KETURUNAN

2 0 0
                                    

1 MINGGU KEMUDIAN....

"LINA: Sophia, mana charger aku?'

"Memang internet kau banyak sampai aku kat sebelah kau ni, kau nak mesej!!!" Sophia mencampak satu buku ke Lina. Tapi Lina sempat mengelak daripada terkena dahi dia. Mereka saling membaling buku tersebut sampai buku itu tercampak ke cermin. Mereka berdua terkejut dan ketawa hambar. Mereka cepat-cepat melarikan diri masuk ke bilik masing-masing. 

Lina menghembus hafas panjang. Kini dia hidup seperti biasa yang di jalani selama beberapa tahun. Minggu lepas, banyak perkara yang tak diduga berlaku. Dia berjumpa semula dengan Sato, abang dan kakaknya termasuklah kawan baik dia.

Pada mulanya memang sangat janggal bila jumpa diaorang balik tapi bila difikirkan balik memang salah dia pun. Dia buat kematian terhadap dirinya palsu. Sato hampir tak mahu melepaskannya lakukan misi. Dia dan Sato sentiasa bersama sehinggakan abangnya terpaksa menarik Sato jauh dari adik bongsunya.

Mana taknya, tidur nak bersama. Eh, cek abang Sato. Kau tak kahwin lagi dengan dia. Jangan nak mengada.

Lina menghembuskan nafas panjang. Dia kadang-kala terfikir juga kalau dia bukan ejen, agaknya dia mesti dah ada anak dengan Sato. Lina tersenyum kecil di situ.

Sementara itu.. bersama Liam dan Luna

"Patut ke kita bagitau mama dengan papa pasal adik?" Tanya Luna.

" Abang pun tak tahu. Tapi macam mana Lina boleh masuk egensi tu? Diaorang tak kan pilih random macam tu je kan? Cuba Luna tanya mama dulu mama ada tak keluarga atau sepupu yang pernah masuk egensi tu." Cadang Liam.

Luna hanya mengangguk. Tapi sebalik perbualan mereka, ada satu kelibat yang  mendengar dari awal perbualan mereka. ' Cik Lina tak mati tapi masuk egensi rahsia. Aduh.... kena bilang sama ibu ni." 

Keesokkan harinya..

"Mama. Mama ada tak adik beradik yang pernah masuk egensi yang kitaorang perg hari tu? Kitaorang just tertanya." Tanya Luna.

"Tak ada." Jwapan ringkas dari mamanya.

"Papa?" Tanya Luna lagi.

"Pak long kamu. Dia pernah masuk egensi tu tapi bersara awal sebab jumpa mak long kamu." Jawapan ringkas dan mengejutkan satu meja makan.

"Papa, mama tau tak kitaorang jumpa siapa kat egensi tu?" Kini Liam pula bersuara.

"Siapa?" 

Luna bagi gambar Lina yang sedang berlatih berlawan, lari dari Sato, makan, dan tidur. Dengan tangan mengigil, papanya mengambil telefon anaknya.

"Ni bukan edit kan, Liam? Kamu tak edit benda ni hanya untuk menenangkan hati kitaorang kan?" Tanya mama yang sudah pun mengalir air mata.

"Mama kitaorang tak bodoh sampai edit nak gambar Lina yang kitaorang pernah ada seumur hidup. Adik mati betul-betul lepas kitaorang berbaik. Mana sempat kitaorang nak bergambar bagai." Luna menggelap air mata mama yang sudah pun ke tanah bumi.

"Tapi pa, boleh tak papa dengan mama rahsiakan benda ni dulu? Sebab Liam dah jemput dia datang hari ke perkahwinan Liam. Tapi tak sure dia datang as a guest atau as a agent." Pinta Liam.

Papa dan Mama mereka hanya mengangguk. Walaupun mereka ingin berjumpa anak bongsu mereka, tapi mereka sanggup lagi menunggu dan jumpa dia dari depan mata. Tak nak pula anaknya nanti berlari seperti nampak anjing.

'Mungkin dah sudah tiba masanya aku bagitau diaorang.'

Sementara itu....

Sato duduk di satu kerusi kecil dan merenung gambar yang dia pernah lukis semasa ssekolah menengah. "Kamu masih renung gambar tu lagi?" Seorang wanita yang kini dah menjadi tua tegur dirinya dari belakang.

"Oka-sama...." Sato memusingkan dirinya dan memeluk perempuan dengan halus. "I miss her a lot. But why i can't meet her like an other couple. Just one call, and they came right away." Sato mula mengalir air mata yang disimpan setelah sekian lama.

