Pelbagai alatan membaiki bersepah di atas lantai. Banyak wayar merata-rata di atas lantai. Fared di dalam bengkel. Fared sedang membina Artificial Intelligence. Wayar badan robot bersambungan dengan komputernya. Robot tersebut hanya mempunyai dua tangan. Fared membuka suatu perisian. Perisian tersebut berwarna putih dan menunjukkan sistem tangan robot yang berfungsi elok serta tiada masalah teknikal. Fared menekan-nekan papan kekunci. Pantas ditekan. Robot tersebut mengangkat tangan lalu menggepal penumbuk. Tangan kanan robot itu yang menggepal penumbuk diangkat tinggi. Satu lagi tangan tidak diangkat. Fared memeriksa sistem tangan robot itu. Terdapat tanda warna merah. Kerosakan dapat dikesan melalui perisian tersebut.
"Fared?"
Fared memalingkan wajahnya ke arah suara tersebut. Terbeliak mata Fared. Ah Cheong nampak Fared cuba membina robot. Ah Cheong juga terkejut melihat apa yang Fared sedang lakukan. Ah Cheong jalan berdekatan Fared. Ah Cheong menanggalkan cermin mata hitamnya. Ah Cheong membuka matanya seluas-luasnya. Ah Cheong melihat robot bertangan tanpa kepala yang beraada di atas kerusi berhampiran meja kerja dibina oleh Fared itu dengan lebih dekat. Fared terkejut melihat Ah Cheong. Rahsianya terbongkar untuk membina robot berfikiran manusia.
"Kamu hendak bina robot? Untuk apa? Robot pembantu rumah?" Soal Ah Cheong.
"Lebih dari itu Ah Cheong. Saya nak bina lebih daripada kebiasaan orang lain bina."
"Wah bagus, bagus. Harap kamu teruskan bersemangat membina robot." Puji Ah Cheong akan Fared yang sedang duduk di meja sambil programming.
"Ada apa Ah Cheong? Datang ke mari." Soal Fared kepada Ah Cheong.
"Tiada apa-apa, saya ada barang yang hendak diambil." Jawab Ah Cheong.
"Ohh."
"Saya pulang dahulu." Kata Ah Cheong.
"Orait Ah Cheong."
Ah Cheong beredar. Fared membuka perisian pemain muzik pada komputernya. Bluetooth berjaya disambungkan. Speaker dihidupkan lalu memainkan muzik metalcore di dalam garaj tertutup yang mempunyai tingkap besar dan mempunyai cahaya yang cukup untuk Fared membina robot. Fared meninggalkan komputernya dan mengambil pemutar skru lalu pergi membaiki tangan robotnya. Robot tersebut dibaiki tangannya yang mempunyai empat jari yang bersambung. Fared terfikir untuk menukarkan jari robot supaya mempunyai jari seperti manusia biasa. Fared kembali membaiki tangan kiri robotnya setelah merenung pada jari robot.
Jam pada dinding menunjukkan jam 7 petang, matahari semakin terbenam. Fared sedang membina penyarung tangan alat kawalan lengan robot jarak jauh. Alat kawalan tangan robot tersebut siap dibina. Fared memakai alat kawalan sarung lengan tersebut pada tangan kanannya.
Fared menekan butang pada sarung lengan itu. Fared menghulurkan tangannya lalu membuka kelima-lima jarinya. Tangan kanan robot bergerak sebagaimana tangan Fared bergerak. Jari tangan robot sahaja yang perlu ditukar agar sama bentuk dengan jari manusia.
"Alhamdulillah. Buat sedikit demi sedikit, lama-lama in sya Allah siap."
Fared kembali duduk di kerusi setelah berdiri. Fared mematikan pemain muzik pada komputernya. Fared menghembus nafas dengan kuat. Fared mengemaskan barangan di atas meja. Selepas itu, Fared mengemas lantai. Badan robot diletakkan ditepi dinding. Kain hitam diambil lalu menutup robot itu. Fared menutup semua suis elektrik dan keluar dari dewan garaj yang menjadi bilik kerja Fared sambil menggalas beg hitam komputer riba miliknya.
Fared menaiki motorsikalnya dan beredar dari kawasan syarikat itu. Tiba di kawasan apartment, Fared memberhentikan motorsikalnya di parkir motorsikal. Fared melihat sekelilingnya. Ramai budak remaja bermain di padang bola sepak, gelanggang bola tampar, gelanggang badmintion dan juga di parkir kereta dan motorsikal.
KAMU SEDANG MEMBACA
RED STEEL
Science FictionGenre : Drama, Action, Police, Crime, Sci-fi, Mystery, Thriller, Slice of life Entered 2021 Wattys! Semoga kalian terhibur membaca karya pertama saya ini! Highest rank Thriller 8 October 2020 #78 out of 2.36K stories Mystery 5 October 2020 #100 out...