Bab 1

61 7 43
                                    

"mamaaaaaa!"
Bergema suara Adam memanggil si ibu yang hilang dimatanya. Walaupun sekarang umurnya sudah 5tahun, Pantang kalau kelibat ibunya tidak berada didepan mata mula laa suara petir bergema di dalam rumah tu.

"mane mamaa niee??😭 mamaa, mama kat mane??" semakin nyaring pula suaranya meraung memanggil si ibu.

"yee yeee mama ada kat belakang niee. Kalau tak menjerit tak boleh ke kamu nieee??" marah si ibu atas perangai si anak yang cepat sangat melalak kalau dia jauh sikit.

"Adam panggil mama, mama tak dengar ke? Nape mama tinggal Adam?" omelnye tidak puas hati dimarah oleh si ibu.

"tinggal apenye. Mama ada je kat belakang ni. Kamu tu cari dengan mata ke dengan mulut? Hah ade ape panggil mama?" soal Amira pada anak lelakinya yang manja melebihi anak perempuannya. Pelik betul dia, si adik takde laa manja macam si abang ni. Pantang dia hilang melalak macam dia jauh jee.

"Aida pukul Adam pastu dia ambik mainan Adam😭" aduan yang entah ke berapa kali untuk hari ni.

Amira sudah pening dengan si kembarnya itu. Asyik gaduh je kerjanya. Kalau kembar lain elok je rasanya main sama sama. Tapi tidak untuk kembarnya yang pantang jumpa asyik nk gaduh jee. Ada je benda yang nak direbut. Yang adik suka menyakat si abang, selagi tak dengar si abang nangis lagi tu laa dia kacau. Si abang pulak manja ya ampunn. Naik pening dia melayan si kembar yang semakin membesar ni.

"tu je lah kerja kau orang. Main gaduh main gaduh. Pantang duduk dekat asyik gaduh je laa yee." tu je lah yang mampu si ibu luahkan..bebel banyak banyak pun buat habis air liur je. Kejap lagi dia orang baik balik lepas tu gaduh balik. Selagi tak ada yang benjol kepala selagi tu dia cuba bersabar.

"Adam o Adam. Jom laa main. Nah ambik laa balik mainan kau nie. Orang nak main kejap pun tak boleh." muncul dah si adik memujuk si abang.

Kan dah cakap bukan gaduh lama pun. Buat penat je marah lebih lebih.

"tak nak main dengan kau. Nanti kau pukul aku lagi. Dah laa ambik barang orang." sisa rajuk tu ada lagi rupanya.

"alah jom laa. Aku dah bagi balikkan keta kau tu. Jom laa kita gi tengok citer boboiboy. Dah start main dah tu. Cepat laaa." si adik masih berusaha untuk memujuk si abang.

"hah, dah main ke? Jom laaa." teruja apabila cerita kegeramannye disebut oleh si adik.

Alah camtu jee nak pujuk. Dua beradik tu dah terpacak depan tv. Menyaksikan cerita kegemaran mereka.

**********************************

"Assalamualaikum miraa oo miraa"
Kedengaran seseorang memberi salam diluar rumahnya menganggu kosentrasi kedua kembar yang ralik menonton cerita kegemaran mereka.

"Adam gi tengok jap sape yang datang" arah Aida kepada si abang.

"alahhh kau laa gi tengok sape datang. Kau kan adik." tolak adam. Sayang sangat nk tinggal tv.

"ish dia nie, orang suruh dia dia suruh orang balik." dengan malas aida bangun menuju ke muka pintu untuk melihat siapa yg datang ke rumah dia petang petang nie.

"waalaikumsalam. Yee kejapp" aida membuka pintu untuk melihat siapa yang datang. "eh, acik Sara masuk laa." sambut Aida sambil menyambut jiran sebelah rumahnya masuk ke dalam rumahnya.

"mama kamu mana Aida?" tanya makcik Sara sambil melangkah masuk ke dalam rumah.

"oh, mama ada kat belakang rumah. Jap aira panggilkan." aira berlalu ke belakang rumahnya untuk memanggil mamanya.

"ermm yelah aira. Amboii adam ralik betul tengok tv yee." makcik sara menegur adam yang ralik betul tengok cerita boboiboy.

"eh, acik sara.hehe." dengan malu adam menegur makcik sarah. Dia bangun untuk bersalaman dengan jirannya. Kena laa hormat orang tuakan. Adam kan seorang budak yang baik.

"Idlan tak datang sekali ke acik?" adam menanyakan tentang anak makcik sara yang sama baya dengan nya, lebih tepat lagi kawan baiknya sendiri.

"Idlan ada je dekat rumah tu. Acik tak cakap pun dekat dia nak datang rumah kamu nie. Lagipun acik datang nie nak bagi kuih je dekat mama kamu." terang makcik Sara atas keberadaan anak teruna dia tu.

Baru adam perasan akan sepinggan kuih yang berada di atas meja kopi. Nampak sedap je kuih apam mekar tu. Dengan warna warni, memang membuka selera betul.

"erk, acik duduk laa dulu. Kejap lagi mama datang laa tu." adam menyambung tontonan dia yang terganggu sebentar tadi.

Tidak lama kemudian mama muncul dari arah dapur bersama Aida.

"Sara dah lama ke kau datang? Maaf laa aku kat belakang tadi tengah berkebun." sapa Amira sambil bersalam dengan Sara.

"takde laa lama sangat, baru je sampai. Ni aku ada bawakkan kuih apam mekar untuk kau minum petang. Aku buat banyak tu yang bagi kau sikit." kata Sara sambil menghulurkan kuih yang dibawanya tadi.

"ehh, buat susah kau jee Sara. Terima kasih laa ye. Kau duduk jap aku buat kan air." Amira menyambut huluran Sara sambil bangun untuk membuat air untuk tetamunya itu.

"tak payah laa mira, aku dah nak balik nie." halang Sara bila nampak amira ingin bangun dari duduknya.

"ala kejap laa, bukan lama pun aku buat air tu. Boleh kita berbual sambil minum air nanti. Kau tunggu kejap ye." Amira berlalu kedapur membuat air untuk tetamunya itu. Orang berbudi kita berbahasa. Tak gituu??😁

**********************************







Abaikan segala mak nenek typo tu yee😁😁

Misi Adam Mencari HawaWhere stories live. Discover now