"I know, son. But sometime, people need to move on too. If they patner tired or died, at first no one can accept it. But after a long time... people will move on too. And some people will stay single and alone until they last breath to show to their patners that they loyal..

And you need to do that too. I'll not force to marry that girl but you need to try first. Probally you can forget about her and live with your wife happily." Cadang mak Sato.

Sato melihat mak-nya dengan penuh kesedihan. Dia tahu dari lubuk hati mak nya mesti mak nya mahu cucu juga. Seperti kawan-kawannya. Tapi dia tak bersedia. Dia masih sayangkan Lina dan sekarang ni dia tahu Lina hidup. Sato hanya mendiamkan diri sambil memeluk mamanya.

Sementara itu...

Lina duduk di meja belajarnya sambil mengelap rambutnya yang basah. Habis bergaduh dengan Sophia sampai kena denda. 

"Lina, kau nak buat apa dengan misi baru kau tu? Itu libatkan keluarga kau tau. Ke kau nak aku gantikan kau?" Tanya Sophia di katilnya bergolek.

"Tak pe. Kau temankan aku je. Aku nak tengok abang aku kahwin. Pandai-pandailah aku menyamar. Tapi macam mana aku nak jumpa Sato? Nanti mesti dia nampak aku punya ganas. Tak NAK!!!" Lina menghentak kaki-nya dengan perlahan.

"Orang kisah pasal benda lain, kau kisah pasal boyfriend kau ya..." Bisik Sophia perlahan.

"Pasal Sato tu, nanti aku tolong kau jumpa dia eh. Mesti dia rindu kau juga." Sophia menolong kawannya. "Tapi kan sampai sekarang aku tertanya kenapa kau tak pernah bagitau benda ni kat aku eh?" I mean pasal kau pura-pura bisu and then kau punya fake death." Tanya Sophia.

"Okay aku cerita dari awal eh."

17 tahun yang lalu...

Lina dan Luna bermain di depan rumahnya. Liam pula hanya duduk di kerusi memerhatikan mereka berdua. Sebelum menjadi kaya raya, kehidupan mereka sangatlah biasa. Tak terlalu miskin, tak terlalu kaya. 

"Kakak!!" Lina berlari ke arah kakaknya.

Luna sedang bergelut dengan seorang lelaki badan besar sambil menjerit. Liam lari masuk ke rumah untuk memanggil ayah ibu mereka. Sementara itu, tanpa berfikir panjang Lina mengigit lengan lelaki itu dengan kuatnya. Luna tercampak dan Lina di cekik oleh lelaki itu. Tanpa membuang masa, lelaki  itumengambil Lina dan terus masukkan kedalam Van.

Setelah itu, Luna hanya mampu mendiamkan diri. "Luna, MANA ADIK, LUNA?!!!" Jeritan Liam membuat Luna sedar.

"Dia dah ambik adik." Luna bercakap dengan mengigil.

Ibu mereka terus pengsan kerana terkejut. Ayah mereka pula hanya menahan air mata dari jatuh. Liam masih lagi menjerit nama Lina dengan kuat.

"Ouhh. Tapi apa kena mengena dengan fake death kau?" Tanya Sophia.

"Eh kau ni menyampuk. Sabar tak habis lagi." Marah Lina.

Selepas mereka jumpa Lina, Lina seperti anak patung hidup. Tak bercakap, tak bergerak dan tak berbunyi. Keluarga nya tidak sanggup melihat keadaan Lina dan menghantar nya ke rumah pak cik nya yang berada di kawasan kampung pendalaman.

Dia tinggal di disitu hampir 5 tahun untuk sembuh. Tetapi sepanjang tempoh itu pak cik nya dalam diam melatihkan Lina segala tentang agensi rahsia dan pertahankan diri. 

Jadi bila dapat panggilan dari pak cik yang agensi itu memerlukan dirinya tanpa satu dua kata, Lina terus memikirkan plan untuk larikan diri dari keluarganya. 

"And macam tu lah aku buat fake death tu." Akhirnya dapat juga Lina minum air seteguk.

"Means parents kau tak tahu kau masuk agensi ni." Tanya Luna.

"Yang tu aku tak tahu. Itu kena tanya Pak cik aku." Jawab Lina.

"Fahammm" Sophia mengangguk kecil.

"All Agent get ready for tomorrow mission! Sleep Early!!!"


Speak with youWhere stories live. Discover now