Bab 16 (Akhir)

34 3 0
                                    

''Yunlan! Come here! You can't run at here!'' Dareena memanggil anaknya yang baru menginjak ke usia lima tahun yang sedang berlarian ke sana sini di kawasan lapangan terbang Beijing itu membuatkan budak lelaki itu kembali kepada Dareena.

''Mama, why? This place is huge and I like to run at here,'' budak lelaki itu bertanya hairan.

Dareena tergelak kecil sambil membaiki skaf yang dipakai oleh anaknya memandangkan cuaca di Beijing kini dalam musim sejuk. Budak kecil itu memandang wajah mamanya dengan harapan mamanya akan memberitahu alasan akan kenapa dia tidak boleh berlarian di kawasan seluas lapangan terbang Beijing ini.

''My dear son, Shen Yunlan... This is an airport not a playground. At here there are a lot of strangers. We don't know whether they are good or bad. And also at here, we are the strangers too. No one know us and we don't know them too. It's about safety, okay?'' Dareena cuba menerangkan kepada anak kecilnya membuatkan anaknya termenung seketika.

''Then, mama, why are you calling me Yunlan at here? Why not Fareez Ameer like you called me at our home?'' budak kecil itu masih bertanya hairan.

''I told you, right that at here, in Beijing, you are Shen Yunlan. Fareez Ameer is your name in Malaysia. Like papa too, at here he is Shen Wei but in Malaysia he is Syamzi Ameer,'' Dareena menjelaskan.

Budak kecil bernama Fareez tersenyum mendengar penjelasan dari mamanya.

''Then, how about you, mama?'' Fareez bertanya lagi.

Dareena tergelak lagi melihat telatah anak sulungnya yang begitu petah berbicara walaupun dalam bahasa inggeris sedangkan anaknya baru sahaja menginjak ke usia lima tahun. Pendek kata, terasa baru sahaja Dareena melahirkan Fareez kira-kira lima tahun yang lalu selepas peristiwa berdarah itu.

Disebabkan peristiwa itu, Dareena melahirkan Fareez awal sebulan menyebabkan Fareez ditahan di wad hampir sebulan sebelum dibenarkan pulang ke rumah Syamzi di Beijing. Dareena berpantang di rumah suaminya tanpa anaknya di sisi dan sesekali dia dibawa oleh Syamzi dan Dareena untuk menjenguk anak tercinta. Kerana peristiwa itu juga, Dareena menamakan nama kedua Fareez sebagai Shen Yunlan bagi mengingati Zhao Yunlan yang telah menyelamatkan nyawa suaminya dalam peristiwa itu.

''Shen Wei! Reen!''

Dareena mengangkatkan wajahnya tatkala dia terdengar namanya dipanggil termasuklah nama suaminya di Beijing. Dia tersenyum melihat lelaki pendek tapi comel sedang berlari anak menuju ke arah mereka bertiga di kawasan ketibaan itu. Fareez mendongak memandang Dareena apabila dia melihat lelaki dewasa itu sedang menuju ke arah mereka.

''Da Qing!'' Syamzi segera mendapatkan lelaki tadi dan dia memeluk erat lelaki itu tanda kerinduan yang teramat sangat.

''How I miss you so much, Shen Wei! Five years after that tragic incident, you never come to here and now you are back and will stay here for your permanent work in this country? And that including your wife! Why are you both chose here, Shen Wei and Reen? You are Malaysian and why here?'' Da Qing mengomel kecil namun tetap dia bertanya keraguannya akan keputusan dari Syamzi dan Dareena yang kembali ke Beijing.

''Well, Da Qing, you know... My mom and her family can't migrate to Malaysia. So, since my family is here and that university still accepted me, so why not I am permanently staying at here? Besides, I miss Yunlan, Da Qing. At here, I can go to visit his grave for sometimes,'' Syamzi menjelaskan.

''How about Reen's parents?'' Da Qing bertanya lagi.

''They already passed away last year. A few months after my parents. Their bodies are buried in Mecca now. Her younger sister is also married to my little brother, Hua Wu Xie and staying here. So, we don't have any closed relatives in Malaysia. We can go to Mecca once or twice a year to visit their graves. Besides, that university offered a good job for us both. So, why not I accept that opportunity, right since I already know you all at here,'' Syamzi memaklumkan.

Mencari cintaWhere stories live. Discover now