Hoofdstuk 3

17 1 0
                                    

Mijn moeder was druk bezig met mijn broer Mohamed Reda of RJ hoe we hem noemde. Alias Reda Junior. Hij vond R.J cooler. En mijn vader heeft hier een grote hekel aan. Mijn broer is kroonprins. Hij moet het voorbeeld van toonbeeld zijn. En vaak gaf mijn vader daar commentaar over. Maar ons mama wist hem steeds erop te wijzen dat RJ 13 jaar is en nog jong is. En toch nog kind mag zijn. Hij werd al te hard gedrild. Heel veel vrijheid kent RJ niet. Hij moet heel zware opleidingen volgen. Van talen, tot wiskunde, en van geschiedenis tot wetenschap en alles van mensenrechten en politiek. Mama had vaak met RJ te doen. Ze hielp hem met alles waar ze mee kon helpen. Ons mama leeft werkelijk voor ons. Ze zou alles in de wereld laten vallen om bij ons te zien. Er moet maar iemand van ons ziekvallen als ze in feite plannen had om weg te gaan. Een kindernanny heeft nooit in ons mama haar woordenboek gestaan. Ze heeft weliswaar altijd hulp gekregen, maar ze droeg de zorg zelf. En nog de dag van vandaag. En dat is wat mijn papa zo bewonderde aan mama. Ze is er steeds keer op keer.
Haar mooie ogen keken ons verassend op als ze ons zag binnen komen. Ze liep naar oma toe en omhelsde haar diep. "Wanneer ben je toegekomen vroeg ze blij?" " Daarstraks, ik ben eerst bij ons Sophia geweest, antwoorde Noor". " Lag ze te dagdromen, vroeg Noran met een glimlach?" "Dat kind heeft hulp nodig" merkte Noor op. "Ik hoor jullie oma". Ik lachte haar toe. Ze gooide mij een kus. Rj sloeg zijn boeken toe en liep naar oma toe." Ik heb het gehad oma". "Oooh lieve schat, dat kan ik best geloven". "Je bent aan ontspanning toe". "Vertel dat eens aan papa". "Is hij hier of uit het land, vroeg Noor?" " Er is geen verschil ging RJ verder". "Hier, daar, een paar kilometers verder of andere kant van de wereld hij is er altijd en overal"
Noran moest hierom lachen. "Niet overdrijven hé schat". "Zo erg is papa nu ook niet".
"Ooit als je groot bent-....GA IK HET WEL BEGRIJPEN ging Rj verder".
"Inderdaad,grinnikte Noran". "Je gaat de beste king ever worden". "Blablablabla, antwoorde RJ". En trok een gezicht
Is de papa hier of weg gebaarde Noor. "Hij is hier antwoordde Noran. RJ liep de deur uit. Hij was toe aan ontspanning." Ik heb zo met hem te doen". Zuchtte Noran die zich neerzette. "Het is de leeftijd Noran schat". "Hij is 13 jaar , binnenkort 14 jaar". "Hij zal aan het puberen zijn". "Hij is een schatje mama". " Ik heb er geen last van". "Maar ik merk echt dat hij het moeilijk heeft" "En Seifo ziet dat maar niet in". Noor zette zich neer. "Natuurlijk ziet hij dat wel". Hij negeert het gewoon". "Hij weet dat hij geen andere keuze heeft". "Rj word groot en hij zal alle kennis nodig hebben Noran". "Het is een harde wereld daarbuiten." Hij zal het kunnen , hij zal het heus wel redden". "Hij heeft alles mee van Seifo en van jou"." Maak je geen zorgen". "Je doet er goed aan om hem zijn stukje vrijheid ook te geven". "Geloof mij schat met Rj ga je geen kopzorgen hebben". Noran glimlachte haar tanden bloot. Ze begreep wat haar moeder wilde bedoelen. "Sophia de dromer is een ander paar mouwen". "Haar vader word er gek van fluisterde ze". "Sophia schat ,vroeg Noran". "Wil je eens gaan kijken bij Susu". "Er zijn een aantal vriendinnen van haar uit Tradiwsi gekomen". "Wil je eens gaan checken". Noor wachtte tot Sophia de deur uit is. "En vroeg ze"? "Wat zegt Seifo over haar studies"? "Hij wil ze naar Amerika sturen". "Maar hij ziet het niet zitten dat ik meega".
"En jij schat"? "Seifo is Seifo mama, je weet hoe hij is als hij iets in zijn hoofd krijgt". "Ik wil niet naar Amerika omdat ik RJ niet kan achterlaten". "Als ik ga wil ik gaan met de kinderen en daar hoort RJ bij". "En dat zal Seifo nooit toelaten". "En ik kan Sophia niet loslaten". "Schat ze wil dolgraag daar gaan studeren". "Je kan het haar niet afnemen". "En wat als ze verliefd word mama op één of andere gek". "Ze is 18 jaar, ze is een jong volwassenvrouw". "Ze doet mij denken aan mezelf hoe ik was". "Dromen over een prins op een witte paard". "En die heb jij gevonden schat". Noran knikte. "Maar hoe mama"? "Hij heeft mij wel naar hier ontvoerd".
"Ik mag er niet aan denken mama dat een gek dat ooit met mijn dochter doet en ik haar nooit meer zou terugzien". Noor nam haar dochters gezicht vast. "Je kan jou situatie met niets vergelijken schat". "Je hebt altijd gehouden van Seifo". " Van in het begin ging Noor verder.
Ja, dat klopt en toch blijf ik erbij dat Seifo mij uit vrije wil ook naar hier had kunnen brengen. Hij heeft mij ontvoerd. Noor bekeek Noran aandachtig aan. "Wat scheelt er schat je staat scherp".
Dan bracht ze haar hand voor haar mond. "Ben je...-?" Ze durfde haar vraag niet afmaken als Noran automatisch begon te knikken en de tranen in haar ogen sprongen. "Maar schat dat is toch fantastisch nieuws". Ze omhelsde haar dochter intens. "Ik weet niet ben zo bang dat ik alweer een miskraam krijg". "Het is de laatste keer mama dat ik nog zwanger kan zijn". Hierna raden de artsen het mij af". "Ben je geweest naar de gynaecoloog"? "Ja, gisteren ben ik geweest met Hanan". "Volgens wat ik moet geloven is het gezond en gaat het goed". Noor staarde haar dochter met betraande ogen aan. "Hoe ver je ben je schat"? "Ik ben 16 weken ver". Noor bracht een hand voor haar mond." Weet je het al zo lang Noran"? "Ik kon het niet vertellen mama". "Ik was zo bang dat ik jullie moet teleurstellen dat ik alweer een miskraam krijg". "Ik wilde het niet"." Ik wilde jullie dat niet aandoen". Schat schat, wat zeg je allemaal. Je hebt het goed geheim gehouden. "Je moet u niet verantwoorden". "Integendeel je hebt gelijk, ik had het ook niet willen weten en niet omdat je mij verdriet zou aan doen malle meid". "Maar ik wil niet dat jij verdriet hebt en teleurgesteld bent". "Weet Seifo het al"? Noran schudde haar hoofd. "Neen, hij weet net nog niet". "Ik heb het hem nog niet verteld". "Waar wacht je op schat". "Hij gaat zo gelukkig zijn schat". "Ik ben nog zo bang mama". "Wat als?" Noran slaakte een diepe zucht. "Ik ben bang omdat het mij 4 keer is overkomen". "Ik heb Seifo vier keer moeten teleurstellen". "Noran wat zeg je nu toch allemaal". "Jullie hebben 3 prachtige kinderen". "Kijk naar Sofia hoe mooi ze is". "Kijk naar RJ en Susu". "Hij is trots op jou en de kinderen". "Seifo heeft jou nooit teleurgesteld Noran". "Toch niet dat ik weet". "Hij houd van je en hij zal nooit stoppen van je te houden". "Twijfel daar nooit aan". "Je bent 16 weken nu Noran". "Je bent met de miskramen nooit zo ver geraakt lieve schat". Noran knikte. Ze liet haar tranen de vrije loop gaan. Het is een jongen mama. Noor kon haar oren niet geloven. Echt waar schat. "Ik weet het mama Seifo had ook gelukkig geweest met een meisje". "Maar als koning zijnde nog een zoon hebben die naast RJ kan lopen in de toekomst dat was zijn ultieme droom". "Ik weet dat, en daarom ben ik zo bang dat het nog kan mislopen". "Je moet het hem vertellen Noran". "Jou buikje zal met de dag groeien". Noran voelde eraan. "Met momenten zie je het al mama. Vooral als ik gegeten heb. Vertel het hem vanavond Noran. Hij loopt er reeds bij als de gelukkigste man op aarde, maar dit zal hem nog gelukkiger maken. De vrouw van zijn leven schenkt hem met Gods wil nogmaals een zoontje. Kom hier lieve schat. Noor nam sloot haar dochter in de armen. Ik ben bij je. En ik blijf bij jou als Seifo er niet is. Jij hebt ook jou leven mama. Ik kan niet van jou verwachten dat...- Noor liet haar dochter niet uitspreken. Je hebt geen idee Noran wat je bij mij doet. Ik wil mijn kleinkinderen zien opgroeien. Zo kan ik de jaren inhalen die ik bij jou gemist heb. " Ik kan mijn schoonzoon niet genoeg bedanken dat hij naar mij opzoek is gegaan. Ik was wellicht ondertussen gestorven aan eenzaamheid. Noran gaf Noor een dikke knuffel. We zijn samen nu en we blijven samen.

Glass killer heelWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu