🌷5🌷

26 24 1
                                    

Seoul,Korea

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Seoul,Korea

💐💐💐

Wuarghh!

Mengantuknya!’ Khan Safiy masih berada di atas katilnya. Atau lebih tepat lagi berselubung dalam selimut di atas katil.

Sangat pemalas ye! (readers semua jangan ikut ya perangai macam ni!)

“Safiy! Wake up! You will be late!” Ummi Safiy menjerit dari luar bilik. “Ummi! I don't want to go to school!!”

“Satu,dua,ti—”

“Akan bersiap sedia dalam 5 minit!” terus Safiy menyahut. Diambil tuala yang tersangkut dan masuk dalam bilik air.

Jangan buat naya dengan ‘satu,dua,tiga’ Umminya. Kalau perkataan 'tiga' dah terkeluar dari mulut Umminya, habislah! Mesti Puan Sawani akan memulas telinganya! Huhu tak nak!

Puan Sawani tersenyum dan beredar ke ruang makan.

🥀🥀🥀

Kak Mel! Huhu rindulah dengan kakak!”

“Me too! Last Safiy datang sini waktu raya tahun lepas kan! Lama tu!” Nurin menyahut.

“Safiy! Kamu berborak dengan sapa tu? Nak pergi sekolah dah kan! Kamu kan ada kelas piano.” Puan Sawani memanggil.

“Ummi, I'm talking to Kak Mel! She said this year she will come here maybe in December. Am I right?”

“Assalamualaikum,Mak Long! Long time no see! Hehe.. We will come to Korea! Tapi tak janjilah ye adikku sayang,Safiy dan Mak Long tersayang,Puan Sawani.” Nurin di Malaysia yang ber-video call dengan Safiy berkata.

“Ummi, mana Airiel punya tie?” terdengar suara lelaki mencelah. Puan Sawani menolehkan kepalanya. “Dalam almari. Kalau tak jumpa,mungkin ada kat ampaian”

“Okaylah, Mak Long,Safiy! Mel nak keluar pergi shopping dengan Mama! Bye!” talian dimatikan oleh Nurin.

“Bye,”

“Abang Airiel, tolong hantarkan Safiy pergi sekolah ye! Okay terima kasih!" Airiel membuatkan muka bosan. Dah biasa sangat dengan perangai ‘saya suruh,awak ikut’.

🥀🥀🥀

Abang depan lah sikit, malas la nak jalan” rungut Safiy.

Airiel membuat muka toya. Tanpa sebarang kata, Airiel memandu keretanya betul-betul depan pagar sekolah.

“Bye, Bang. Safiy pergi dulu” terus Safiy keluar dari kereta dan menuju ke pintu pagar Dulwich College Seoul.

Safiy menapak ke arah kelasnya. Masuk sahaja kelas, terus Safiy menyapa kawan di sebelahnya iaitu Park Chang Wook.

“Annyeonghaseyo,bagssi! Mag dochag hasyeossnayo? (Hai, Park! Awak baru sampai?)" tanya Safiy sambil melabuhkan punggungnya di sebelah Park.

“Na mag dochag haess-eo (Saya baru sampai)

“Seonsaengnim-eun eodi issjyo? (Di mana cikgu?)”  tanya Safiy sambil mengeluarkan buku Matematik.

“Seonsaengnim-i ajig dochaghaji anh-assseubnida. Suhag munjeleul pul- eossseubnikka? (Cikgu belum sampai. Adakah awak telah menyelesaikan masalah Matematik?)” tanya Park sambil tersengih memandang Safiy. Walaupun Park murid cemerlang di kelas itu tetapi Park sedikit lemah dalam Matematik. Disebabkan itu,dia sering bertanyakan soalan matematik kepada Safiy.

“Naneun geu suhag munjeleul pul-eossda. Naega galeuchyeo julkkayo?” (Saya sudah menyelesaikan masalah matematik itu. Awak mahu saya ajarkan awak?) Safiy memandang Park sambil mengangkat sebelah keningnya.

“Ye. Gamsahabnida, Safiy.” ‘Ya. Terima kasih, Safiy’

“Yeogiwa—” ‘Mari sini—’ Baru sahaja Safiy ingin menarik buku Park kelihatan seorang cikgu Matematik mereka masuk ke kelas.

“Il-eona,sueob!” ‘Stand up,class!’

🥀🥀🥀

Ding! Ding!

Terus Khan Airiel mengambil telefonnya daripada terus memekak tak sudah-sudah tu. Tanpa melihat gerangan pemanggil,dia menjawab.

“Annyeonghaseyo!” ‘Hello’

“Waalaikumussalam, wahai sahabatku. Apa yang seyo-seyo nya? Kau nak jual sayur ker?” Di sebelah sana sudah membuat loyar buruknya.

Airiel melihat skrin telefonnya. ‘Ya Allah, si Sengal ni ker yang call?’ Airiel menahan tawa.

“Assalamulaikum, Waalaikummussalam. Ha nak apa ni? Nak beli sayur ker ni?” Airiel pun sudah berloyar buruk. Kita kasi fair and square!

“Haah, saya nak beli dua tangkai sayur sawi.” Airiel dan Qayyim mengekek ketawa jua akhirnya.

“Sebenarnya aku nak tanya something. Pasal sepupu kau.” Qayyim memulakan bicara selepas tawa mereka reda.

“Yang mana satu?”

“—” Qayyim berkata perlahan

“Owh yang tu. Okay, kenapa dengan dia?”

🥀🥀🥀

Naim, bila kau nak balik Korea?” Airiel yang memandu kereta pulang ke rumah menyoal. Abangnya ini jarang pulang ke rumah. Kerja yang bertimbun, masa terhad untuk keluarga. 

“Aku tak balik Korea, aku balik Malaysia.” Airiel dah buat muka pelik. Dah kenapa abangnya mahu pulang ke Malaysia?

💐💐💐

657 words
28/02/21

___________________________________

___________________________________

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(Tekan-tekan, jangan tak tekan)

👇🏻😘👌🏻

👇🏻Vote👇🏻👇🏻Comment👇🏻👇🏻Share👇🏻

[OG] •1• ɗєɯƛƨƛ Ɗƛɲ Ʀєmƛʆƛ  (Ԋιαƚυʂ)Where stories live. Discover now