ALİMLER DİYARI OLAN ÜLKE " ÖZBEKİSTAN! "

16 4 9
                                    

Esselamu aleyküm ve rahmetullahi ve berekatüh kardeşler 🌸

Yine biz geldik Elhamdülillah🤭 Biraz bayram molası verdik. Anca toparlanabildik hakkınızı helal edin :) Malum işler, güçler.

Bu arada siz nasılsınız ? :) Sormadan geçmeyelim.

Bizde ' Alimlerin Diyarı Olan Ülke : Özbekistan! ' adlı bölümümüze geçelim Bismillahirrahmanirrahim diyerek ❤️

Aslında yine benzer bir giriş ile başlayacağız. Bütün ülkelerimizin tarihi birbirine benziyor aslında. Bunu hiç fark ettiniz mi ?

Özbekistan ile ilgili neler biliyorsunuz ? Buraya yazabilir misiniz ?

ÖZBEKİSTAN

Batıda ve kuzeyde Kazakistan, güneyde Afganistan, güneybatıda Türkmenistan, doğuda Kırgızistan ve güneydoğuda Tacikistan ile komşudur; sınırları içerisinde Karakalpakistan Özerk Cumhuriyeti yer alır. Yüzölçümü 447.400 km2, nüfusu 32.200.000 (2005), başşehri Taşkent, diğer önemli şehirleri Nemengân, Endican, Nukus, Buhara ve Semerkant’tır.

Unutmayalım ki, Buhara'da birçok âlim yetişmiştir. :)
Semerkant'ta da ilk medrese açılmıştır.

Yaklaşık beşte dördü düzlük alanlardan oluşan ülkede sıcak yazlar ve soğuk kışların yaşandığı karasal bir iklim, özellikle alçak alanlarda çöl iklimi hâkimdir. Yazlar uzun, sıcak ve yağışsız olup sıcaklık yer yer 40 °C’nin üzerine çıkar. Buna karşılık kısa süren kış mevsiminde sıcaklığın zaman zaman -38 °C’ye kadar indiği şiddetli soğuklar görülür. Batı kesiminde yağışlar azdır. Doğuya doğru gidildikçe yükseltinin de etkisiyle büyük bölümü kış ve ilkbahar aylarında düşen yıllık yağışlarda bir miktar artış görülür. 
Özbekistan, Orta Asya Türk cumhuriyetleri arasındaki en kalabalık ülkesi olup halkın yaklaşık % 80’ini Özbekler, % 10’unu diğer Türk boyları, geri kalanını da büyük bölümü Taşkent’te yaşayan Ruslar (% 5), Tacikler, Ermeniler, yahudiler, Almanlar ve Koreliler oluşturur.

Resmî dil Özbekçe’dir; ayrıca her etnik grup kendi dilini de konuşur. Nüfusun % 90’ı hemen tamamı Sünnî müslüman, % 6 kadarı hıristiyan, geri kalanı ise farklı dinlerin mensubudur.

İnsanların büyük bir bölümünün kırsal kesimde yaşadığı Özbekistan’da tarım en önemli geçim kaynağı ve ekonominin temelidir. Toprakların yaklaşık % 10’undan elde edilen ürünlerin başlıcaları pamuk, buğday, pirinç, çeşitli sebze ve meyvedir. Yağışların azlığı sebebiyle tarım büyük ölçüde sulamaya bağlıdır. Özbekistan dünyanın önde gelen pamuk üreticilerinden biridir. Ancak tahıl ihtiyacını karşılamak amacıyla son yıllarda pamuk üretim alanlarının bir kısmı başta buğday olmak üzere çeşitli tahıllara ayrılmış ve ipek böcekçiliğinin çok gelişmiş olduğu ülkede başlıca geçim kaynaklarından biri de hayvancılıktır. Geniş bozkır alanlarındaki iklim ve bitki örtüsünün özellikleri sebebiyle koyun, bilhassa karakul koyunu yetiştiriciliği ve buna bağlı astragan üretimi ve ihracatı büyük önem taşımaktadır.

Özbekistan yer altı zenginlikleri bakımından şanslı bir ülkedir ve tabii kaynaklarının en önemlileri doğalgaz, altın, petrol, uranyum ve kömürdür. Tahminî 1,8 trilyon metreküp doğalgaz rezervinin bulunduğu ülkede Kaşkaderya, Buhara, Endican ve Surhanderya üretim yapılan başlıca idarî bölgelerdir.

Özbekistan dünyanın önde gelen altın üreticisi ülkelerden biridir ve pamuktan sonra ikinci ihracat ürünü altındır. Kızılkum çölündeki Muruntau madeni sadece Özbekistan’ın değil dünyanın en önemli altın madenlerinden biridir. Yıllık üretim miktarı yaklaşık 6 milyon ton olan kömür, Taşkent’in doğusunda Angren ile Termiz’deki Şargun ve Baysun ocaklarından çıkarılmaktadır.

UMÛDA TOHUM EKHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin