1. Skąd mogę wiedzieć, czy moje zgłoszenie zostało przyjęte?
Po otrzymaniu przez nas formularza zgłoszeniowego sprawdzamy spełnienie wymogów formalnych. Prześlemy Ci wiadomość zwrotną, czy Twoja praca została przyjęta, czy musisz coś poprawić w zgłoszeniu.
2. Skąd mogę wiedzieć, czy jurorzy znają uniwersum, do którego nawiązuje moja praca?
Zaraz za Kartą zgłoszeniową znajdziesz rozdział zawierający listę uniwersów, które nie są obce jurorom. Przed wysłaniem zgłoszenia sprawdź listę, a jeśli brakuje na niej książki, filmu, serialu, mangi, anime, gry, celebryty, którymi się inspirowałeś, możesz zadać nam pytanie w komentarzu pod listą, a my damy Ci znać, czy "obsługujemy" dany fandom.
3. Czy mogę zgłosić moją pracę, nawet jeśli nikt z jurorów nie zna fandomu?
Niestety nie. By ocenianie zgłoszonej pracy pod kątem merytorycznym miało sens i by juror mógł się odnieść do elementów gatunkowych fanfiction, musi mieć choć podstawową wiedzę w zakresie utworu, którym się inspirowałeś.
4. Czy można też zgłaszać fanfiction do wattpadowych opowiadań?
Nie. Tym razem nie przewidujemy takiej możliwości.
5. Czy po zgłoszeniu będę mogła/mógł robić korektę opowiadania? Poprawiać błędy i/lub wprowadzać jakieś zmiany?
Tak. Jednak prosimy, byś zgłosił pracę, która Twoim zdaniem jest najlepiej przygotowana na konkurs. Jurorzy mogą zacząć ją oceniać w dniu zgłoszenia, jak i po zakończeniu zgłoszeń, co oznacza, że ich oceny będą zawierały wrażenia dotyczące tekstu w dniu czytania. Zawsze pracę czyta dwóch jurorów od oceny językowej i dwóch od oceny artystycznej i mogą oni wyłapać poprawki, ale wszystkie zasadnicze zmiany — jak np. usunięcie połowy rozdziałów, zmiana zakończenia, poważna korekta — należy zgłosić, by miały wpływ na końcową ocenę.
6. Czy po zgłoszeniu tutaj mogę zgłaszać się do innych konkursów?
Tak. Nie widzimy przeciwwskazań.
7. Czy mogę zgłosić pracę nagrodzoną w innym konkursie?
Tak. Przeprowadzamy całą procedurę oceniania, nie sugerując się wynikami innych konkursów.
8. Czy jeśli współtworzę z kimś projekt, również mogę go zgłosić?
Tak, ale wszyscy autorzy muszą wyrazić zgodę, a praca nie może być tłumaczeniem czy w jakikolwiek sposób naruszać praw autorskich osób trzecich.
9. Kiedy będą wyniki?
Wyniki zostaną opublikowane 7.05.2021 r. o godz. 20:00.
10. Ile prac mogę zgłosić?
Każdy użytkownik Wattpada może zgłosić jedną pracę.
11. Czy zgłoszona praca musi być ukończona?
Nie. Jednak jej objętość musi być wystarczająca do dokonania merytorycznej oceny. Jeśli jurorzy ocenią, że jest za krótka bądź jest w niej za mało treści, zostanie zdyskwalifikowana.
12. Czy mogę jednocześnie brać udział w innym konkursie?
Tak. Przeprowadzamy całą procedurę oceniania, nie sugerując się wynikami innych konkursów.
13. Czy w pracy mogę mieć jednocześnie podział na akapity blokowe i wcięcia?
Tak. Najważniejszy dla komfortu czytania jurorów jest podział na akapity blokowe, jego brak będzie powodował dyskwalifikację pracy. Przewidujemy dużo zgłoszeń, a czytanie ściany tekstu nie należy do najłatwiejszych i najprzyjemniejszych zadań.
14. Czy obserwacja Waszego profilu jest obowiązkowa?
Tak. Poświęcamy dużo swojego czasu i umiejętności na organizację konkursu, w zamian prosimy jedynie o "followa". Poza tym wszystkie zmiany, newsy i ogłoszenia dotyczące konkursu wrzucamy na naszą tablicę i w ten sposób od razu otrzymujecie o nich powiadomienie, każdy jest na bieżąco.
