"Lina get ready." Sophia memerhati CCTV di rumah Lina.
"Got It." Lina memberi signal OK di tempat CCTV berada.
Misi untuk menangkap Bos Penagih Dadah Bermula. Lina memakai topi muka untuk sorokkan mukanya dan menyamar sebagai pelayan. Namun dalam diam, dia dapat rasakan ada benda buruk akan berlaku. Dia melihat ke arah Luna yang cantik memamakai baju kahwinnya. Dia gembira untuk kakaknya dan pada masa yang sama dia juga sedih. Dia tidak dapat menjadi pengampit untuk kakaknya dan juga tiada di sisinya semasa memilih baju kahwin. Di sebalik topeng hitamnya itu, terselit satu senyuman pahit dan gembira terukir.
Lina menangkap satu susuk badan di hadapan Liam. "Target Found. Coat blue infornt of Liam." Lina memberitahu Sophia.
"Got it."
"Would you like to have a drink sir?" Tanya Lelaki itu.
"No, thank you, sir. I can' drink." Tolak Liam dengan sopan."Come on. Today is good day for you and your family. One sip won't hurt." " Sorry sir. I really can't." Tolak Liam lagi.
"Sir, how about i have a drink with you instead?" Lina cepat-cepat menolong abangnya yang dah buntuh nak buat apa.
"And that's how you treat your guest. Sure thing." Lelaki tu mengangkat cawannya dan-
"But sir, as far as i know, we'll did not provide any wine or alcohol in this wedding since this wedding have a lot of muslim. Sir, did you bring wine by yourself or-" Tidak sempat Lina mahu menghabiskan ayat-nya.
"Or what-? You wanna say i bring any illegal thing in this suit? Impossible!" Lelaki itu menegakkan maruah nya. Tiba-tiba lelaki itu bertindak, membaling cawannya ke arah Lina tapi Liam sempat menghalangnya. Tapi kepala Liam tercedera disebabkannya.
Lina melihat kepala abangnya sudah berwarna merah ke separuh kepala. Nafasnya jadi tidak tentu arah. Dadanya naik dan turun dengan cepat. "Cover me."
Lina terus mengejar lelaki itu dengan laju. Sophia pula terus turun ke bawah dan tolong Liam membalut kepalanya. Lina menangkap lelaki sebelum dia sempat keluar dari rumah. Dia membaling bom asap di hadapan lelaki itu.
"What is this?!" Jerit lelaki itu sambil mengosok matanya yang pedih.
"You dare to hurt my brother. Means you dare mess with me right, Sir?"
Lelaki itu mula menggigil. Lelaki itu cuba melihat sosok bada yang semakin menghampirinya. Lina cepat-cepat menghentak lelaki itu dengan penumbuknya. Lelaki itu terus pingsan.
"LINA!!! TOLONG!!!!"
Lina yang dengar suara Sophia menjerit di earphone-nya terus berlari masuk ke dalam rumah dan apa yang dia lihat amatlah menaikkkan kemarahanya.
Ibu bapa-nya diikat, kakak nya terancam dengan penjahat yang patut dia tangkap tadi, kawan-kawannya dan tetamu yang lain sudah pingsan. Liam pula rebah di paha Sophia. Sophia pula tidak dapat buat apa.
"Kau memang nak cari nahas kan?" Mata Lina seekan seperti mata seekor musang akan dapat makan makanan malamnya setelah sekian lama. Dia keluarkan pedang-nya yang dari tadi berada di belakang.
Tanpa buang masa, Lina terus mencengkam leher penjahat itu tapi penjahat dapat mengelak. "Kau gerak, dia akan mati. Kau tak nak tengok kan kakak kau mati pada hari perkahwinan dia kan?" Ugut lelaki itu.
Lina terus bertenang tapi pada yang sama dia tersenyum kecil dan gelak besar. "Kau ingat aku kisah ke pasal perempuan ni? Dia buang aku dulu selama 13 tahun aku hidup. TAK! Aku just kisah sebab kau yang aku cari bukan dia. And buat apa kau takut kalau kau nak bunuh dia. Sebab yang akan masuk dalam penjara kau juga bukan aku."
"So let's be fair. Kau lepaskan dia dan LAWAN MACAM NAK JANTAN!" Lina terus serang dari depan mata penjahat itu. Akibat dia tidak seimbangkan badan dirinya terjatuh dalam kolam. Penjahat itu mengelap mukanya.
"Opps. Kau punya mangsa dah lari. Kau nak buat apa sekarang? Oh, SaYoNaRa." Lina terus menembak lelaki itu dengan pistol tidur.
Semua yang terjaga dari tadi itu terkejut dengan tindakan Lina. Ibu bapa Lina tidak mampu kata apa-apa. Lidah masing-masing membeku. "Sophia kau settle-kan lelaki ni. Aku settle kat sini." Sophia hanya menganguk. Nampak sangat kawannya itu cuba tahan marah. Jarang dia melihat Lina marah sebegini.
Sophia mengikat lelaki itu dengan tali khas dan terus mencampaknya dalam van agen mereka.
Lina membuka tali ibu bapanya, dan semua tanpa berkata-kata. Pada giliran Sato dia hanya melihat lelaki itu dengan penuh kasih. Dia mahu pertahankan lekaki tiu. Air mata mengalir tanpa sedar di pipi Lina. Sato mengelap-nya dan tersenyum.
"Please Come Back." Sato memandang mata kekasih-nya.
"Sorry, i can't." Lina mengusap muka Sato dengan perlahan. Darah dari mulut Sato dilap.
"No, you can."
Lina memandang belakang. Pakcik- nya tersenyum manis.
"Pak cik tahu pak cik minta tolong kamu pertahankan Agensi tapi pak cik tak pernah yang kamu kena buat 'fake death' tu. Pak cik minta tolong sebab kamu sahaja yang pak cik boleh harapkan."
"Pak cik minta maaf kalau kamu rasa terbeban. Tapi, kamu kena ingat 'kami' tak akan pernah halang mana-mana agen untuk buat sebegitu dan kami akan setuju kalau kamu nak bersama dengan pasangan kamu kalau kamu nak." Terang Pak Cik Lina.
"Tapi kalau saya tak de dekat agensi sapa nak tolong... Sophia. Dia kan patner saya. Lepas tu, saya yang pilih jalan ni. Saya memang saya Sato tapi...."
"Tak de ayat 'tapi' bila kamu dah sayang. Pak cik bagi kamu cuti. Buat tenangkan fikiran. Fikir kan lah perasaan mak kamu juga." Beliau meninggalkan anak buahnya yang masih lagi terpingga.
"Lina, saya tahu saya nampak macam memaksa tapi saya betul-betul tak boleh hidup tanpa awak." Sato peluk Lina dari belakang.
"I need you."
YOU ARE READING
Speak with you
RomanceLina Liyana seorang perempuan yang banyak rahsia. Dia tidak bercakap sejak incident 13 tahun lalu. Walaupun, dia tidak bisu tetapi dirinya menjadi sepi sejak kejadian. Keluarga terus tidak mempedulikan dirinya kerana dia tidak bercakap walaupun sepa...