"Tanggungjawab suami mendidik isteri. Jika tidak mampu mendidik, hendaklah menyediakan kelas pengajian atau menghadiri kuliah bagi mendidik isteri. Sebabnya, jika isteri melakukan kesalahan dan dosa dalam pengetahuan suami, ia di bawah tanggungan suami. Jika di luar pengetahuan suami, tidaklah suami menanggungnya. Ia berdasarkan contoh isteri Nabi Hud AS dan Nabi Nuh AS." ujar Ustaz Haji Akbar dalam ceramah beliau.
"Suami perlu mendidik dengan penuh hikmah dan bertanggungjawab. Solat bersama atau berjemaah adalah disunatkan, tidak perlu dipaksa hingga berlaku pergaduhan. Jika ternyata isteri tidak solat tanpa alasan, boleh dikenakan tindakan nusyuz iaitu ingkar kepada suami. Oleh itu, bezakan perkara yang perlu diutamakan antara yang wajib atau sunat. Penting bagi suami dan isteri mempunyai ilmu, maka ilmulah yang berlandaskan keimanan, seterusnya lahirlah rumah tangga yang bahagia, InshaAllah"
Ustaz Haji Akbar tekun memberi nasihat dalam ceramahnya dihadapan tetamu-tetamu yang hadir. Dalam ceramahnya itu, Ustaz Akbar turut berkongsi sedikit tips rahsia kebahagiaan rumahtangga dan bagaimana beliau mendidik isteri dan anak perempuannya menjadi wanita muslimah yang solehah.
"Ustaz, apa hukum suami yang membiarkan isterinya berzina dan terlalu bersangka baik terhadapnya?"
Tiba-tibaseorang lagi jemaah mengangkat tangan untuk mengemukan soalan. Kali ini soalan tersebut datangnya dari jemaah lelaki. Selepas berfikir seketika, Ustaz Akbar menjawab dengan memetik bacaan ayat dari surah Al-Nur, ayat 3.
"Allah SWT berfirman, maksudnya: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman"
Beliau kemudiannya menjelaskan lagi pengertian ayat tersebut kepada hadirin.
"Ibn Kathir menjelaskan berkenaan ayat di atas, ia merupakan pemberitahuan daripada Allah SWT bahawa lelaki penzina tidaklah berpasangan kecuali dengan wanita penzina atau wanita musyrikah. Iaitu, menuruti kehendaknya untuk berzina kecuali wanita penzina derhaka atau wanita musyrikah yang tidak memandang haram perbuatan zina." terang Ustaz Akbar panjang lebar.
"Baik, bagi menjawab isu soalan tadi iaitu Hukum Suami Membiarkan Isteri Berzina, ia adalah satu dosa besar. Rasulullah SAW telah menyebut berkenaan perkara ini di dalam hadis-hadis Baginda. Dari itu, Imam al-Zahabi telah menyebut perkara ini sebagai salah satu daripada dosa-dosa besar yang wajib dijauhi di dalam kitabnya al-Kaba'ir"
"Dalam hadis yang diriwayatkan daripada Ammar bin Yasir R.A, Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: Tiga golongan yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaitu lelaki yang dayus, wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak."
"Lalu para sahabat berkata: Wahai Rasulullah! Kami telah faham maksud orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu lelaki yang dayus?"
"Nabi SAW bersabda: Iaitu orang yang tidak mempedulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya (isteri dan anak-anaknya)."
Tambah Ustaz Akbar lagi, "Takrif dayus adalah bercabang pada lidah atau lemah lembut dengan makna mudah atau ringan. Ia bermaksud seseorang lelaki yang tiada ghairah untuk mempertahankan keluarganya. Sedangkan dalam sunnah, takrif dayyus adalah apabila seseorang itu mengiyakan perbuatan keji seperti zina kepada keluarganya. Antara tandanya, dia tidak kisah siapa yang menemui kaum keluarganya atau isterinya. Inilah tafsiran Ibn Hajar al-Haitami."
Ustaz Dr Akbar Tajuddin kemudian memetik pula al-Fatawa al-Lajnah al-Daimah, itlaq kalimah dayyus iaitu setiap orang yang mengiyakan sebarang kejahatan terhadap ahli keluarga di bawah kekuasaannya dari kalangan isteri, anak perempuan dan saudara perempuan. Sama ada ia membawa kepada zina atau jalan yang membawa kepada zina seperti mendedahkan aurat di hadapan lelaki ajnabi dan berkhalwat dengannya. Ironinya tanpa beliau sedari, pada waktu itu di ruangan berbeza tetapi dalam masa yang sama, isteri dan anak perempuannya sedang seronok dikerjakan oleh jantan-jantan kafir. Dia telahpun menjadi lelaki dayus tanpa disedari.
YOU ARE READING
BUKU NOTA USTAZAH
FanficGadis muslimah sepertiku sewajarnya berhak menikmati kepuasan bersetubuh tanpa batasan apapun. Kami juga layak untuk menikmati kepuasan seks. Gadis muslimah seperti kami juga idamkan batang lelaki dalam kehidupan seharian kami. Bohonglah jika dalam...