Salgını Dikkat Çekmenin Alternatif Yolu : Zombiler

95 1 1
                                    

   Yeni Koronavirüs salgını sebebiyle bugünlerde en çok kullanılan kelimelerden biri “distopya”. İnsanoğlunun bu tür salgın ve felaketlere karşı hazırlıklı olması için, dünyanın farklı yerlerinde, farklı kuruluş ve uzmanların çalışmaları bulunuyor. Tabii, hayat olağan çizgisinde akarken bu uyarılar hedefini bulmuyor. Bu nedenle, kimi ağırbaşlı kuruluş ve uzmanlar meseleyi “zombi salgını” üzerinden anlatmaya kadar vardırmıştı. Atlanta’daki Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi (CDC) ve Harvard Üniversitesi’nden Dr. Steven Schlozman da bu listedeydi.

   Arşivden bir röportajla, salgınlara dikkat çekmek için zombilere başvuran bilim insanlarını hatırlayalım.

Özlem NUMANOĞLU

   Bu yazı, 2011 yılında Tempo dergisinde yayımlanmış ve kısaltılıp güncellenerek alıntılanmıştır.

   Günün birinde önü alınamaz bir salgın başlayabilir; deprem, yaşadığımız şehri dümdüz edebilir, Dünya’ya göktaşı çarpabilir. Ya da bakarsınız, zombiler kapımıza dayanır. Biz değil, Atlanta’daki Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi (CDC) söylüyor.

   Temmuz 2011’de, kurumun internet sitesinin blog’unda direktör Ali S. Khan imzasıyla yayınlanan yazı, CDC’nin kuş gribi ve kasırgalar kadar ciddi (!) bir başka gündemi olduğunu ortaya çıkardı. Khan şöyle diyordu: “Her türlü acil duruma, hatta zombi istilasına bile hazırlıklı olabiliriz. Şu an belki gülüyorsunuz, ama günün birinde, ‘İyi ki o yazıyı okumuşum’ diyeceksiniz. Hem bakarsınız, bu sırada, gerçek bir acil durum karşısıda ne yapmanız gerektiğine dair bir-iki şey de öğrenirsiniz.”

   Bir bilim adamı için fazlasıyla sıra dışı olan açıklama, hedefi 12’den vurdu. Sayfa çöktü ve yazı Twitter’da “trending topic” oldu. Zombiler, özellikle de genç kuşağın ilgisini paratoner gibi çekiyordu. Esasında Khan, bu esprili açıklamayı, yaklaşan kasırga sezonunu hatırlatmak için yapmış ve olası bir felaketten önce ve sonra izlenmesi gereken yolu anlatıyordu.

   O günlerde bir başka şaşırtıcı haber İngiltere’den geldi. Meraklı bir İngiliz, Bristol Belediyesi’ne gönderdiği e-postada, “Yarın öbür gün zombiler kentimizi istila etse ne yapacağız?” diye soruyordu. Cevap, tatminkâr olmanın ötesinde, hayret vericiydi. Zira, Bristol Belediye Meclisi ‘Zombilere Müdahale Acil Eylem Planı’ hazırlamıştı. Planda, en iyi zombi öldürme tekniğinin ‘kafayı vücuttan ayırmak’ olduğu belirtiliyor ve “Saldırgan olurlar, silahınız yoksa yanaşmayın” gibi uyarılar yer alıyordu. Kentteki tehlikeli alanlar ve istilanın evreleri bile düşünülmüştü.



ZOMBİLER BİZE NE ANLATIYOR?

   “Zombi Otopsileri” adlı bir tıbbi bilim kurgu romanı bulunan Harvard’dan Dr. Steven Schlozman da, zombilerin yarattığı etkiyi çoktan keşfetmiş. Derslerinde, genç tıp öğrencileriyle zombilerden konuşuyor. Yaşayan ölüleri, gerçek dünyadaki sağlık sorunlarına dikkat çekmenin bir yolu olarak görüyor. Zombileri, prototip olarak kullanıp, virüsler beyni nasıl tahrip ediyor, küresel salgınlar nasıl kaos ve korku yaratıyor, insanlar çok bulaşıcı ve tedavisi olmayan ölümcül bir hastalığa yakalanırsa neler yapılmalı, insan ve zombi beyni arasındaki farklar nelerdir gibi sorulara cevap arıyor. Unvanı “Doktor Zombi”. Harvard Tıp Okulu Psikiyatri Bölümü öğretim üyesi, Massachusetts Genel Hastanesi’nde psikiyatrist. İlk romanı ‘Zombi Otopsileri’nde, havada dolaşıp insanları zombiye çeviren tehlikeli bir virüsü anlatıyor ve ortaya kıyamet senaryosu çıkarıyor. “Bilim bunun neresinde?” diye soruyorsanız, cevap röportajımızda.

Gizemini Koruyan Varlıklar Ve Sırlar Dolu İnsanlar&Garip OlaylarHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin