MÜSLÜMANLARIN MAĞDUR EDİLDİĞİ BİR ÜLKE "MAKEDONYA!"

26 4 2
                                    

Kilometrelik alanda olan bir ülke. 

Bu alanda yaşayan insanların etnik karışıklığı. 

Bu karışıklıklarda mağdur olan Müslüman insanlar.

Ve Müslümanların izlerinin silinmeye çalışıldığı bir yer. 

Ülkemiz : Makedonya 

Avrupa'nın güneydoğusunda kabaca elips biçiminde bir ülke olan Makedonya; Arnavutluk, Kosova, Sırbistan, Bulgaristan ve Yunanistan ile komşudur. Coğrafi isim olarak adını ilk çağlarda bu bölgede yaşayan Maked veya Maketlerden alan Makedonya, yer ismi olarak çok sonraları Avrupalılar tarafından 19. yy'da kullanılmaya başlanmıştır. Bu isim daha önce ne Bulgarlar ne Sırplar ne de Osmanlı Devleti tarafından kullanılmamıştır.

Diyip ülkenin genel bilgilerine göz atalım. 

 Yerel resmî adı Republika Makedonija (Makedonya Cumhuriyeti), uzlaşılarak benimsenmiş adı (konvensiyonel ad) Stara Jugoslovenska Republika Makedonija (Eski Yugoslav Cumhuriyeti Makedonya) olan ülkenin - ki buda ülkede sorun olmuştur -  yüzölçümü 25.333 km2, nüfusu 2.046.209'dur (2001). Yerli müslüman etnik grupların itirazlarına uğrayan resmî istatistiklere göre bu nüfusun % 66,6'sı Makedon, % 22,7'si Arnavut, % 4'ü Türk, % 2,2'si Çingene, % 2,1'i Sırp ve % 2,4'ü diğer etnik gruplardır. Tek meclisli, çok partili cumhuriyetle yönetilen Makedonya'nın başşehri Üsküp (Skopje, 444.750), diğer önemli şehirleri Manastır (Bitola, 77.712), Kumanova (64.191), Pirlepe (Prilep, 64.168) ve Kalkandelen'dir (Tetovo, 50.376).

Dağlık olan ülkemiz, çok yaşlı araziyle kaplı olmasına rağmen yakın jeolojik dönemdeki tektonik hareketler (kırılmalar ve yükselmeler) sonucunda gençleşmiş bir arazi görünümü kazanmıştır (1963 Üsküp depremi bu son derece kırıklı = faylı yapının bir göstergesidir). Ülkenin en yüksek noktası 2753 metreye ulaşan Golem Korab zirvesidir. Başlıca çukur alanlar ise Üsküp, Manastır ve güneydoğudaki Ustrumca (Strumica) havzalarıdır. Bölgenin daha genel kabul görür bir tanımı olarak Makedonya, Balkan yarımadasının güneyinde Arnavutluk, Bulgaristan, Sırbistan, Yunanistan ve Ege Denizi'nin arasında şeklindedir.

Ülkede hâkim olan iklim tipi soğuk kışlar ve sıcak, kurak yazlarla dikkati çeken karasal iklimdir. Doğal bitki örtüsü olarak dağlık kesimlerde sık orman örtüsü bulunur. Çukur alanlarda yaz mevsiminde bozkır görünüşü hâkimdir.

Makedonya'da en önemli akarsu başşehir Üsküp'ten geçerek ülkeyi ikiye bölen Vardar nehridir. Yunanistan'a geçtikten sonra Ege denizine ulaşan bu akarsu ülkenin âdeta simgesi haline gelmiştir. Meselâ tarihî Makedonya bölgesini günümüzde Bulgaristan (Bulgaristan Makedonyası) ve Yunanistan (Yunanistan Makedonyası) sınırları içinde kalan kesimlerinden ayırabilmek için buraya coğrafyada Vardar Makedonyası da denilmektedir. Ülkenin sahip olduğu irili ufaklı göller arasında sınırları üzerinde bulunan üç tanesi önemlidir. Bunlar Makedonya-Arnavutluk sınırı üzerinde Ohri, Makedonya-Yunanistan sınırı üzerinde Doyran ve bir kısmı Makedonya, bir kısmı Arnavutluk, bir kısmı da Yunanistan sınırları içinde yer alan Prespa gölüdür.

Topraklarının dörtte birinden azı (% 23,6) ekilebilir olup 2001 istatistiklerine göre millî gelirin % 10'u tarıma, % 32'si endüstriye, % 58'i hizmetler sektörüne dayanır. Tarım ülkenin az engebeli kesimleriyle çukur alanlarında çeşitlilik kazanır. Pirinç, tütün ve buğday ekiminin yanında çeşitli meyveler (üzüm ve özellikle karaerik) yetiştirilir. Yugoslavya Federasyonu döneminde dev boyutlu sanayi kuruluşları (demir çelik, nikel vb.) yapıldıysa da bunların kuruluş yerleri iyi seçilemediğinden ülke ekonomisine fazla yararlı olamadı. Metal sanayii dışında başlıca sanayi kolları tekstil, ağaç ürünleri ve tütün endüstrisiyle ilgilidir. Ülkedeki başlıca yer altı zenginlikleri krom, çinko, manganez, tungsten ve demirdir. 

UMÛDA TOHUM EKHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin