När jag kommit tillbaka till husvagnen hade jag dumpat alla saker på bordet precis innanför dörren till husvagnen. Jag hade även ställt ett bord utanför i förtältet för att kunna sitta där och kolla på utsikten. Efter det hade jag gått och lagt mig. När jag kom fram hade klockan varit 00:17. Jag hade uppfattat tiden väldigt fel. Jag var helt slut efter det och mina armar gjorde ont efter att ha burit alla saker hela vägen till husvagnen. Men man förstår ju det eftersom jag behövde bära en generator och en växellåda.
Nu var klockan 09:27 och jag höll på att ställa fram frukost. Jag hade sökt till jobben som miljöstädare, men pengarna har börjat tagit slut. Jag hade tagit alla mina sparpengar som var ungefär 2000 i kontanter. Men jag hade även tagit alla kontanter jag kund shorts i huset. Det vart totalt 8000 ungefär om man räknar med dem 640 kr mamma råkat glömma bort att ta bort från mitt konto. Mamma litade inte på att jag kunde ha så mycket pengar på mitt kort. Hon trodde att jag skulle spendera allt på onödiga saker. Därför har jag inte så mycket saker heller.
Jag tog en tugga av mackan när jag mindes någonting. Jag hade varit för upptagen men allt annat att jag inte förstått att mina mardrömmar slutat komma. Dem måste ha slutat när jag flydde. Ett leende spred sig på mina läppar när jag tänkte på att jag skulle få sova en bra sömn inatt.
Det enda jag hade råd med som inte skulle göra mig pank var mackor. Till lunch åt jag mest på någon billig resturang, helst 1 timme bort. Till middag fick jag äta rester på maten jag åt igår. Och sådär kommer det hålla på om jag inte blir accepterad på jobbet snart. Jag måste lära mig att jaga eller nått. Jag måste få i min någonting i alla fall. Jag har hört att det kan ta flera veckor innan man blir accepterad till ett jobb. Tänkt om det tar så lång tid? Då skulle jag inte kunna åka någonstans och jag skulle behöva fiska och jaga djur för att överleva. Jag mindes plötsligt vad som hände igår. Om min brorsa badar där kanske någon annan gör det också. Då kan jag tjuvkoppla bilen om jag inte hittar nycklarna och jag skulle kunna åka någonstans om det blev en nödsituation. Jag visste inte hur länge maten skulle räcka, inte pengarna eller bensinen i pappas bil heller. Jeez varför gjorde jag det här till mig själv. Jag kollade på telefonen. Inte den också. Jag hade bara 20% kvar. Jag måste få upp det där vindkraftverket snabbt. Dessutom var jag ganska trött på att behöva laga min mat över öppen eld. Diska och tvätta i havet fick jag stå ut med.
Jag tog upp telefonen efter att ha bränt två mackor med smör och hällt upp en mugg med vatten i. Jag kollade runt på hur mycket det skulle kosta att flyga med ving och bo på ett hotell i New York. Om jag skulle få ett jobb så skulle jag hitta det lättast där. Jag klickade in på det första bästa som kom upp. Det hette Millenium hotel Times Square New York. Det var väldigt dyrt så jag kollade runt ett tag till men hittade ingenting i min smak. Om jag skulle bo där länge ville jag ha allt nära. Dem flesta hotellen låg lite utanför. Just Millenium Times Square låg mitt i Manhattan i New York. Det skulle kosta drygt 63 000 dock. Då kom jag på vad jag räknat på häromdagen. Jag hade ju räknat ut att om jag tog alla 10 timmars skift skulle jag få in 1000 per dag. Om jag sparade 500 skulle jag kunna få ihop.. hmm. Jag slog in 500 • 7 vilket blev 3 500 kr i veckan. Sedan 3 500 • 4 vilket blev 14 000 kr i månaden. Sedan slog jag in 14 000 • 6 eftersom jag gissat på att det skulle ta ungefär 6 månader att spara ihop alla pengar som skulle behövas. Resultatet blev 84 000 kr. Det var mer än vad jag behövde. Egentligen skulle jag kunna vara redo att åka inom 5 månader men det var bra att ha lite extra pengar. När jag blir 18 måste jag fixa lite bank grejer också så jag kan sätta in pengarna på kortet och inte behöva använda kontanter mer. Jag är nog ganska trött på kontanter vid det laget.
