5 - Incidenten

26 4 0
                                    

Nu har det gått 6 dagar sedan jag lämnade huset och flyttade ut i en husvagn i skogen. Konstigt nog har ingen kommit och hittat mig och jag spenderar mest mina dagar här ute med att lösa vardagliga problem och hitta jobb. Tur att det fanns internet här ute. Jag kan inte vara så långt borta från någon civilisation ändå.
Jag satt och skrollad på Instagram när jag såg en pop up reklam om miljöstädning. Jag klickade på reklamen. Det stod att jag kunde vara över 16 för jobbet eftersom man gick runt och städade ute i naturen bara. Det såg inte ut att vara så svårt och man tjänade ganska bra på det, 100 kr i timmen varje dag. Så om jag jobbade 7-10 timmar per dag och sparade 200-400 per dag skulle jag om bara några månader kunna flyga till USA. Om jag tog alla 10 timmars skift och sparade 500 kr skulle jag komma iväg om typ ett halv år. Det var rätt så enkelt att gissa eftersom det skulle ta ett tag att spara ihop tillräckligt med pengar. Jag suckade för mig själv. Att bo i den här lilla vagnen vara inget jag planerat skulle bli så lång varigt. Men tillbaka till planen igen. Eftersom jag skulle fylla 18 om några månader, i januari, tror jag att det kommer vara lättare att hitta jobb. Jag måste helt enkelt bara hålla ut tills dess. Dem där vardagliga problemen var typ att fixa mat, tvätta och komma på lösningar till hur jag ska kunna få elektricitet. Eftersom det var Augusti var det ganska varmt ute, och var då inte så kallt i husvagnen. Men i höst och vinter kommer jag inte kunna klara av kylan. Jag kommer aldrig kunna hinna köpa solpaneler. Jag satt och funderade ett tag tills jag kom på att man kunde göra energi av vinden. Jag googlade runt lite på hur ett vindkraftverk var byggt och hur vinden omvandlades till energi. Det var ganska krångligt och man behövde många grejer till det. Eftersom jag inte kunde gå så långt utan att jag skulle synas behövde jag ta bilen när jag skulle handla mat. Men det var inte många gånger i veckan, 2-3 gånger max. Men det var bara för att handla mat. Och jag hade absolut inte råd med att köpa grejer till ett vindkraftverk.

Efter att jag kom på den briljanta idéen om att bygga mitt egna vindkraftverk behövde jag gå ut och leta delar till det. Om jag hade tur kanske någon dumpat en bil i närheten med en fungerande växellåda och generator skulle det underlätta. Jag blir även tvungen att åka med bilen till en stad minst 1 timme härifrån för att köpa lite mer grejer. Jag hade gjort en lista på det jag behövde och såhär löd den:
Hammare och spik
Magneter (inte sådana på kylskåpet)
Lackisolerad koppartråd
Nav (en 4-bultad axeltapp)
Turbinblad och fena (tillverkad av träplankor)
Mast
Kabel
Regulator
Batterier

Det var en ganska lång lista och mer icke så intressanta grejer skulle jag ha som jag skulle få tag i på något sätt. Men det skulle lösa sig.
Jag gick runt ett tag till och hittade en ganska ny bil stå på en parkering med krossade rutor. Parkering såg ut som en sådan som man parkerade bilen på för att gå genom skogen till en strand. Kanske hade någon slagit sönder rutorna och stulit grejerna i bilen sedan hade någon ringt efter bärgare och lämnat den här för att bärgaren skulle hämta upp den. Nej, det kanske var någon som badade i närheten som inte hade kommit tillbaka än. Då behövs ekar vara snabb. För jag var ganska säker på att det var så som det var.

Efter att ha kollat igenom bilen invändigt efter något som jag behövde, kröp jag in under bilen och började kolla. Jag hade tagit med mig en ficklampa från husvagnen utsidan det blev mörkt och sedan hade jag hittat en skruvmejsel i bilen. Det var antagligen någon som inte hade städat bilen på länge för jag hittade många saker man kunde använde, eller som jag skulle kunna använda i alla fall. Jag visste vart växellådan var så jag skyndade mig och skruvade bort den. Sedan var det bara generation kvar. Den var lite krångligare att få tag i men efter att behöva skruva loss lite mer delar fick jag tag i den. Jag krånglade mig ut under bilen och ställde mig upp. Jag hade skrapat upp skin lite här och där på kroppen som hade börjat blöda. Inte mycket men som ett skrapsår blödde det. Jag borstade av mig grus och smitta som fastnat på mina kläder, lyfta upp grejerna jag fick tag i och började gå.

Flyktig flickan 1 - drunkna i ensamhetDonde viven las historias. Descúbrelo ahora