🌷1🌷

36 27 4
                                    

💐💐💐

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

💐💐💐

Tok-tok!

Ketukan pintu bilik, membuatkan lamunan Nurin terhenti. Dia menapak ke arah pintu. Tombol pintu dipulas,kelihatan budak yang berusia lima tahun yang bertocang dua berdiri seperti askar.

"Kenapa ni Mimi? Macam askar nak berperang jer kakak tengok." kata Nurin yang ralit melihat Shahmimi,adik angkatnya.

Memang ralitlah jawabnya kalau muka tu diconteng dengan marker hitam! Buat garisan seperti mahu berperang.

"Abah panggil kakak! Abah nak borak something! Pastu kita breakfast sama-sama!"

"Wait-"

Ni yang pelik ni. Sapa ajar Shahmimi breakfast pukul 12.00? Nurin tak pernah ajar Shahmimi benda merapu. Ni mesti kerja abang susuannya yang memang jenis lepas subuh tidur balik,lepastu bangun pukul 12.00. Memang breakfast pukul 12.00 lah jawabnya!

"No wait-wait!" Shahmimi menarik tangan Nurin menuju ke tangga. Nurin yang malas ingin bertanya lebih lanjut hanya membontoti langkah Shahmimi.

🥀🥀🥀

"Yes, saya tahu mesti dia suka dengan warna ni! Dia memang suka warna hijau ni!Her favourite!" Nurin dah kerut dahi apabila mendengar suara Mamanya.

'Ni dah kenapa cakap pasal colour ni? Mama nak tukar langsir warna hijau ker? Raya lambat lagi kot..' Hati Nurin dah bisik-bisik dengan Jantung.

'Aku pun tak tahu,aku tahu pamkan darah jer.'bisik Jantung pula. Takut dengar dek orang.

"Mama,where is Abah? Mimi said he want to talk with me." Nurin bertanya kepada Datin Rohaya, Mamanya yang berborak sakan dengan salah seorang kenalan Mama.

"Abah ada kat luar,tengah melayan perasaan lah tu. Mel,mari duduk sini dulu. Mama ni nak tanya kamu,kamu nak pilih warna apa for baju raya?"

"Mana-mana pun boleh Mama,asalkan cantik memandang." jawab Shahmimi yang duduk di riba Nurin. Nurin hanya mengangguk. Dia memang tak kisah baju apa atau warna apa untuk baju rayanya. Tetapi kalau baju hariannya, jangan bermimpi untuk pilihkan untuk Nurin.

"So kita pilih this colour. Green. I nak design peplum. Ukuran macam tahun lepas ye." kata Datin Rohaya kepada kenalannya. Nurin baru teringat yang Datin Rohaya mempunyai seorang kenalan yang mengusahakan sebuah butik. Kaya tak hengat!

"Mama,Mel nak tengok Abah kat luar ye." kata Nurin lalu bergegas berjalan keluar rumah.

🥀🥀🥀

Dia tersenyum apabila melihat Abah kesayangannya. Dia tak nafikan dia iras dengan Abahnya. Lagi-lagi apabila dia tersenyum, mesti mata tu tersenyum sama.

"Abah,kenapa panggil Mel? Ada apa-apa pertolongan yang perlu dihulurkan? Nurin setia membantu!" Nurin berkata sambil mengangkat tabik.

"Astagfirullahalazim,terkejut Abah tau. Lain kali bagi salam dulu." Nurin hanya tersengih. Dia memang selalu begitu.

"Hehe,sorry Abah!"Nurin memeluk Datuk Fauzi. "Mel,kamu dah besar,tak elok nak buat perangai macam budak kecil."apabila mendengar ayat yang terkeluar dari mulut Datuk Fauzi,Nurin menarik muncung.

"Ala bukan selalu pun" gumam Nurin.

"Mel,bulan depan kita pindah rumah. Mel dan Mimi pun kena pindah sekolah." kata Datuk Fauzi yang lebih gemar berterus-terang. Tidak seperti isterinya, Datin Rohaya yang suka memutar-belitkan ayat.

"A-apa Abah?"okay Nurin rasa nak pengsan sekarang.

🥀🥀🥀

"Hujung minggu ni kita adakan jamuan hari jadi untuk Mel dan Mimi" kata Datin Rohaya dengan gembira. Dia terfikir untuk menghiaskan Nurin dan Shahmimi dengan baju dan aksesori yang cantik.

"Among us jer ker Mama?" tanya Nurin. Cakap pasal 'Among Us', dah lama tak main Among Us!

"Nope. Kita ajak kenalan-kenalan Abah dan Mama. Kita sambut sekali dengan Ika, Amal, Safiy dan Airiel." Ha sudah! Ni yang Nurin tak suka ni! Dia tak suka birthday party ramai-ramai!

"So,Mel and Mimi nak pakai baju apa? Dress?" Datin Rohaya bertanya. "Apa-apa pun boleh, asalkan jangan melebih-lebih. I don't want it fancy."

Tengok tu dah letak syarat dah! Memang peminat tegar baju kemeja!

Wait-Baju kemeja? Yes, Nurin memang pakai baju kemeja SAHAJA! Melainkan kalau dia pergi ke sekolah,ada event-event yang memerlukan dia untuk berpakaian baju kurung atau lain-lain.

"Hm.. Apa-apa jer lah Mel, Mama malas nak layan. Asalkan kamu gembira Mama okay." terkubur sudah harapan Datin Rohaya untuk melihat Nurin memakai gaun merah jambu.

Nurin tersengih dan menunjukkan thumbs up... 👍🏻 Hehe selamat dia kali ni!

"Nanti ada keluarga kawan Mama dan Abah nak datang. Kamu berbaiklah ya dengan mereka." Datuk Fauzi yang sedari tadi yang hanya membelek surat khabar,bersuara.

"Siapa Abah?" Shahmimi bertanya. Dia ni kalau dengan perkataan 'kawan',dia memang suka! Biasalah peramah orangnya ni!

"Tan Sri-"

💐💐💐

722 words
27/02/21

p/s: anggap Hati dan Jantung hidup 😂

___________________________________

___________________________________

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(Tekan-tekan, jangan tak tekan)

👇🏻😘👌🏻

👇🏻Vote👇🏻👇🏻Comment👇🏻👇🏻Share👇🏻

[OG] •1• ɗєɯƛƨƛ Ɗƛɲ Ʀєmƛʆƛ  (Ԋιαƚυʂ)Where stories live. Discover now