"Adam ooo Adam Firdaus." Aida mengetuk pintu bilik Adam bertalu talu macam nak roboh dah gayanya.
Tukk tukk tukkk
"Adammm oiii, buka laa pintuu niee!"
Panggil Aida lagi apabila tiada sahutan dari Adam yang berada dalam bilik."ishh, apa kau nak hah mek Da? Kalau roboh pintu bilik aku nie siapp laa kau. Hah cakap cepat kau nak apa pagi pagi buta lagi dah ketuk pintu bilik aku nie." dengan mamai Adam menyoal Aida. Tau tak orang mengatuk nie. Haishhh.
"wak luu pagi buta. Dah nak tengah hari nie kau tahu tak?" marah Aida apabila melihat muka mamai kembar tak sebulu dia tu.
"papa suruh kau bersiap. Kejap lagi kita nak keluar pergi cari barang."
Aida menyampaikan arahan papa mereka kepada si abang yang tak reti reti nak bangun. Nie mesti semalam tidur lambat sebab layan pubg."ermmm yelah adik ku sayang. Terima kasih atas khidmat masyarakat anda itu. Akan saya turuti."
Dumm.
Adam menutup pintu biliknya dengan kuat apabila habis mengucapkan terima kasih kepada Aida.
"kuang ajar kau, Dam. Kau main tutup je pintu. Takpe takpe. Siap kau nanti aku cakap kat papa." kata Aida sambil hentak kaki ke lantai tanda protes dengan cara adam menutup pintu. Lalu dia pun melangkah ke bilik dia untuk bersiap.
***************************
"semua dah siap kan?" tanya fariz kepada isteri dan kedua kembarnya.
"okey, kami dah siap papa." jawab Aida dan Adam serentak dengan muka teruja jelas terpancar dari muka mereka. Tetiba sepakat pulak kembar dua orang tuu.😂
"okey, jom kita bertolak." kata fariz sambil menghidupkan enjin kereta dan memakai tali pinggan keselamatan.
"jomm!" jawab Adam dan aida yang berada di tempat duduk belakang. Manakala Amira, mama mereka duduk di depan sebelah pemandu a.k.a fariz, papa mereka.
Fariz memusingkan stering kereta dan mula menjauhi kediaman mereka untuk ke destinasi yang ingin dituju pada hari ini.
****************************
Setelah penat seharian keluar berjalan jalan, habis satu bandar Kuala Lumpur dia orang jelajah untuk mengisi masa terluang yang jarang jarang diperolehi akibat kesibukkan si ketua keluarga dalam mencari nafkah untuk keluarga mereka.
Sampai saja dirumah Adam meluru masuk ke dalam biliknya di tingkat 2 rumah mereka.
Tombol pintu dibuka dengan malasnya dan melangkah masuk sambil membawa beg plastik kepunyaan dia yang dibeli ketika di mall tadi.
Tuala di penyidai dicapai dan dia melangkah masuk ke dalam bilik air. Beg plastik dicampak ke atas katil tanpa rasa bersalah.
(Apa sis mengaruk nie tak tau laaa. Tabah je lahh)😂
Setelah 20minit bertapa dalam bilik air akhirnya mat Dam pun keluar dengan muka yang segar. Maklum lah penat seharian melakukan aktiviti bersama keluarga dia tadi. Semua tempat dia orang jelajah.
Selesai memakai baju, Adam melangkah pula ke arah katil untuk memulakan misi 8jam merehatkan mata hazelnya.
Tukk tukk tukk
Baru je mata hazelnya ingin tertutup, pintu biliknya diketuk dari luar.
"Hishhh sapa pulakk yang kacauu niee" bebel Adam apabila misi dia diganggu.
Adam melangkah ke arah pintu dan lock pintu dibuka.
"hah kau nak ape mek Da? Aku ngatuk niee."
Tanya adam sambil bersandar dipintu biliknya dengan mata yang hampir tertutup."alahh awal lagi niee. Takkan dah nak tidur." senggih Aida di muka pintu bilik Adam.
"yela. Kau nak ape nie? Cepat laa cakap." dengan suara yang hampir tenggelam dibawa angin malam.
"tak, aku nak tanya nie kau kenal tak dengan arwah pak jamal?" tanya Aida dengar nada yang teruja.
"entah. Pak Jamal mana pulak kau nie?" tanya Adam dengan nada malas.
"Alahhh, pak Jamal yang duduk hujung jalan tu laa. Takkan tak kenal." tanya Aida lagi cuba mengasah ingatan kembar dia yang tak berapa nak cerdik ni. Ahakkk😂
"ishh, tak ingat lah aku. Apesal dengan dia?" tanya adam lagi, malas nak pikir. Mata dah mengantuk otak pun tak boleh nak berfikir dah.
"yelaa. Aku just nak cakap arwah dulu baikk orangnya. Alfatihah."
Dengan muka tak bersalah Aida menuturkan ayat yang mampu membuat seorang Adam Firdaus mencelikkan mata dengan seluas luasnyaa.
"kau jangan sampai aku buat kau yang arwah nanti Aida Farzanaaaa!"
Dengan mata yang sudah terbuka luas, Adam mencelungkan mata ke arah Aida."Garang laa kau nie Dam. Aku nak gurau sikit pun tak boleh."
Jawab aida sambil mencebikkan bibirnya."banyak laa kau nak bergurau. Nak gurau gi surau laa. Kacau je orang nak tidur." jawab Adam dengan nada tak puas hati dengan lawak kembarnya yang dirasa tak lawak langsung.
"hoi, siapa ajar kau nak gurau kena pergi surau? Orang pergi surau nak sembahyang, dengar ceramah bagai. Kau pergi surau duk bergurau pulakk. Jadi selama nie suara aku dengar duk melalak tu suara kau lah yer?" jawab Aida sambil tangan mencekak pinggan.
"banyak laa kau suara aku. Dah lah pergi sana. Aku nak tidur nie. Kacauuu jee." halau Adam apabila memikirkan matanya sudah tidak mampu lagi menanggung kantut yang melanda.
"wah, menghalau nampakk!" jawab Aida tidak puas hati dihalau oleh Adam.
"dah dahh pergi sanaa. shuhh shuhh"
Kata adam sambil goyangkan tangan menghalau Aida. Pintu biliknya ditutup. Lalu dia melangkah kearah katilnya untuk menyambung semula misinya yang tergendala tadi akibat diganggu oleh kembarnya itu.
"kuang ajar betul. Abang siapa laa nie tolong kutip balik, pleasee."
Aida meghayung langkah kakinya menuju ke bilik beradu kepunyaan dia bersebelahan bilik Adam. Ingat dia sorang ke mengantukk. Kita pun penat jugakk tau?
****************************
Huarghh mengantuknyaa.
Dah semua gi tidur.
Duk buat ape lagi tuu⁉️❓❓❓Hehehe..thanks sudi baca story merapu sya nie.😆😆💖
YOU ARE READING
Misi Adam Mencari Hawa
Random"ape laa kau ni Dam. Hawa yang kau cari selama ni ada depan mata dah. Tu pun boleh terlepas jugak." - Idlan "mana laa aku tau dia tu Hawa. Lan, kau kena tolong aku cari Hawa tu balik." - Adam "padam muka kau, Dam. Tu laa aku suruh kenal² dulu dengan...