1: Pengakhiran

3K 38 0
                                    

"Orang rasa sampai sini je kot. Orang dah tak boleh nak go on dengan awak", suara dia perlahan masuk ke telinga aku.

Tangan aku yang tengah pegang sudu cedok bekas DingDang terhenti. Aku terus pandang kanan, tengok dia dekat driver seat.

Dia tengah pandang aku. Muka dia...tak marah, tak sedih. Expressionless.

"What did you just say? Orang salah dengar ke?", aku letak DingDang dekat tempat air tepi pintu tu lepas tu terus pusing badan menghadap dia.

Baru tadi kita orang lunch sesama. Baru tadi kita orang pegang tangan pusing pusing mall sama sama. Baru tadi kita orang tengok movie sama sama. Baru tadi he hugged me in the movie theater. Tetiba sekarang...

"You heard it right. Orang nak breakup.", sekali lagi dia cakap sambil pandang tepat mata aku. Again, expressionless.

"But why?", jantung aku dah start berdegup kencang. Muka dan mata aku dah start rasa panas. I'm about to cry!

All of these terlalu mengejut untuk aku. We had sweet moments just a while ago! Apa benda tetiba nak break up ni? I thought we're happy together.

"I don't know. I guess I don't love you anymore.", dia angkat bahu dan mengeluh perlahan.

What? He hugged me beberapa jam lepas and now suddenly he doesn't love me anymore! What kind of bullshit is this?

"Just like that? Last night masa on the phone you still said you love me. Now tetiba ja dah tak sayang orang? Apa ni?", aku nak menangis dan nak marah. Aku tak tahu nak menangis dulu ke nak marah dulu.

"I didn't say I love you. I just said 'me too' after you said you love me", tanpa rasa bersalah dia cakap dekat aku. Seolah-olah memang none of this salah dia. Dah tu? Salah aku la?

"Shah...apa ni? Awak marah orang ke? Orang ada buat salah ke? Kenapa tetiba macam ni?", aku pegang tangan dia. Dia tepis perlahan.

"I dont know Faz. Orang cuma dah tak ada rasa sayang dekat awak."

Tak ada rasa sayang.

Sayang.

Bila dengar dia cakap macam tu, aku baru sedar sebenarnya it's been a while since he called me sayang. Dia cakap dengan aku guna nama je sekarang. Dah tak pernah panggil sayang, baby or anything.

It's been a while rupanya. Tapi aku tak perasan. Aku tak nampak. Aku tak sedar. Aku tak perasan yang his feeling is slowly fading away. Aku tak nampak yang dia dah tunjuk tanda-tanda he wants to leave. Aku tak sedar yang sebenarnya cuma aku sorang yang still holding into this relationship.

Bodohnya aku. Butanya aku. Terlalu sibuk dengan perasaan sendiri sampai tak sedar keadaan sebenar. Terlalu asyik dengan cinta yang ada dalam hati sampai tak nampak cinta ni sebenarnya sedang bertepuk sebelah tangan.

Baru aku sedar...it's been me who initiated everything. I called him first. Date harini pun aku yang ajak. Bukan dia. Makan harini, aku yang decide and aku yang start all the conversation dengan dia. He just sat there, eating like a human with no soul. Played with his phone all the time. Movie pun aku yang ajak, aku yang decide nak tengok cerita apa. And yeah..I was the one who hugged him first. He didn't even hug me back. He just put his hand on my back.

Wow. I noticed all that earlier. Tapi aku buat tak tahu sebab aku ingat he's not in mood. Tengah barai sebab lost game dengan kawan-kawan semalam. Tengah penat sebab semalam tidur lewat main game. Tengah bosan sebab weekend pun nak kena keluar padahal kita orang boleh je lepak dekat rumah dia. Aku buat buat tak nampak rupanya. Aku buat buat tak sedar sebab aku sayang. Aku buat buat tak peduli dengan semua layanan dingin dia sebab aku tak dapat terima yang sebenarnya cuma aku yang beria, cuma aku yang masih nak pertahankan this relationship.

He already let me go. Before I even realize it.

Takdir KitaWhere stories live. Discover now