunyai muka yang akan merona.
Sya: Jangan fikir negetif boleh? Tolong aku angkat ni.
Sya mencampakkan 2 beg sekolah kosong dan berhabuk kepada Rose. Rose sambut dan membersin kerana habuk tersebut. Sya membawa lagi 3 beg lalu mengarahkan Rose untuk mengikutinya.
Sya kembali ke store dan membenarkan Rose masuk ke dalam bilik tersebut. Rose terkaku melihat bilik store tersebut.
Sya: Don't get me wrong. I have my license. Don't worry, I've been trained by my aunt.
Sya menghulurkan 2 Shotgun serta pelurunya ke dalam beg. Disertakan dengan 1 rifle, 2 revolver, 2 pistol, 1 pedang jepun, 1 senapang, 1 sniper dan beberapa senjata yang lain bagi setiap beg. Sya mengambil senjata-senjata berikut serta alatan panahan dan anak panah.
Mereka menaiki tangga dan menghulurkan setiap beg. Sya berbisik pada Rose.
Sya: Kau ada apa-apa masalah tetang datang bulan?
Rose: Sparekan aku satu pack.
Sya pergi ke almarinya dan mengambil 2 pack tuala wanita baginya dan Rose.
Sya: This is survival. Semua benda dah ada dalam beg korang cuma aku nak bagi pesan percuma pada korang. Ambil semua keperluan korang. Medkit dan sebagainya. Aku nak ajar korang something.
Sya mengajar cara untuk menghasilkan bom bersama alcohol, medkit, trap bom, peluru dan sebagainya. Sya mengambil kain tuala dan mula membersihkan diri. Setelah mempersiapkan dirinya, Sya keluar dengan pakaian baju hitam berlengan panjang dan ketat sedikit agar mudah dengan pergerakannya, seluar track bergabung dengan seluar jeans straigt hitam memakai kasut bertali pendek dan buku lali yang agak tinggi sedikit agar tidak tercabut ketika berlari. Sya tidak memakai tudung agar mudah kerjanya kerana rambutnya pendek seolah-olah lelaki yang dapat menawan hati Rose.
Rose memasak untuk mereka dan mereka berehat pada waktu malam
. Sya tidur bersama Rose sekatil memandangkan Sya berasa kasihan padanya dan lelaki tidur di bilik sebelah.|2:30 A.M.|
Sya terjaga daripada lenanya dan mendapati Rose sedang duduk di sisi katil memandang tikap yang tirainya terbuka. Sya tidak kisah kerana zombie tidak dapat melihat mereka pada waktu malam. Sya bangun dan beredar ke bilik air.
Sya melepaskan hajat dan kembali ke bilik tidur lalu duduk bersebelahan dengan Rose.
Sya: Kenapa tak tidur lagi?
Rose: Aku tak dapat tidur.
Sya: Sebab rindukan keluarga kau?
Rose: Tak, aku tak rindukan diorang. Sebab diorang tak layan aku sama dengan anak diorang sendiri. Diorang kata aku ni bodoh. Sedangkan aku dapat duduk di kelas atas. At least ucaplah "tahniah" ke atau benda lain. Ni nak bandingkan aku dengan orang yang lagi pandai. Disebabkan itu aku kurang kasih sayang diorang.
Sya: Tapi kau at least ada. Aku ni sejak standard 4 dah takde dah. Aku duduk sorang-sorang. Takde sape nak ucapkan tahniah, bagi hadiah, rasa kasih sayang family... kalau ada pun diorang selalu busy dan tidak mempunyai masa yang lapang untuk aku.
Rose memandang Sya dengan belas kasihan.
Rose: Kalaulah aku dapat luahkan perasaan aku terhadap dia, dia terima aku ke? Ish!!! Kau jangan nak jadi lgbt! Kau ni normal.
Sya: Dah la, aku nak pergi sambung tidur. Untuglah kau tidur ayu. Budak lelaki semua tu siap peluk lagi. Takut nak jatuh kot.
Rose: Kau pergilah tidur dulu. Nanti aku tidur.
Sya: Apa pulak? Jom la kita tidur sama-sama. Nanti kau mengantuk masa kita dalam perjalanan nanti.
Rose: Jom tidur sama-sama? Dia tanya seolah-olah dia ni suami aku. Alaaa malunya aku...
Rose: Err...
Sya: Tidur sebelah aku.
Rose baring di sebelahnya. Sya mengiring menghadapnya. Sya perasan bahawa Rose sentiasa mengelak untuk berhadapan dengannya.
Sya: Dia ni suka kat aku ke? Kenapa pelik semacam je... kejap senyum kejap buat muka serious.
Sya menutup matanya. Dalam beberapa minit Sya tertidur. Rose mengambil kesempatan terhadapnya. Rose menyentuh wajah Sya dengan hati yang berdebar berharap agar Sya tidak bangun secara mengejut. Rose menhambil semula tangannya lalu tertidur.
[Continue...]
YOU ARE READING
Life in Danger [S1] ☡🔞🔞☡
TerrorKisah 5 pelajar yang mengalami dugaan hidup di mana dunia ini menghadapi virus yang lebih berbahaya selain daripada zombie even termasuk zombie.