#كوري !!

10 1 4
                                    

كلنا بلا استثناء بيحاوطنا #لطف_الله في كل لحظة من حياتنا بس اللي اكتشفته ان مش أي حد بياخد باله م دا.. يمكن علشان كدا بنفضل نلعن في حياتنا وكتير اوقات بتمر علينا بنتمنى فيها #الموت...
انا حياتي مثلا كان فيها لحظات لطف ربنا اكتر بس عيني مكانتش بتشوف غير لحظات التعاسة والموت بس لحد م ربنا بلطفه بردو بعتلي اللي يشيل الغمامة دي م على عيني وم وقتها وانا حياتي اتبدلت تماما...!
محبتش ابدأ قِصتي بداية مأساوية لأني أتمنى بجد تكون قِصة خفيفة عليكوا وتطمن قلوبكوا.. ونبدأ بقى في احداث القِصة...

كتير أهل بيرددو لولادهم في وقت غضب أو هزار انهم  مش ولادهم وجابوهم م على باب مسجد؛
الحقيقة إن الكلام دا كان بيتقالي بردو بس لأنه #حقيقي !!
انا عيشت طفولة حلوه ومبهجة جداً لحد م وصلت 8 سنين ومن وقتها تقريبا مشوفتش ولا يوم سعيد في حياتي ..
اهلي بعد م كانوا بيقولوا عليا دايما اني هدية ربنا ليهم بقوا بيكرهوني جدا م الوقت دا وبيتمنوا موتي او اني اختفي م حياتهم وخلاص،
كل دا حصل بعد اكتشاف أمي او يعني الست اللي عيشت في بيتها انها #حامل...
اللي عرفته انه بعد زواجهم اتأخروا في الحمل وفي يوم والناس خارجه م المسجد سمعوا بكاء طفل صغير الناس اتجمعت واقترحوا ان والدي (الشخص اللي اتربيت في بيته) ياخدني يربيني لحد م يشوفوا هيعملوا ايه
وبسبب تعلقه هو وزوجته بيا عملوا المستحيل علشان أعيش معاهم وآخد اسمهم.. وبسبب ظنهم انهم مستحيل يخلفوا كانوا بيقولوا عليا هدية ربنا ليهم..
حتى بعد م عرفوا خبر الحمل الناس كانت بتقولهم ان ربنا أكرمهم بلطفه بسبب رعايتهم ليا
بس انا م وقتها وانا كنت بردد ان دا لطفه بيهم لكن أنا فين من اللطف دا وليه حصل معايا كل اللي جاي دا !!

والدتي اتقلب حالها تماما ومبقتش بتطيق تلمسني ولا تشوفني.. الكل كان بيردد انه اكتئاب حامل وفتره وهتعدي لكن اللي حصل بعد الولاده كان أبشع..
طلبت من والدي انه يتخلص مني بما ان بقى عندهم #طفلة تانيه بس م دمهم
هو بصراحه كان بيحاول يهديها من ناحيتي وابدا م هنسى جميله عليا انه سابني اعيش في البيت معاهم حتى لو كانت حياتي في البيت دا كلها معاناه وألم.. بس لولا كدا كنت هرجع للشارع تاني..

تعرفي ي هدير إنها كانت دايما تقصلي شعري لمجرد ان بنتها قالت مره ليه شعري اطول م شعرها
م وقتها وكل م شعري يطول تقصه..
ملبستش ولا مره م عمر 8 سنين لبس عيد جديد
اصلا كان اعتمادي في الغالب ع لبس بنت جارتنا لما بيصغر عليها..
انا حتى فاكره وقت م بنتها سألتها ليه مش بتقولي اصلي انا كمان زيها تخيلي كان ردها عليها انها متعرفش #مِلة أهلي ايه م يمكن اهلي مش مسلمين وان اصلا #ولاد_الحرام مش بيتقبل منهم صلاة..متخيلة !!

انا كنت بفضل اعيط واسأل نفسي راحت فين الست اللي عمرها م شككتني لحظة طول سنين عمري ال 8 انها أمي !
دي كانت اوقات كتير بتنام جانبي وكانت تقولي ان مفيش حاجه بتسعدها اد حضني وانها تشم ريحتي !
إزاي في شخص عنده القدره العجيبه دي ع تحول كل الحب دا لكره بدون أي مقدمات أو اسباب !!

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Dec 29, 2020 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

قصص واقعيه للعبره حيث تعيش القصص. اكتشف الآن