Hari ini merupakan pertabalan Tengku Adriel Eric sebagai Raja Narnia, hanya kaum kerabat, sedara-mara dan teman terdekat sahaja yang dibenarkan masuk ke istana. Arabella mengeluh perlahan apabila disuruh Bonda untuk menolong pembantu yang lain untuk mempersiapkan Tengku Adriel. "macamlah dia kecil lagi nak kena suruh siapkan dia" kata Arabella
Arabella memasuki bilik milik Adriel, Bilik itu nampak kosong sahaja cuma ada satu baju yang tergantung, baju itu nampak gah sekali. Sesuai dengan Adriel, lelaki tinggi lampai, berbadan tegap dan berbidang besar. Pulasan tombol pintu membuatkan Arabella toleh ke toilet dengan mata terbuntang.
"Bella, kau buat apa kat sini?" tegur Adriel meramas rambutnya yang basah. "Bonda suruh saya siapkan awak dengan pembantu yang lain" kata Arabella. "aku dah halau pembantu tu semua keluar, aku tak nak mereka tolong" kata Adriel. "kalau macamtu saya keluar dulu lah" kata Arabella.
"ada aku suruh kau keluar ?" soal Adriel. "tapi..." kata Arabella terputus apabila Adriel diri betul-betul dihadapannya. "i really want to kiss you so bad, if you dont obey me, you will get my lips, got it ?" soal Adriel. Arabella serta merta diam dan diri sahaja tak mahu buat lelaki itu marah.
Adriel senyum senget, dia menuju ke cermin untuk mengeringkan rambutnya dengan hairdryer, Menari-menari rambut hitam keperangan lembut Adriel. Rambutnya disapukan pomade dan disikat kemas. Lain style daripada selalunya. Adriel menapak mendekati Arabella. Tangan wanita itu ditarik letak diikatan tuala dipinggangnya.
"open it" kata Adriel. "Adriel, saya tak nak" kata Arabella. "then i should kiss you" kata Adriel. "tak.. tak saya tak biasa itu" kata Arabella. Adriel memandang Arabella tajam. Arabella menutup matanya lalu melepaskan ikatan tersebut. terlucut tuala itu ke lantai. "buka la mata tu, aku pakai seluar la" kat Adriel. Lalu Arabella buka mata sebelah kanan je menjengah Adriel. Betul la lelaki tu tak tipu.
"suka main2 kan saya" kata Arabella. Adriel memakai seluarnya dihadapan Arabella. Baju yang tergantung juga diambil dan disarung ke tubuh tegapnya. "sorry for made you sad Bella, aku tak pernah bermaksud untuk sakitkan hati kau, even aku sendiri sakitkan hati aku. "awak cuma tak berkorban Adriel, thats it" kata Arabella.
"kalau kau kat tempat aku Bella, kau pon tak nak kecewakan hati family kau" kata Adriel merenung dalam mata hazel Arabella mencari kesefahaman. "saya boleh terima Adriel, saya akan cuba untuk tak ada apa-apa dengan awak" kata Arabella. "kalau tak ada apa-apa saya keluar dulu Tuanku" kata Arabella menunduk dan keluar dari bilik lelaki itu.
Arabella Tiana
gadis itu hanya duduk tasik di luar istana, memang ramai betul memasuki istana hari ini seperti ada jualan murah di mall sahaja. Pertabalan raja baharu telah dilakukan satu jam yang lepas mungkin mereka sedang bersantap sekarang. Tasik yang berada dihadapan matanya ini lebih menarik minatnya.
"hai Bella" kata Aniq. "eh Aniq, awak tak makan ke kat dalam ?" soal Arabella. "malas nak makan, lagipon i nampak you dari tingkap tadi, terus i datang sini" kata Aniq. "oh, Adriel dah menjadi Raja sekarang" kata Arabella. "ye, i pula akan jadi Raja Barline tak lama lagi" kata Aniq.
"awak berdarah Raja, mestilah awak dapat takhta" kata Arabella. "you pulak pon ada takhta lah" kata Aniq. "mana ada Aniq, siapalah saya ni, cuma anak ketua orang gaji dalam rumah ni, bukan sesuatu yang patut dibanggakan" kata Arabella. "you bertakhta dalam hati i" kata Aniq. "hahahaha adalah je la awak ni" kata Arabella memukul lengan Aniq sikit.
"Aniq, can i ask something" kata Arabella. "yes, tanya je la" kata Aniq. "if one day, awak jatuh cinta dengan wanita bukan satu darjat dengan awak, apa awak buat? awak sanggup tinggalkan takhta awak, tanggung risiko atau lepaskan wanita tu?" soal Arabella. "sulit pertanyaan ni, tapi kalau i emm... (berfikir) kalau i, i pilih nombor 2, i tanggung risiko selepas tu. I tak nak disebabkan takhta buat i menyesal seumur hidup" kata Aniq
"tapi dia tak akan macamtu..." kata Arabella perlahan. "apa you cakap tadi ?" soal Aniq. "tak ada apa" kata Arabella. "kenapa you tiba-tiba tanya soalan macamni" kata Aniq. "sebab saya curious je, jangan fikir bukan-bukan.
Tengku Adriel Eric
kecil besar sahaja dia melihat Aniq berbual mesra dengan Arabella, tapi apa dia boleh buat. He can do nothing, dia tak nak kecewakan Ayahanda dan Bonda dan dalam masa yang sama dia sangat cintakan Bella. Berkahwin dengan Elya anak Raja Herdain memang satu keputusan yang telah ditetapkan oleh keluarga mereka sejak kecil lagi.
memiliki Elya memang sangat beruntung tetapi memiliki Arabella adalah satu anugerah dan keajaiban. Tapi semua itu mustahil untuk berlaku. Bahu Adriel ditepuk perlahan oleh Bonda. "mandi, pastu berehat Ad mesti penat hari ni" kata Bonda.
Sejak daripada waktu itu Arabella dan Adriel tidak bertegur sesama sendiri, jika bertembunb Arabella cepat sahaja jalan kearah lain. Nampak seperti tidak sopan menghormati Rajanya seperti itu tetapi apakan daya dia tidak kuat apabila memandang lelaki itu.
Arabella Tiana
kerjanya agak berat hari ni, sampai harus bekerja sehingga lewat malam untuk menyelesaikan masalah hotel dan wang masuk dan keluar. Selama ini perkara tersebut dilakukan oleh Adriel tetapi lelaki itu sudah ada tanggungjawab lain untuk dilaksanakan.
jam sudah berganjak ke pukul 2 pagi. Telefonnya berdering. "Bonda" balas Arabella. "kenapa tak balik lagi ni Bella?" soal Bonda. "Bella ada kerja sikit, kejap lagi balik la ni" kata Arabella. "cepat balik jangan merayau lagi" kata Bonda. "ye Bonda"
tadi Ibu sekarang Bonda pula, risau sangat anak dara tak balik2, pergi kerja je pon.
"hi Bella" ujar Aniq. "eh apa awak buat pagi2 buta ni kat sini?" soal Arabella. "kawan saya suruh ambil barang" kata Aniq. "kusyuk betul awak kerja" kata Aniq. "alang-alang tu ni air untuk awak" kata Aniq. "thank you Aniq" balas Arabella
Tengku Adriel Eric
"kau buat apa sini?" soal Adriel sedang menukar pakaiannya selepas bersenam di gym. "aku ingat nak mula gym balik" kata Aniq. "kau tu cepat giveup sangat" kata Adriel. "nah air" hulur Aniq kepada Adriel.
"kau tahu-tahu je kan air aku habis, thanks" kata Adriel meneguk air tersebut sehingga habis. "jom snooker kat rumah aku" kata Adriel.
Adriel membuka kunci kereta lalu pandangannya gelap.
to be continued
YOU ARE READING
[C] Arabella
Short Story"semua ni kolot, kau percaya lagi ke zaman sekarang ni mencintai tak semestinya memiliki, tu semua kolot tahu tak?" Tengku Aniq kysh "kalau dia nak kenapa awak tak turuti sahaja sayang?" bonda "memalukan keluarga sahaja, tak kenang budi" ayahanda "k...