15. Czy oznaczenie minimum 1 użytkownika jest obowiązkowe?
Wymagamy oznaczenia minimum jednego wattpadowicza, by trafić do jak największej liczby użytkowników platformy. Jeśli nie masz żadnych znajomych na Wattpadzie i oznaczenie nawet jednej osoby może stanowić problem lub z jakichś innych powodów wzdragasz się przed tym, nieoznaczenie nie będzie miało wpływu na Twoje zgłoszenie. Jeśli masz ich mnóstwo i wiesz, że konkurs ich zainteresuje, nie krępuj się — możesz oznaczyć dowolną liczbę!
16. Kiedy należy użyć oznaczenia "dla dorosłych"?
Jeśli Twoja praca zawiera dosadnie opisane sceny erotyczne, drastyczne, przemocy.
17. Za co praca może zostać zdyskwalifikowana?
Jeśli Twoja praca nie zawiera oznaczenia "dla dorosłych", a znajdują się w niej sceny, które wymagają takiego oznaczenia.
Jeśli Twoja praca nie jest Twoim dziełem, a np. plagiatem lub tłumaczeniem utworu innej osoby lub w jakikolwiek inny sposób narusza prawa autorskie osób trzecich.
Jeśli Twoja praca gloryfikuje szkodliwe zachowania, np. gwałt, przemoc, samobójstwa, prostytucję.
Jeśli Twoja praca jest za krótka, by można ją było ocenić pod kątem merytorycznym (nie ma zarysowanej fabuły, nie przedstawiono dostatecznie bohaterów).
Jeśli Twoja praca nie jest podzielona na akapity.
Jeśli Twoja praca zawiera cytaty (także w mediach), a nie umieściłeś referencji (tzn. źródeł).
Jeśli Twoja praca nie jest Fanfiction.
Jeśli Twoja praca jest Fanfiction, ale anime/manga/film/serial/książka/gra/celebryta, którym się inspirowałeś, nie znajduje się na liście bądź żaden z jurorów nie zadeklarował jej znajomości.
18. Czy w przypadku cytowania jakichś treści (jak choćby tekstu piosenki czy fragmentu z książki) powinienem dopisać ich źródło?
Tak. Jako autorzy szanujmy nawzajem swoją pracę. Jeśli wykorzystujesz w swojej pracy tekst piosenki, wrzucasz w media utwór muzyczny, umieszczasz w dialogu cytat z książki, musisz zamieścić źródło.
19. Czy mogę zgłosić one-shoty?
Tak. Nie przewidujemy jednak oddzielnej kategorii dla one-shotów, więc będą konkurować o zwycięstwo z obszerniejszymi pracami.
20. Czy są jakieś prace, których nie przyjmujecie?
Tak. W tej edycji nie przyjmujemy żadnych parodii czy prac satyrycznych. Może w przyszłości pomyślimy nad inicjatywą skierowaną stricte do autorów prac komediowych, ale na tę chwilę niczego konkretnego nie możemy powiedzieć. Nie przyjmujemy również crossoverów oraz wszelkich talksów, zodiaków i scenariuszy.
21. Czy przyjmujecie prace z serii X Reader/ X OC?
Tak, przyjmujemy takie prace.
22. Co to jest AU?
Fanfiki alternatywne, alternative universe, czyli rozważania typu „co by było gdyby", mają jeden element wspólny ze źródłem (filmem, książką), a mianowicie głównych bohaterów; autor takiego fanfika wprowadza jakąś istotną zmianę na początku historii, co zupełnie zmienia fabułę i kształtuje ją całkowicie inaczej niż w pierwotnej wersji. Jeśli tylko wprowadzasz OC, a rys fabularny pozostaje niezmieniony lub niewiele zmieniony, to dodaj swoją pracę do kategorii kanonicznej. Jeśli jednak dokonujesz rewolucyjnych zmian, pozostawiając jedynie fundamenty świata, zgłoś się do AU.
23. Nie otrzymałem odpowiedzi zwrotnej na swoje zgłoszenie.
Weryfikacja niekiedy zajmuje trochę dłużej, jurorzy nie siedzą non stop nad skrzynką zgłoszeń, ale możecie być pewni, że zawsze dostaniecie od nas odpowiedź zwrotną, niekoniecznie od razu. Dajemy sobie dwa tygodnie. Gdyby jednak po upływie tego czasu odpowiedź nadal do Ciebie nie dotarła, napisz do nas. Mogło nam coś umknąć.
CZYTASZ
Tylko nie Fanfiction! | Konkurs literacki 2020/2021
Non-FictionWszyscy twórcy Fanfiction przynajmniej raz spotkali się z protekcjonalnym podejściem do gatunku, który wybrali. Niejednokrotnie rezygnowali z zaproponowania swojego opowiadania pod ogłoszeniem o polecenie czegoś do czytania, mimo że ich dzieło ideal...