Lina memasuki dewan sekolah dengan gembira. Selepas dua minggu cuti, akhirnya dia kembali ke sekolah. Tetapi dia tak tahu kenapa Liam paksa memakai topeng mulut walaupun dia tak demam. "Li na zaoshang hao!!!" Lina terkejut dengan suara Juleka dari luar. Lina menunduk kepalanya ke bawah sedikit.
"So how's you date?" Tanya Juleka. "What date?" Lina menanyakan kembali. "Your date. With Sato. How's it is?" Juleka meletakkan tangannya ke bahu Lina. "Nothing special. Just go to funfair and eating lunch. Oh! We meet a kidnapper. But.... I don't know what happend to that kid. I mean, we chased him but in the end we called the police." Lina cerita apa yang berlaku semasa dia dengan Sato dua minngu lepas.
"Wait? A kidnapper? Cerita kau sama macam dengan apa yang berlaku dekat Tengku Marcella. Dua minggu lepas dia kena culik. Nasib baik dia selamat. Kalau tak dia jadi pelacur tau sekarang ni." Juleka dan Lina memasuki kelas mereka. "Wai-" Belum sempat Lina berkata apa-apa, Juleka menutup mulutnya. "Lupa nak cakap. Kalau kau kat sekolah tak pun kat mana-mana lah, jangan bercakap." Juleka melepaskan tangannya ke mulut Lina. Lina baru sahaja ingin bertanya tetapi cikgu sudah pun masuk ke kelas.
Waktu Sains....
"Okey class. Today i want all of you make foam but be careful cause' i don't want any of YOU is hurt. Understand?" Arah cikgu sains mereka. Juleka dan Lina satu team. Mereka gembira tetapi... Yang malangnya diaorang satu group dengan Tengku Marcella dan Tengku Aqillah. Juleka dari mulanya eksperimen sampailah akhir, dia memerhatikan Tenku Marcella dan Tengku Aqillah. "Kau dah kenapa, Juleka? Dari tadi tengok Marcella dengan Aqillah je. Aku tak lawa ke?" Lina berbisik sedikit. Juleka mendiamkan Lina dengan isyarat.
"Lina aku pergi tandas jap. Kau jangan borak ngan diorang tau. Jangan percaya apa-apa pun yang diaorang cakap. Tau!" Juleka meninggalkan Lina seorang diri bersama Marcella dengan Aqillah. "Mar, aku rasa kita boleh buat dia jadi hodoh." Cadang Aqillah. "Maksud kau?" Tanya Marcella. "Kita tuang asid dengan muka dia. Biar tinggal tengkorak sebelah. Cane?" Aqillah menunjukka Asid ke muka Marcella. "Kau gila. Kalau Sato tau kita yang buat, kita mati tau. Hari tu, Kau pecahkan batu bata atas kepala dia. Itupun aku yang kena. Aku tak nak kena lagi. Gila doh. Aku hampir mati gara-gara kau tau. Ingat sikit jasa aku." Untuk kali pertama, Marcella bantah dengan cadangan Aqillah.
"Alaa. Kau ni. Hampir mati je bukan mati pun. Rileks lah... Tak pe kali ni biar aku yang kena pulak." Aqillah diam-diam pergi Lina. "Lina... Ermm. Aku tak tahulah cane nak campur asid ke alkali." Aqillah medekati Lina perlahan-lahan. Lina hanya menggeleng. " Apa pulak kau tak Tahu?!!" Aqillah akhrinya mencampak Asid ke muka Lina. Tetapi malangnya Lina ditarik ke belakang.
"What are you trying to do?" Sato tiba-tiba muncul mengejutkan satu kelas. "I asking you Aqillah. What Are You Trying To Do?!!!" Aqillah terus jadi kecut seperti lipas yang telah dipenyek kereta. "Are you the one who hurt Lina last time? Tengku Aqillah Binti Tengku Faizal!!!! Are you a dumb?" Sato mencampakkan kerusi betul-betul di atas bahu Aqillah. "Sato! Enough. I'm okay ' Lian cuba menghentikkan Sato. "It's because i save you. If i not save you, what gonna be happend? I will lose you. Forever! And what gonna happend to me? I wil- not.. I'll not gonna married another woman. Who will love me? I didn't want that." Sato memeluk Lina dengan erat. Sementara itu, Aqillah mengambil kesempatan cuab untuk menyembah semula asid yang ada.
Bang! Bang! Bang!
"AAAAAAHHHHHH!!!!" Aqillah menjerit kuat selepas mendengar bunyi tembakan. Satu kelas turut jerit sekali kerana ketakutan. Semua orang tunduk kepala di bawah meja.
'Again? Siapa yang tembak? Tak... Siapa yang upah dia tembak orang yang sakiti Lina?' Soalan semakin banyak bermain di fikiran tetapi tiada jawapan.
"Sato, awak okey?" Sato kembali pada dunia semula selepas Lina tibaztiba menanya sesuatu. "Saya okey. Korang okay tak? Cikgu okey tak?"
"Okey!!!!!" Satu kelas menjawab serentak. "Sa..saya pun okay" Cikgu kelas Sains mereka menjawab sekali. "Wait! Aren't you dumb ?! So all this time you've been cheating on us and say you're dumb! How unbelievable! You cheating on us, say that you are dumb, just because you want Sato attention. Wow! You're really great about this, Lina." Semua orang di Makmal Sains tu tercanggang dengan kata-kata Tengku Aqilah.
YOU ARE READING
Speak with you
RomanceLina Liyana seorang perempuan yang banyak rahsia. Dia tidak bercakap sejak incident 13 tahun lalu. Walaupun, dia tidak bisu tetapi dirinya menjadi sepi sejak kejadian. Keluarga terus tidak mempedulikan dirinya kerana dia tidak bercakap walaupun sepa...