Lima Tahun

931 8 0
                                    

"Awak  tak  patut  risau  tentang  anak.  I  love  Zaraa very  much.  Lima  tahun  saya  tak  sentuh  wanita,  saya boleh  jamin  awak  akan  kekal  sebagai  anak  dara."

Cakap  lelaki  mana  boleh  dipercayai.  Lebih-lebih lagi  kalau  melibatkan  hubungan  di  atas  ranjang.

"Trust  me,  Lalisa.  Lagipun  awak  bukan  Zaraa. Awak  terlalu  bertentangan  dengan  Zaraa.  Zaraa  terlalu sempurna  di  mata  saya."

Ada  racun  yang  sedang  menyerap  masuk  ke dalam  hatinya  secara  perlahan-lahan,  tetapi  pasti.  Ayat-ayat  Encik  Ariff  Ezanee  itulah  yang  dipenuhi  racun.  Dia hampir  meminta  lelaki  itu  berhenti  bercerita  tentang Zaraa. Itu  Zaraa.  Ini  Zaraa.  Lebih  baik  Encik  Ariff Ezanee  pergi  mengikut  Zaraa  mati.

"Macam  mana  kalau  dalam  tempoh  kita berkahwin,  Encik  Ariff  jatuh  cinta  pada  perempuan  lain? Apa  akan  jadi  pada  saya?"

"Negatif.  Hati  saya  takkan  beralih  arah. Selamanya  milik  Zaraa."

Hampir  sahaja  Lalisa  membuat  resolusi  untuk membuat  Encik  Ariff  Ezanee  jatuh  hati  padanya. Mujurlah  pemikiran  matangnya  cepat  mengambil  alih. Resolusi  seperti  itu  resolusi  anak  kecil!  Takkan ada  kebaikan  kalau  dia  membenarkan  resolusi  anak  kecil menjadi  tunjang  keputusannya.

"Kalau  saya  yang  jatuh  cinta  dengan  lelaki  lain?"

Giliran Encik Ariff Ezanee pula yang menyandarkan  tubuhnya.  Pandangan  matanya,  hanya memandang  Lalisa.  Semakin  lama  semakin  tajam. Sehingga  tanpa  sedar,  Lalisa  menahan  nafasnya.   Perasaannya  jadi  tidak  menentu.  Dapat  dia  rasa, peluh  renik  menunggu  masa  sahaja  mahu  tumpah  dari dahinya.

"Kalau  itu  terjadi,  saya  akan  lepaskan  awak. Saya  pun  takkan  simpan  perempuan  yang  hatinya  telah jadi  milik  lelaki  lain."

Ini  yang  dia  mahu  dengar.  Ini  jaminan keselamatan  dirinya.  Tanpa  sedar,  dia  mengorak senyuman.

"Jadi  senyuman  tu  tanda  awak  bersetuju menerima  lamaran  saya?"

Lalisa  bangun  dari  kerusinya.  Dia  meraih  beg totenya  di  kerusi  sebelah  sambil  diperhatikan  oleh  Encik Ariff  Ezanee.  Kemudian  barulah  pandangan  mata  mereka bertemu.  Sehabis  baik  ditenangkan  perasaannya. 

"Belum,  Encik  Ariff.  Saya  tunggu  rombongan keluarga  Encik  Ariff  ke  rumah  saya  dulu.  Saya  tunggu cincin  tanda  Encik  Ariff  berada  di  jari  manis  saya."

AYAH SAYA DUDA | Best SellerWhere stories live. Discover now