Bab 15

19.2K 145 20
                                    

Hari yang ditunggu sudah tiba. Berdebar Sofea Amanda memikirkan detik detik statusnya akan bertumar sebentar lagi. Sekarang ini masih di awal pagi dan dia sedang disolekkan oleh makeup artis khas yang ditempah dari Tuan Adam. Sofea Amanda menggenggam tangannya kemas.

" Nervous sangat ye? " tegur MUA tersebut.

" Haah kak , berdebar sangat. "

" Biasalah tu , untung kamu berdua ni. Sama cantik sama padan. "

Sofea Amanda hanya memberi senyuman gementarnya. Takut! Sofea Amanda makeup dahulu baru menyalin pakaiannya. Risau terkotor atau apa. Comot pula pengantin nanti. Nak kena hadap perangai Tuan Adam yang cerewat sangat tu pun jadi satu hal juga. Jadi diputuskan begitu.

Sofea Amanda lihat beberapa orang yang berdiri menyakatnya. Dia hanya layan gitu gitu saja. Bukan apa , risau banyak gerak , rosak hasil tangan orang. Ibu dan kakaknya ada juga masuk berborak dan memberi nasihat walaupun sekejap. Busy layan tetamu yang datang.

Akhirnya selesai makeup dan selesai juga dia menyalin baju nikah yang sopan berwarna putih mutiara. Cantik sangat! Sofea Amanda terngadah melihat pantulan cermin besar di biliknya. Cantik! Elegent! Mewah sangat baju nikah yang ditempah khas oleh Tuan Adam. Design ini inspirasi daripada bakal suaminya juga.

" Ya Allah cantiknya anak ibu ni "

Sofea Amanda hanya tersenyum nipis. Malulah ibu.

" Uwan ngan atuk dah datang tu. Ramai family Sendayan datang nak iring Fea. Jom. Fea dah lama tunggu diorangkan? "

Sofea Amanda mendengar perkhabaran tersebut , terus berlalu setelah meminta diri sebentar dari pendadannya. Rindunya dengan family Sendayan!

" Uwan atuk ! "

" Ya Allah cantiknya Fea. " tegur uwannya.

Sofea Amanda menyalam dan berpelukan dengan saudara maranya dari Sendayan. Dia memang terlalu rapat dengan keluarga sebelah ibunya itu berbanding keluarga sebelah ayahnya. Memang secara automatik manjanya keluar. Namun senyuman Sofea Amanda sedikit pudar apabila terlihat seorang adik uwannya iaitu Uwan Teh sekeluarga. Sofea Amanda hanya bersalaman dan mengucapkan terima kasih kerana sudi datang walaupun dia tiada niat untuk menjemput mereka sekeluarga. Tindakan mereka yang membuat Sofea Amanda begini.

" Uwah Fea , lawa betul. Hilang muka slenganya ahahahahah "

" Eh pakteh ni. Fea harini jadi permaisuri , mana boleh ada muka slenga tu ahahahga "

Sempat mereka bergurau senda sebelum MUA nya melaung nama Sofea Amanda. Dengan pantas Sofea Amanda berlalu setelah meminta diri dan mempelawa mereka untuk menjamu selera terlebih dahulu. Habis kena bebel ahahaha kata kejap je , masakla.

Sementara kekecohan di rumah Sofea Amanda , Tuan Adam yang berada di hotel AVANI resort juga sedang bersiap sedia.

" Adam , you look so nervous. Relax bro ahahaha " ujar Tuan Ikram Feehan merangkap daddynya. Mamanya pula tersenyum bahagia melihat telatah dua beranak itu.

" Im not dad. Im just tak sabar " pintas Tuan Adam. Malula kalau kantoi ish.

" Dont lie dear. Mama also can see it. "

" Mom.. " leret Tuan Adam. Kedua ibu bapanya mengangkat tangan tanda menyerah kalah. Tidak mahu menambah perisa lagi. Seronok hati tua mereka melihat anak tunggal mereka gembira sebegini. Penangan cinta pertama.

Mereka melihat pembantu pengantin sedang menghias Tuan Adam. Tuan Adam begitu tampan dengan baju tempahan khas tersebut. Sangat mengagumkan jika dilihat kerana bertubuh sasa dan tinggi lampai. Tampan dan semakin berseri wajahnya. Nampak aura pengantin baru.

