Part 10 : BALASAN

48 5 16
                                    

Seluruh surat khabar yang bergantung di mana-mana sahaja seperti kedai buku, restoran dan warung yang terdapat gerai menjual bahan bacaan terpapar pada muka depan surat khabar mengenai kematian seorang anggota polis bernama 'Encik Karem' di kawasan tempat tinggal orang awam. Kematian dijangkakan pada waktu tengah malam. Punca kematian adalah berlakunya rompakan secara senyap-senyap. Jenayah merompak dan membunuh. Barangan yang ada di dalam kereta encik Karem telah pun hilang dicuri. Penjenayah tidak diketahui dan tidak dapat dikesan. Tiada seorang saksi pun yang melihat dan berada di kejadian tragis tersebut yang sedang berlaku pada masa itu.

Keluarga encik Karem menangis duduk berkumpulan di bangku panjang hospital. Encik Hill juga menunggu keputusan bedah siasat mayat badan encik Karem dengan berdiri bersandar pada dinding laluan koridor hospital. Termenung ke atas. Menahan air mata. Rasa menyesal dan berasa serba salah.
__________________________________________________________________

"Assalamualaikum." Ucap salam encik Hill kepada Fared.

"Waalaikummussalam." Sambut Fared akan ucapan salam encik Hill.

Fared dan encik Hill bersalaman lalu Fared mempelawa encik Hill untuk duduk di kerusi yang cantik dan selesa.

"Saya hadir kerana saya bertugas pada minggu ini untuk menjenguk kamu dan memeriksa rumah kamu serta peralatan-peralatan kamu." Kata encik Hill.

"Baik saya faham dan saya sedar itu." Kata Fared dan mengangguk.

Encik Hill bangun lalu memeriksa ruang rumah Fared. Semua kamera CCTV rahsia yang tersembunyi masih berada dalam keadaan yang baik. Begitu juga dengan mikrofon mini yang telah dilekatkan di tempat yang tersembunyi seperti di bawah kerusi, di bawah meja dapur, di bawah kabinet dapur yang tergantung dan juga pada di sebalik lampu.

"Saya pulang dahulu. Ada apa-apa, hubungi kami. Ada kerosakan apa-apa, kami boleh tolong panggilkan. Kamu masih berada dalam tahanan walaupun di dalam rumah sendiri. Ingat itu." Pesan encik Hill lalu beredar keluar dari rumah Fared.

Fared mengucapkan terima kasih lalu menutup pintu pagar. Punggung mendarat ke tempat duduk sofa yang besar. Fared kebuntuan. Tidak dapat menyentuh sebarang gajet seperti komputer riba dan telefon pintar kerana masih berada di dalam tahanan.
__________________________________________________________________

"Mengejutkan. Hanya ada dua robot sahaja. Di mana robot pengendali radioaktif?" Soal Hadi yang tidak terkeruan.

"Semua superkomputer tidak dapat bersambung sambungan talian kepada ketiga-tiga robot. Sambungan telah diputuskan. Signal tidak dapat dikesan." Jelas Haziq.

"Bagaimana dengan signal GPS? Ada kesan?" Soal Rahman.

"Sekejap, beri aku cuba." Jawab Aizat.

"Tiada ada apa-apa tindak balas." Kata Aizat yang sedang menggunakan komputer yang bersambungan dengan komputer super di dalam bilik server.

"Aku tahu satu cara sahaja untuk dapat mengesan ketiga-tiga robot tersebut." Kata Haikal.

"Bagaimana?" Soal Haziq.

Semua yang duduk membuat kerja menggunakan gajet dan komputer memandang ke arah Haikal. Haikal mempunyai rancangan bernas. Semua tidak sabar untuk mendengar perancangan Haikal.

"Kita hanya perlu godam satu robot dan selepas itu kita akan dapat robot yang lain. Robot yang lain dapat kita kawal. Bila robot bergerak sendiri, sudah tentu mereka semua berhubung dan dikawal oleh seseorang. Mustahil. Dua atau tiga orang yang kawal ketiga-tiga robot kita tersebut." Kata Haikal.

"Haikal! Anda bijak!" Sorak Hadi.

"Bagaimana pula kita hendak dapatkan satu robot? Soal Rahman.

"Itulah pasal. Bagaimana hendak dapatkan satu robot?" Soal Haikal kepada diri sendiri.
__________________________________________________________________

RED STEELTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang