BAB 9- Nota 9

29K 149 2
                                    

"Puan Hidayatul Zahra? Puan Hidayatul Zahra?"Dua kali namanya dipanggil, sebelum Ustazah Hidayatul bangun menyahut panggilan nurse tersebut.

Hari ini Ustazah Hidayatul akan menjalani pemeriksaan kandungan rutin. Kandungannya kini telah pun memasuki minggu ke-28. Seperti biasa Ustazah Hidayatul akan pergi menjalani pemeriksaan dengan ditemani oleh suaminya. Walaupun hospital pakar ini agak mahal, tetapi atas desakan ibunya sendiri, Ustazah Sakinah, suami Ustazah Hidayatul akur menghantar isterinya menjalani pemeriksaan berkala di sini sejak dua bulan yang lepas, apatah lagi segala kos rawatan dan bersalin ditanggung oleh ibunya atas alasan dia telah pun membuat polisi insurans kesihatan untuk semua ahli keluarga wanita mereka di hospital ini, atas rekomendasi sahabatnya.

Suami Ustazah Hidayatul juga berpuas hati dengan etika dan servis rawatan yang diberikan oleh pihak hospital. Setiap kali datang untuk membuat pemeriksaan di hospital swasta ini, isterinya akan dibantu oleh seorang jururawat perbidanan wanita. Da juga diberitahu pemeriksaan isterinya juga dilakukan dengan doktor wanita Islam yang bertugas.

Dia dimaklumkan pemeriksaan dengan doktor dilakukan sekurang-kurangnya sekali untuk imbasan dan pemeriksaan kesihatan keseluruhan sahaja. Pemeriksaan dengan doktor seterusnya pula hanya dijalankan apabila perlu sahaja, selebihnya akan lebih diuruskan oleh jururawat perbidanan wanita. Ada kemungkinan pada pemeriksaan seterusnya isterinya mungkin akan berjumpa doktor yang berlainan. Ini adalah perkara biasa. Sekurang-kurangnya itulah yang dipercayai oleh suami Ustazah Hidayatul....

Hari ini Ustazah Hidayatul datang dengan berjubah gaun yang agak sendat bewarna kelabu, terlekap membaluti tubunya yang membuncit bunting dan kedua-dua teteknya yang bulat terletak. Perkembangan janin yang memasuki 28 minggu turut membawa perubahan pada tubuh Ustazah Hidayatul. Dengan bertambahnya ukuran janin dan rahim, berat badan Ustazah Hidayatul bertambah sekitar 7-10 kg dari waktu sebelum hamil, seperti kebanyakkan ibu-ibu mengandung yang lain.

Selain perubahan hormon dan berat badan, bentuk badan Ustazah Hidayatul juga menjadi semakin seksi dengan pertambahan saiz buah dada dan keadaan punggungnya yang semakin melentik. Mujur Ustazah Hidayatul tidak mengalami masalah pembengkakan kerana penumpukan cairan dan masalah keputihan seperti wanita-wanita mengandung yang lain.

Seperti kelazimannya, setiap ibu mengandung akan ditimbang pada setiap kali lawatan untuk memastikan berat badan bertambah dengan sempurna. Ketika ini seperti sebelumnya, suami Ustazah Hidayatul akan menunggu di ruangan menunggu sambil menonton TV, bermain handphone dan membaca surat khabar sehinggalah Ustazah Hidayatul selesai pemeriksaan.

Seterusnya adalah Ujian Toleransi Glukosa Oral untuk menguji kencing manis. Ujian ini biasa dilakukan di antara bulan ke-lima dan ke-tujuh kehamilan. Ujian ini memerlukan Ustazah Hidayatul berpuasa semalaman sebelum menjalani ujian darah. Akhirnya selepas selasai mengambil sampel urin dan sampel darah, Ustazah Hidayatul masuk berseorangan ke bilik doktor yang akan melakukan pemeriksaan.

"Silakan Puan. Doktor sedang menunggu." Jururawat wanita tersebut mempersilakan Ustazah Hidayatul masuk ke bilik.

Sebaik sahaja pintu bilik doktor ditutup rapat, Ustazah Hidayatul terus melabuhkan punggungnya yang gebu dan menonggek di kerusi berhadapan doktor tersebut. Doktor Vijay tersenyum girang melihat Ustazah Hidayatul. Dia menarik kerusinya rapat sehingga hampir berlaga lutut dengan Ustazah Hidayatul.

"Hello Ustazah. Apa khabar hari ni? Macam mana dengan kandungan?" Tanya Doktor Vijay sambil tangannya mengupap-usap perut Ustazah Hidayatul di sebalik jubah mengandung.

"Alhamdulillah saya baik-baik je doktor. Baby pun dah rasa makin aktif dalm perut ni"

"Hmm..bagus-bagus. Ok sebelum kita buat check up, saya nak ambil blood pressure dulu"

BUKU NOTA USTAZAHWhere stories live. Discover now