Setelah menyuruh Aira Fateema duduk di bangku menunggu di hadapan bilik pakar itu, Nurse Sakinah berlalu terlebih dahulu untuk memberitahu pakar yang bertugas.
Di dalam bilik pakar....
"Assalamualaikum n morning prof. Patient vvip room star 205 already here", ujar nurse Sakinah setelah mengetuk pintu bilik dan dibenarkan masuk.
"Okay Nurse Sakinah, anything you got from her?" Tanya doktor itu.
"I'm so sorry prof. It seems like she is a private person because she doesn't share or talk anything about her personal with the outsider. She always mention about her career and works. I'm pretty sure that you have been know she is a lawyer under Heilman Legacy n CO", terang Nurse Sakinah. Majikannya itu hanya mengangguk tanda cukup.
Setelah Aira Fateema melangkan masuk.....
Aira tergamam melihat melihat doktor di hadapannya itu. Ya ALLAH, indahnya ciptaanMu. Kulit putih bersih, hidung mancung terletak, bibir nipis sedikit kemerahan tanda tidak merokok, matanya sedikit sepek menandakan dia berdarah kacukan. Dia melihat label di meja bertulis 'PROFESSOR DOCTOR ERIC ZAHEEM BIN DATO' SRI ZAHARI'. Hanya itu yang sempat dibacanya apabila ditegur oleh doktor itu.
"Yes miss, have your sit", pelawa doktor itu dingin. Amboii dingin nya mamat ni harap muka je handsome.
"Err thanks doctor", Aira melabuhkan punggungnya. Seketika matanya bertembung dengan mata hazel milik doktor Zaheem. Aira teggelam dalam tenungan pemilik mata hazel itu. Beberapa detik berlalu Aira terus melarikan anak matanya tanda dia kalah dalam tenungan itu dan ya dadanya berdebar-debar seakan meloncat keluar. Apekahh ini ??
Doktor Zaheem sengaja merenung mata bundar coklat milik gadis di hadapannya ini. Sempat dia menilik wajah putih mulus gadis itu, bibirnya yang sedikit tebal kemerahan kelihatan amat menawan, hidungnya yang sedang-sedang mancungnya itu cukup menyempurnakan wajah polos sedikit bulat itu. Namun mata gadis itu mampu meluruhkan hatinya, alis nipis dan bulu matanya lentik.
"Maaf prof. Ni result dari makmal milik Cik Aira Fateema binti Abdul Samad", suara Nurse Sakinah mematikan lamunan Aira dan Zaheem. Setelah menyerahkan file Nurse Sakinah meminta diri untuk keluar.
"Ehem, hai I doctor Zaheem your hero on your bad day yesterday. Can you tell me about yourself?" Wahh sinis nyaa doktor nii. Geram pulak aku tengok, dah la sombong. Sempat Airaa mengutul Zaheem sebelum menjawab.
"Err, hai saya Aira Fateema your snow white yesterday. Saya seorang peguam. And semalam saya datang jumpa client kat sini pasal kes langgar lari kat Shah Alam beberapa hari lepas. Yeahh, yesterday also my busy day which is saya skip both of breakfast n lunch then pagi sampau tengah hari handle cases kat court. Then, tak sangka collapsed", panjang lebar Aira bagi keterangan sempat pulak memerli doktor poyo itu.
Zaheem hanya menunduk membaca laporan kesihatan dan sekali sekala mencatat sesuatu pada kad laporan itu sambil mengangguk sekali dua apa yang diperkatakan oleh Aira. Dia memasang xray pada xray film viewer.
"Okay miss Aira let's me hit the point, look at this abdomen xray carefully. It seems you have an ulcer gastric on your abdomen here. You know punca penyakit ini disebabkan oleh H.pylori hidup dan membiak di dalam lapisan mukosa yang menutupi dan melindungi dinding dalaman perut dan usus kecil. Dalam keadaan yang normal, bakteria H. pylori tidak menyebabkan apa-apa masalah kesihatan, tetapi apabila keadaan dalaman badan menjadi lebih berasid, ini akan menggalakkan pertumbuhan bakteria ini sehingga mengancam lapisan mukosa perut yang akan mengakibatkan lecuran atau kecederaan dalaman yang digelar ulser gastrik", panjang lebar doktor Zaheem menerangkan kepada Aira yang amat tekun mendengar.
"Hmm, doctor is it this kind of illness also caused by the longterm gastric?" Tanya Aira.
"Hmm macam ni la Miss Aira, ulser ni merupakan pemecahan pada permukaan perut atau gastro usus. Ulser di perut dipanggil gastrik ulser. Di usus yang dekat dengan perut kita di panggil ‘duodenum’, jika ada ulser kita panggil ‘duodenal' ulser. Jadi ada gastrik ulser dan ada ‘duode al’ ulser. Ini adalah dua ulser yang paling banyak pesakit berkaitan dengan gejala gastrik. Tetapi bukan semua kes gastrik disebabkan oleh ulser, malahan kebanyakan kes gastrik tidak ada ulser. Jadi kita panggilnya dispepsia. Pada mereka yang tidak ada ulser kami panggil ‘non-ulcer dispepsia’", panjang lebar Zaheem menerangkan kepada Aira yang fokus dan terangguk-angguk itu.
"Ohh like that doctor, so i still can control this or else?" Tanya Aira lagi.
"Yeahh, ofcourse you can. We will give some remedies accurate to your illness and we still warded you because your temperature a little bit high and your blood pressure also low. You can take a rest here and you will be under attention of the doctor incharged with some kind of antibiotics", tenang doktor di hadapan Aira menuturkan setiap patah perkataannya menunjukkan bahawa dia amat pakar seperti gelarannya.
Semasa Aira ingin bangun untuk keluar dari bilik itu tiba-tiba kepalanya berpusing-pusing dan penglihatannya berbalam-balam. Doktor Zaheem yang perasan akan situasi itu pantas memegang bahu Aira yang ingin tumbang.
"Doktor, tolong saya kenapa saya rase berpusing-pusing ni", kata Aira sambil menangis teresak-esak.
"Cool down Aira, I'm here. Tarik nafas dan hembus. Ni mungkin disebabkan tekanan darah awak terlalu rendah", pujuk Zaheem sedikit cemas. Entah mengapa hatinya tiba-tiba sakit apabila melihat gadis di pangkuannya itu menangis. Perlahan-lahan tubuh Aira layu akhirnya dia rebah dalam pelukan Doktor Zaheem.
YOU ARE READING
Hatiku Milikmu
RomanceKisah ini menceritakan tentang seorang wanita bernama Aira Fateema dan bekerjaya sebagai seorang pengamal undang-undang di sebuah mahkamah di ibu kota. Beliau merupakan seorang yang sangat komited terhadap pelajaran begitu juga dengan kerjayanya. Se...