Proposal

837 7 0
                                    

"Duduk,  Lalisa

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Duduk,  Lalisa."  Ayah  mempersilakannya  duduk, sedangkan  ayah  masih  berdiri  lagi.  Ayah  nampak teragak-agak  untuk  memulakan  bicara. 

“Kalau  ayah  beritahu  Zakri  nak  hantar  cincin tanda,  saya  akan  menolak.”

Kening  ayah  naik  sebelah.  Ayah  masih  juga membisu  biarpun  Lalisa  telah  menyuarakan  isi  hatinya. Perlahan-lahan  ayah  duduk  di  kerusi.  Renungan  mata ayah  tepat  terarah  padanya.

“Ayah  takkan  serahkan  Lalisa  pada  Zakri.”

Tubuhnya  disandarkan  mendengar  penerangan ayah.  Ini  sangat  pelik.  Baru  semalam  ayah  begitu bersemangat  melobi  Zakri  untuk  menjadi  pasangan hidupnya.  Apa  sudah  jadi?  Kenapa  ayah  menukar keputusannya?  Lalisa  janji  Lalisa  akan  berikan penghormatan  pada  yang  telah  berjaya  membuat  ayah merombak  keputusannya.

"Lalisa  ingat  lagi  dengan  Encik  Ariff  Ezanee?"

Ayah  bertanyakan  soalan  yang  sangat  lucu. Pastilah  dia  ingat.  Anak  tunggal  kesayangan  Encik  Ariff Ezanee  berada  di  kelas  tempatnya  menjadi  guru sementara.

"Kenapa  dengan  Encik  Ariff,  ayah?"

Ayah  memandangnya  tepat.  Ada  makna  tersirat di  sebalik  renungan  mata  ayah.  Dia  sahaja  yang  gagal merungkai  maksud  tersebut.

"Dia  datang  jumpa  ayah  di  pejabat  hari  ni.  Kami makan  tengah  hari  bersama."

Rasanya  ayah  makan  tengah  hari  dengan  Encik Ariff  Ezanee  itu  perkara  biasa.  Biasalah  kalau  kenalan kerja  ayah  mencari  ayah  untuk  makan  tengah  hari bersama.  Lainlah  kalau  mencari  gaduh.  Itu  perkara  luar biasa.

"Dia  buka  cerita  tentang  keluarga  dia."

Nah,  penerangan  ayah  yang  satu  ini  pun  jatuh dalam  kategori  pelik  bin  ajaib.  Kenapa  bersemangat sangat  Encik  Ariff  Ezanee  bercerita  pada  ayah?

"Dia  nak  apa  ayah?"

Ayah  teragak-agak  untuk  memberikan  jawapan.

"Saya  layan  anak  dia  dengan  baik  di  sekolah. Apa  lagi  dia  tak  puas  hati?"

"Dia  tak  cakap  apa  tentang  anak  dia."

"Jadi,  dia  jumpa  ayah  tu  sebab  apa?  Dia rekomen  klien  pada  ayah?"

"Tak,  Lalisa.  Encik  Ariff  tak  buat  begitu."  Ayah geleng  kepala  berkali-kali.  Geram  pula  Lalisa  apabila ayah  bermain  teka-teki  begini.

"Dia  minta  tangan  Lalisa.  Dia  minta  izin  nak melamar  Lalisa.  Dia  nak  Lalisa  jadi  isteri  dia."

** Tiada di kedai buku **
WASAP ADMIN UNTUK MENEMPAH NASKAH ANDA♥️
▶️ +6010 449 7835

AYAH SAYA DUDA | Best SellerWhere stories live. Discover now