3: Pertemuan

1.4K 42 0
                                    

"Thank you Anith, sudi datang celebrate dengan Aunty! Happy sangat dapat jumpa Anith balik.", Aunty Ratna peluk aku masa aku nak keluar dekat pagar rumah dia. Kereta aku parked dekat luar pagar rumah so Aunty Ratna teman aku sampai ke luar.

"Thank you dekat Aunty dengan Uncle la sebab sudi jemput Anith datang celebrate sesama."

"Sayang la mama dengan papa Anith tak ikut. Kalau tak, lagi best. Ni la nasib anak-anak semua busy. Celebrate anniversary pun terpaksa berdua ja.", Aunty Ratna tayang muka sedih.

Kak Nina tak dapat nak join sebab anak dia tak berapa sihat. Nuzman pulak, Uncle Farouk cakap ada meeting last minute. So kita orang bertiga jelah makan-makan and potong kek tadi.

Baru aku nak keluar pagar, nampak kereta Honda Civic putih sampai kat depan rumah. Aunty Ratna tarik tangan aku berdiri dekat tepi sambil jerit dekat Uncle Farouk suruh bukakan pagar besar.

"Tu Nuz baru sampai balik. Anith tunggu jap, suruh Nuz hantar Anith.", Aunty Ratna tahan aku yang baru nak jalan pergi dekat kereta.

"Eh, tak payah la Aunty. Dia kan baru je balik. Mesti penat."

"Alah, takpe. Nuz okay je tu. Mana boleh biar anak dara balik sorang-sorang. Dah lewat ni.", Aunty Ratna berkeras. Aku pandang Nuzman yang datang dekat kita orang. Dia terus peluk mama dia.

"Hi, Ma. Sorry sangat tak sempat balik. Boss panggil meeting tetiba. Ada field worker jatuh dekat site. Kelam kabut la sikit nak uruskan.", Nuzman peluk mak dia sambil pandang aku.

"Takpa. Ada Anith teman mama dengan papa harini. Ingat lagi tak Anith? Child care sekali Nuz dulu?", Nuzman pandang aku atas bawah beberapa kali. Bila mak dia cakap kita orang duduk satu taman dulu, baru dia pandang muka aku lama-lama.

"Ann?!", muka dia macam confused, tapi rupanya dia still ingat aku.

"Hey bro.", aku senyum awkward sambil wave tangan dekat dia. Of course I get awkward when he stares at me like that!

"Oh my god Ann! Cantik giler.", Nuzman datang dan terus peluk aku. Aku tap belakang dia dua kali dan senyum awkward dekat Aunty Ratna yang tengah sengih-sengih tu.

"Lamanya tak jumpa. Cantik siot. Aku terpesona!", dia cakap sambil pandang aku tak lepas.

"Mengarut. Kau ni balik kerja busuk busuk peluk aku pulak.", aku tayang muka menyampah sambil tolak tangan dia yang dari tadi dok pegang pinggang aku.

"Dah nak balik ke?", dia tanya pasal aku tapi pandang mak dia. Apasal dia tanya mak dia pulak? Aku yang nak balik.

"Nuz hantar Anith balik. Dah lewat ni.", Nuzman terus setuju dan suruh aku masuk tunggu dalam rumah sementara dia tukar baju.

Aunty Ratna tarik aku masuk dalam rumah. Kita orang duduk dekat ruang tamu sementara tunggu Nuzman. Sempat la borak lagi. Aunty Ratna masih lagi tak puas hati sebab mama dengan papa tak datang. Aku dah dua kali explained yang mama ada urgent meeting esok pagi. Papa pulak, dah dua hari cannot be reached sebab pergi fishing dengan kawan-kawan dia dekat tasik celah hutan mana entah.

Masa kita orang kat ruang tamu tu,  maid dia orang tengah kemas meja makan. Aku offer nak tolong tapi Aunty Ratna tak bagi. Tetamu tak boleh masuk dapur katanya. So kita orang dua jelah dok borak dekat ruang tamu tu. Uncle Farouk dah hilang entah ke mana. Aunty Ratna cakap dah masuk tidur.

"He sleeps early la tua tua ni.", aku gelak je dengar jawapan Aunty Ratna. Dia orang ni memang jenis sempoi habis. Lepas Nuzman siap, aku salam Aunty Ratna sekali lagi sebelum balik. Entah berapa puluh kali dia pesan suruh aku datang lagi.

Takdir KitaWhere stories live. Discover now