🌷3🌷

31 28 2
                                    

💐💐💐

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

💐💐💐

Angah!”

Lamunan Qayyim terus terhenti. Muka dipalingkan melihat wajah si adik. Dia ni tak tahu ker yang kat rumah ni ada berlambak kaca? Kalau dia jerit, tak pasal-pasal pecah juga kaca kat dalam rumah ni.

Qayyim meraba-raba tingkap kaca di dalam biliknya. Fuh nasib tak pecah.

“Angah! Adik panggil ni!” Qistina memanggil Qayyim dengan nada menjerit. “Ya wahai adikku sayang.. Ada apa?” Qayyim bertanya dengan nada bosan.

“Mommy panggil. Tu jer. Qasrina panggil dari tadi tak dengar-dengar. Termenung ingat kat siapa pun tak tahu.” bebel Qasrina lalu berlalu pergi dari bilik Qayyim.

Qayyim hanya membuat muka bosan. Qasrina tak ubah seperti Mommynya, Jessica. Ibu borek,anak rintik.

Dia memang mengalamun pun tadi. Mengelamun si dia. Walau tidak saling mengenali, tapi dia suka sangat dengan mata si dia. Dia mula sambung mengelamun.

“QAYYIM!!!”

‘alamak lupa pula Mommy panggil tadi.’

🥀🥀🥀

Nurin bersiap ala kadar untuk ke sekolah. Ya sekolah barunya. Sedih sebenarnya apabila dia perlu meninggalkan sekolah kesayangannya.

Dia sebenarnya merupakan pengawas sekolah. Kemungkinan untuk dia menjadi penolong ketua pengawas sangatlah besar memandangkan dia mempunyai rekod percapaian yang bagus.

Tapi apakan daya, dia perlu menuruti segala suruhan Abah dan Mamanya.

“Assalamualaikum and morning Mama, Abah! And my sister yang cute gilaa plus plus!” amboi bukan main semangat lagi. Tadi bukan main nak sendi-sendu.

“Morning!”sahut mereka semua. Masing-masing hanya mendiamkan diri menikmati sarapan yang telah disediakan oleh Datin Rohaya yang dibantu oleh Mak Jah. Walaupun mereka mempunyai pembantu rumah,Datin Rohaya masih memasak untuk suami tercinta. Sweet gitew.

“Mel,Mimi. Let's go to school! We don't want to be late.” Datuk Fauzi bersuara. Nurin cepat-cepat menyarung kasut sarungnya. Yes,exactly. Dia memang malas nak ikat tali kasut sebab tu dia membeli kasut sarung.

Sepanjang perjalanan ke sekolah, Nurin hanya mendiamkan diri. Hanya Shahmimi yang banyak bercakap. Masa Shahmimi tidak bercakap ialah masa tidur, masa makan dan masa dia letih sampai nak tidur atas katil dan guling-guling atas katil tu.

Sampai sahaja di hadapan sekolah, Datuk Fauzi berpesan. Jaga diri-diri baik. Jangan buat perangai yang melanggar peraturan sekolah. Dan banyak lagi yang seumpama dengannya.

Nurin yang merupakan seorang anak yang taat kepada ibubapa hanya mengangguk.

“Bye Abah! Jangan lupa ambil Mel balik sekolah ye!” Nurin keluar dari kereta sambil memegang dokumen penting untuk dia serahkan kepada kerani di pejabat.

🥀🥀🥀

Bye Qasrina! Nanti balik sendiri ya! Pak Hashim ada hal dengan Daddy. Bye! Angah pergi dulu” cemburut muka Qasrina. Dia malas mahu berjalan kaki balik rumah.

‘Naik bas lah! Yes, that's a good idea!’

Kaki melangkah penuh tertib masuk ke kawasan dataran. Ya, semua murid-murid perlu beratur di dataran terlebih dahulu sebelum masuk ke dalam kelas.

“Qas!” jeritan yang bergema di dataran itu membuatkan semua mata murid memandang ke arah empunya suara. Empunya suara membuat muka selamba. Dia memang tak kisah hal murid yang sebaya dengannya.

Qasrina meneliti siapa gerangan yang memanggil namanya. Kelihatan Zalikha mengangkat tangan. Qasrina tersenyum. Zalikha memang tidak berubah.

“Ika. Kenapa kau jerit nama aku? Malu aku woi!” Zalikha hanya tersengih-sengih. “Dah lama tak jumpa kau. Tu yang teruja tu. Kita kan cuti seminggu.” Zalikha tersenyum sambil berkata.

“Assalammualaikum dan selamat sejahtera kepada semua murid.” selepas mendengar suara guru yang bertugas, semua murid memberi tumpuan kepada guru bertugas. Manalah tahu ada info yang penting.

🥀🥀🥀

Cikgu, ada pelajar baru masuk sekolah ni. Dia murid kelas cikgu. Harini dia baru daftar.” kerani yang bertugas pada hari itu memberi maklumat kepada guru kelas 4 Ikhlas itu.

“Owh yer ker Kak Munah? Mana muridnya tu?” Cikgu Izzah yang disukai ramai murid bertanya.

“Di sana cikgu. Saya minta dia tunggu cikgu dulu sebelum masuk ke kelas.” terang Kak Munah yang sudah lama berkhidmat di Sekolah Antarabangsa Mont' Kiara(M'KIS)

Cikgu Izzah mengangguk dan berlalu ke arah murid barunya. Sopan sahaja duduknya.

“Ni murid baru ker? Kamu kelas 4 Cerdas kan?” Cikgu Izzah bertanya. Murid itu mengangguk.

“Assalamualaikum cikgu. Saya—”

💐💐💐

656 words
28/02/21

___________________________________

___________________________________

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(Tekan-tekan, jangan tak tekan)

👇🏻😘👌🏻

👇🏻Vote👇🏻👇🏻Comment👇🏻👇🏻Share👇🏻

[OG] •1• ɗєɯƛƨƛ Ɗƛɲ Ʀєmƛʆƛ  (Ԋιαƚυʂ)Where stories live. Discover now