Rancang

5.3K 190 13
                                    

KRIINGG!!!!!

Bunyi loceng itu menandakan tamat sesi perkuliahan pada hari itu. Ia merupakan hari terakhir sesi kuliah sebelum cuti semester pertama tahun itu bermula. Semua pelajar mula berjalan keluar dari kelas masing-masing sambil bersorak kegembiraan kecuali Fiza, Sofia, Bella, Nadya, Dayang, Mira, Sarra, Fatimah, Hidayah, Pikah, Reena dan Siska.

"Apa nak buat cuti ni?" Tanya Dayang.

Tiada sebarang jawapan yang diterima. Masing-masing cuba memikirkan jawapan apa yang sesuai.

"Aku bercakap dengan dinding ke ni?" Dayang menderam.

"Tak tahu lah, Dayang." jawab Hidayah bagi mengelakkan Dayang seperti syok sendiri.

"Apa kata kita buat study group?" cadang Sarra.

"Nerd sangatlah kau ni." Nadya menjeling tajam ke arah gadis comel itu.

"Aku cadang je." Sarra berpeluk tubuh serta-merta.

"Apa nak buat ya?" Mira berfikir sejenak.

"Apa kata kita pergi melancong?" Reena memberi cadangan dengan wajah bangga.

"Banyak duit kau." Pikah menjeling ke arah kawannya itu. "Kalau banyak sangat, boleh lah kau bayarkan kami."

"Aku mana ada duit." Reena memuncungkan bibirnya.

"Siapa lagi boleh beri cadangan selain Sarra dan Reena?" Tanya Bella yang bengang dengan cadangan kedua-dua rakannya yang mengarut.

"Nanti!" Fatimah seperti baru teringat sesuatu. "Saya rasa lebih baik kita pergi bercuti."

"Bukan lebih kurang dengan melancong ke tu?" Siska merenung kawannya itu tajam.

"Sekurang-kurangnya tak perlu keluar kos yang banyak."

Mira mula tertarik mendengar kata-kata Fatimah. "Macam menarik je kata-kata kau ni."

Fatimah hanya tersenyum sinis setelah dipuji. Dia menunjukkan riak muka bangga.

"Macam mana percutian kau yang tak memerlukan kos ni?" Tanya Sofia.

"Kita bercuti kat sekitar sini je lah."

"Di mana?" Tanya Bella pula.

"Di sebuah Villa dekat Bukit Serapi."

"Villa??" hampir semua orang bersuara serentak.

Fatimah mengangguk-angguk. "Aku dengar ada sebuah Villa yang boleh disewa kat situ."

"Sewa pula." rungut Siska. "Tadi kata free!"

"Tapi sewanya murah." Fatimah cuba meyakinkan kawan-kawannya itu.

"Berapa sewanya?" Tanya Bella mula berminat.

"Tak silap aku dalam lima puluh ringgit satu malam." Fatimah berfikir seketika dengan dahi yang berkerut.

"Fulamak..." Pikah bersuara sambil menepuk bahu kawannya itu. "Murah tu. Villa kot."

"On!" Reena memetik jari penuh bersemangat.

"Tapi macam mana bentuk villa tu?" Nadya masih mempunyai persoalan. "Bukan villa berhantu ke?"

"Villa tu berbentuk banglo tiga tingkat. Memang besar juga kalau kamu tengok." terang Fatimah.

"Macam mana besarnya??" sampuk Hidayah dengan wajah serius.

"Melampau lah soalan kau tu." Fatimah menggerutu. "Mana lah aku tahu."

"Habis tu macam mana kau tahu villa tu besar pula? Siap tahu berapa tingkat." Hidayah mengangkat keningnya.

"Aku ada nampak gambar." beritahu Fatimah. "Iklan kan. Mesti lah dia bagi tengok dalam dan luar."

"Dah okey dah cadangan kau tu." Mira ingin segera mendapat kata putus. "Aku on. Yang lain macam mana?"

"Aku pun okey."

"Okey je."

"Okey."

Hampir semua bersetuju dengan cadangan itu. Kini hanya tinggal Sofia dan Bella lagi yang belum memberi jawapan.

"Kamu macam mana?" Dayang memandang ke arah kedua-dua kawannya itu.

Sofia tidak menjawab sebaliknya memandang Bella seolah-olah jawapan mereka sama.

Bella yang sedang berpeluk tubuh menarik nafas panjang. "Saya okey je. Terpulang."

Semua memandang Sofia pula.

"Saya pun okey."

"Kalau semua dah setuju, lusa kita bertolak. Jumpa di tempat biasa. Kita bertolak sama-sama." ujar Fatimah.

"Kita sewa satu van lah." Reena memberi cadangan. "Senang. Besar sikit. Muat semua."

"Bagus juga." sokong Sarra. "Kita jalan sama-sama."

"Eish! Aku naik motor aku." Pikah mendengus. "Tak nak aku naik van."

"Annoying juga kau ni." rungut Reena. "Jalan sama-sama lah."

Pikah hanya mendengus tidak menjawab.

"Sama-samalah, bro!" Hidayah menepuk bahu kawannya itu.

"Tak ada kelas lah wey!" balas Pikah jengkel.

"Jalan je lah sama-sama." Bella mencelah dengan tenang. "Tak payah berpisah-pisah."

"Okey lah." keluh Pikah yang memang agak takut dengan Bella. Gadis itu seolah-olah telah menjadi ketua mereka walaupun tidak dilantik secara rasmi sejak mereka mula berkawan lagi.

"Jadi kita bertolak lusa okey!!"

"Set!!"



_______________________________________

A/n: Hello, guys. Kali ni cerita seram lagi. Utk pengetahuan korang semua, cerita ni dah lama buat. Dah pernah post pun. Saya publish balik dan edit sikit2. Tapi tak banyak la. So, mengarut dan bahasa tu pn masih kurang lg kat sini. Please enjoy!

> VOTE & COMMENT <

Percutian Ngeri ✔Where stories live. Discover now