" Okay done. Lets go. Your uncle just infrom me that our daughter inlaw and family dah sampai. "

Tuan Adam melihat pantulan dirinya sebelum mengalihkan pandangan kepada mamanya.

" You can do it. "

Ujar mamanya sambil menepuk lembut dada bidang anaknya. Tuan Ikram hanya melihat tersenyum bahagia.

" Thanks " Tuan Adam mencium lembut dahi mamanya kemudian memeluk erat daddynya.

Suasana ballroom resort tersebut sangat mewah dan elegant. Rata rata yang hadir hanya keluarga daripada kedua bakal mempelai sahaja. Majlis resepsi mereka bulan hadapan baru dihebahkan dan menjemput semua orang penting dan ahli yang lain.

Sofea Amanda yang duduk di atas pelamin khas di atas pentas di iringi oleh ibu dan uwannya. Manakala ayah dan abangnya menjadi wali dan saksi berada berhadapan dengan Tuan Adam dan Tuan Ikram di hujung depan pentas berbentuk T itu. Alhamdulillah , ayahnya kwlihatam sangat mengagumi dan menyukai Tuan Adam.

Sofea Amanda hanya menunduk sambil memegang lembut tangan ibunya. Senyum masih terukir dibibir untuk ditangkap moment penting ini.

" Kita mulakan ye " ujar ayah manakala ahli saksi yang lain mengangguk. Lalu Tuan Adam dan ayah berjabat tangan.

Sofea Amanda mengangkat muka dengan debaran hati menunggu lafaz mulia tersebut daripada mulut Tuan Adam.

" Bismlillahirrahmanirrahim , Adam Feehan bin Ikram Feehan , "

" Ye saya "

" Aku nikahkan akan dikau dengan putriku , Sofea Amanda binti Rizal yang  berwalikan aku bapanya dengan mas kahwinnya RM7500 tunai "

" Sah , eh- " Tuan Adam menunduk meraup wajahnya yang membahang. Adoi buat malu.

AHAHAHAHHAAH serentak itu bergema dewan dengan gelak ketawa. Sofea Amanda pada mulanya terngadah juga menghamburkan tawanya. Tidak kecualikan orang orang yang berada di atas pentas bersama mereka. Ketawa sungguh! Adoi awak ni Adam , nervous sangat ke. Desis Sofea Amanda.

Agak lama ingin meredakan ketawa sebelum ayah memutuskan untuk menyambungnya kembali.

Tuan Ikram disebelah anaknya menepuk bahunya lembut. Mengalirkan semangat.

Alhamdulillah maka berakhirlah status mereka sebagai bujang. Dan justeru mereka mempunyai tanggungjawab besar yang perlu dipikul dengan amanah dan penuh kasih.

Tuan Adam duduk di sebelah isterinya setelah diberi ruang oleh ibu dan uwan. Mereka memasangkan cincin pada jari pasangan masing masing.

Tuan Adam memegang dagu Sofea Amanda dan memandang anak mata isterinya dengan penuh cinta sebelum melabuhkan ciuman. Dan sudah tentu , kamera di mana mana untuk merakam hari bahagia kedua pengantin. Sempat juga Tuan Adam membisikkan " sorry nervous sangat tadi " dan disambut dengan gelak perlahan dari Sofea Amanda. Sofea Amanda pun menyalam tangan suaminya.

Pandangan kedua suami isteri itu bersabung seolah olah memberi isyarat cinta dan kasih mereka antara satu sama lain. Mereka berdua tersenyum bahagia. Tuan Adam kemudian memegang lembut kepala isterinya yang berbalut tudung shawl. Sejuk matanya melihat jantung hati berpakaian begini. Bagaikan bidadari.

Majlis akad ketika itu bersambung dengan sesi bergambar pengantin yang lama. Letih oiii. Photographernya pun bersemangat lain macam. Seterusnya disambung dengan sesi bergambar bersama keluarga.

Kini masa untuk Tuan Adam menadah telinga dengan usikan ahli keluarga dengan kegelojohannya tadi. Ahahahaha kesian suami Sofea Amanda ini.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 19, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Derita Yang Pulih ( OG )Where stories live. Discover now