3 hari kemudian,
"Fared!" Panggil Rahman.
"Ya, ya, ya aku tahu." Kata Fared.
"Apa nak jadi weyh! Kau jadi pencuri, tahu atau tidak?" Soal Rahman.
"Aku tak curi apa-apa, aku copy maklumat mereka sahaja, tiada apa apa aku mahu godam. Aku cuma ceroboh."
"Nasib baik tiada apa-apa bahan bukti. Forensik tidak jumpa apa-apa." Bising Rahman.
"Rileks, bertenang. Aku bukannya nak jadi penjenyah. Aku cuma nak belajar."
"Belajar apa sampai menceroboh tempat orang!?" Tegas Rahman.
"Woi Rahman, kau sendiri yang tidak kisah dan rasa tidak mengapa kalau aku ceroboh tempat orang sebelum ini? Mengapa pula kau hendak bising?" Balas Fared
"Apa jadi kalau kau masuk penjara? Kau boleh hilang kerja! Reputasi kau akan hilang walaupun kau pandai setinggi langit!" Marah Rahman.
"Kau bisinglah sebanyak mana kau hendak. Aku ada kerja nak buat."
Rahman menyapu mukanya dengan tangan lalu beredar dari bilik kerja Fared. Fared mengambil secawan kopi susu dan meminumnya. Fared kembali menatap komputernya. Fared mengeluarkan hard disknya lalu disambungkan kepada dekstop. Fared membuka perisian godaman. Dia menyalin dan menampal alamat identifikasi. Skrin komputer memaparkan notifikasi samnbungan berjaya. Tanpa melengahkan masa, dia terus memecah masuk superkomputer milik syarikat yang dia telah ceroboh pada tiga hari yang lepas melalui menggodam. Modem wi-fi yang telah ditukarkan sangat membantu dan memudahkan kerjanya untuk menggodam. Fared memuat turun maklumat.
"Terima kasih kepada syarikat aku kerja ini, bersyukur dapat bekerja di sini, kelajuan internet dalam muat turun sepantas 300mb persaat memudahkan aku buat kerja dan juga muat turun cerita-cerita yang aku kehendaki." Kata Fared berseorangan.
Banyak fail yang telah dimuatturun oleh Fared. Dia membuka satu persatu fail-fail yang dia dapati. Terdapat satu fail video yang agak berat namun tidak boleh dimainkan. Fared menyalin fail video itu. Pemacu kilat berwarna biru dicucuk pada dekstop. Fail yang telah disalin dimasukkan ke dalam pemacu kilat miliknya. Pemacu kilat tersebut dicabut lalu digenggam dalam genggaman tangan kanan Fared. Fared berjalan dengan laju.
Dia menolak pintu bilik mesyuarat. Bilik mesyuarat tersebut kosong. Dia melihat pada skrin elektronik pada dinding yang memaparkan jadual mesyuarat. Mesyuarat akan diadakan dalam dua hari lagi. Fared berjalan ke tengah bilik mesyuarat. Fared dikelilingi meja mesyuarat yang berbentuk bujur. Fared mencucuk pemacu kilat pada mesin yang agak aneh itu. Dia tekan skrin mesin aneh itu banyak kali bagaikan menggunakan tablet. Fared menekan butang main. Tiba-tiba terpancar cahaya dari mesin aneh itu. Cahaya itu menunjukkan suatu hologram namun Fared tidak dapat melihatnya.
Fared dengan segera menuju ke tingkap bilik mesyuarat dan mengambil alat kawalan jauh di dinding bersebelahan tingkap. Dia menekan salah satu butang alat kawalan tersebut. Semua tingkap menjadi berwarna hitam dan bilik menjadi gelap. Hanya mesin hologram sahaja yang bercahaya. Fared menonton tayangan hologram itu. Dia terkejut. Apa yang ditontonnya adalah video hologram berkenaan mesin gergasi teleportasi. Fared mengambil kerusi lalu duduk. Fared terkejut besar dan tidak menyangka syarikat lain ingin membina mesin teleportasi. Mesin hologram terhenti pada akhir tayangan. Fared melihat hologram itu.
"Fared?"
Fared terkejut lalu bangun dari tempat duduknya dan melatah.
"Fared, apa kau buat ni?" Tanya seorang lelaki berbangsa cina.
"Ya allah, kau rupanya Ah Cheong, tidak buat apa-apa."
"Apa ini?" Kata Ah Cheong.
"Cuma gambar model berbentuk hologram. Kau ikut aku sampai sini?"
KAMU SEDANG MEMBACA
RED STEEL
Science FictionGenre : Drama, Action, Police, Crime, Sci-fi, Mystery, Thriller, Slice of life Entered 2021 Wattys! Semoga kalian terhibur membaca karya pertama saya ini! Highest rank Thriller 8 October 2020 #78 out of 2.36K stories Mystery 5 October 2020 #100 out...