Jag hade tagit med all disk till havet nu. Jag hade hittat en ganska brant stig som ledde ner till en gräsplätt någon hundra meter från husvagnen. Där skulle jag kunna diska och tvätta mina kläder. Det var dit jag var på väg nu. Jag kunde höra hur vågorna slog mot klipporna och hur fåglarna kvittrade i träden. Jag kände doften av havsvatten när jag börjat sett den blåa havsytan. Vitt skum bildades och vinden gjorde vågor. Det var rätt så blåsigt ute nu. Jag hade klippt av mig håret det första jag gjorde dagen efter jag kom hit. Jag försöker att hitta mitt nya jag på något sätt. Efter att jag flytt ville jag inte vara den där fega tjejen med deppression och ångest varje dag längre. Nu ska jag få ett bättre liv. Vinden kunde inte ta tag i mitt hår eftersom jag klippt det ish såhär. (👇🏻)
Jag kunde inte göra något bättre eftersom det är svårt att klippa sitt egna hår utan att se hur det blev i bak. Men jag tyckte att jag gjorde ett riktigt bra jobb ändå.
När jag kom fram satte jag Coop påsen på stenarna, jag tog ur diskborste och diskmedlet och la dem i baljan. Baljan jag hade med mig som disken låg i gick jag med en bit ner i vattnet. Jag hade letat runt i husvagnen och hittat en diskbalja som vi använt den enda gången vi vart och campat. När jag ställt ner baljan i vattnet satt jag mig ner och kände det varma vattnet skölja över mina lår. Jag tog ett andetag och kände doften av hav och fisk. En stor båt åkte längre bort och jag antog att det var ett lastningsfartyg för jag kunde skymta några containers på båten. Jag tog upp en tallrik och började diska.
Elsa börjar sjunga på hennes favoritlåt Young med vacations för att göra så tiden går fortare, och göra disken roligare.
Another day goes by
And where was I?
Didn't think I'd still be here
Just to make things clearWhat's the use?
I'm not talking sense
Call it a ruse
On myself
I wanted to go
I wanted to say
All things come to pass
With time
But I want everything nowYou think it's all over
Get up and try again
You've got to act your age darling
Before you fall back inWhat's the use?
I'm not talking sense
Call it a ruse
On myself
I wanted to go
I wanted to say
All things come to pass
With time
But I want everything now
To be alrightJag var tillbaka i husvagnen efter att ha diskat. Mat och sov klockan visade att det var time to eat. Jag ställde tallrikarna och glasen i skåpet, bestulen la jag i en låda. Jag tog tag i den ända jackan jag tog med mig och satte på mig skorna. Jag hade lagt kontanterna på ett säkert ställe i husvagnen ut i fall det skulle komma någon luffare och bryta sig in i bilen, eller till och med husvagnen. Jag tog dem och klickade på bilnyckeln för att bilen skulle låsas upp. Jag hittade en hårsnodd som jag antog var mammas. Jag satte upp håret i en låg toffs i nacken eftersom det var för kort för att ha i en hög toffs.
När jag var på vägen som ledde till Nyköping såg jag en bil som körde konstigt. Den följde efter mig även om jag var på en mindre väg. Jag kollade i backspegeln flera gånger. Tänkt om det var en polis? (Förlåt, kom inte på vad det hette) Jag körde så försiktigt jag kunde. Jag höll mig alltid under gränsen för hur snabbt man skulle köra här och jag körde så mycket i mitten på vägen man kunde göra. Det var en enfilig väg så det var rätt så enkelt. Polisen följde efter mig ända tills jag kom till centret av byn. Då svängde den av och lämna mig ifred. Pffeew, det var nära ögat. Jag hittade en Donken efter 5 minuter ungefär. Jag körde igenom drive thru och beställde två menyer. Jag kunde ta hem och spara den tills imorgon. Jag blev inte så hungrig på kvällen i alla fall. Jag fick min mat och parkerade en bit bort för att käka i bilen.
- Åh kom till mamma, sa jag medan jag tog bort papperet på min burgare. Jag tog en tugga och hörde sedan ett ljud. En knackning på förarfönstret. Jag vände huvudet snabbt eftersom knackningen skrämt mig en aning. Och där stod han.
Oj oj oj oj, vad kommer hända nu? Jag var ju bara tvungen att ge er en cliffhanger hahah.
ESTÁS LEYENDO
Flyktig flickan 1 - drunkna i ensamhet
AcciónOrd som snurrar runt i huvudet innan man ska sova, blåmärken här och var på kroppen. Inte kunna lita på någon och hänga med huvudet hela dagen för att värka osynlig. Elsa börjar blir trött, hon behöver en förändring. Men alla problem hon skapar på v...