Kami bersarapan bersama-sama dengan Adriel serta kawan-kawan nya.
Kalau bukan sebab Kaklang suruh atok pelawa..takdenye nak breakfast sekali.haishh.
"Tengku umoq berapa taun ni?"tanya atok cuba beramah mesra.
"Taun ni 25 dah tok..sama dengan hat lain..Adam sorang ja 24 taun"balas Adriel ramah.
Haih melting pulak dengar suara Adriel cakap lembut lembut ni.
Epp sedar diri ehek.
"Laa..25 taun dah..sangka seumoq ngan Intan"
Ngam ngam pulak time tu aku minum air..tersedak lah alamat nya.
"Hang pasaipa?"tanya Kaklang.
Aku berdehem seraya mengelap mulut ku.
"Takdak pa haih"balasku.
"Ha petang ni hampa nak pi gunung jerai kan?sebelum pi tu singgah pantai merdeka dulu..."baru je Kaklang nak plan.. pantas percakapan nya dipotong.
"Haaa..Intan nak bawak kawan-kawan pi makan ABC gunung jerai kat pantai merdeka nuh..rindu..last makan time umoq 10 taun..lama dah"ujarku teruja.
"Wau..ada gunung jerai..ABC gunung jerai pun adakah?macam mana tu?"tanya Sarah.
"Tinggi tu ABC..ada kon ice cream dikasih terbalik baru tu taruk ice cream atasnya"balasku.
"Wou..wujud jugak ABC bergunung ehek"sampuk Velda.
"Banyak lagi ABC bergunung sini tiqam..aku bawak kau nanti"balasku.
"Bha"balas Velda singkat.
"By the way..can I know mean of...'bha'?"tanya Afzar.
"Padia hang cakap tu?"sampuk atok.
"La tok HAHAHHAHA...dia tanya apa maksud 'bha'?"jawabku.
"Apadia 'bha' tu?"tanya atok tak mengerti.
"Susah nak terangkan lah maksud dia ni..dia macam.. penambahan ayat kat hujung tu"jawab Nina.
"Maksud?kalau kita cakap... Assalamualaikum bha..gitu?"tanya Kaklang.
"Dak haih...maksud dia ni...kita macam tekan kam sesuatu..contohnya..janganlah bha..tapi dalam bahasa kedah..toksoh..kalau letak toksoh bha..tak sesuai pulak..haih susah lah terangkan..kena belajaq lu baru boleh paham"terangku.
"So..we say...tak payah kacau aku bha..gitu?"tanya Adam.
"Urmm yeah lebih kurang"jawabku.
"Tapi dalam bahasa kami..kami sebut tak tu..endak..jadi dia bunyi endak payah kacau aku bha..gitu...."jelas Risya meleret.
"Oh...pelik nowh bahasa hampa..gumana hampa boleh belajaq"tanya atok.
"Dah lama dok sana memang tau lah"balasku.
"Tu lah tok...dia kata dia lahir Pahang..tapi bahasa pahang pun dia kata dia taktau macam mana"sampuk Khadijah.
"Oh..you lahir kat Pahang?"soal Hafriz.
"Ha'ah..family kedah..asal duk kedah..tapi stay kat sabah..memang macam tu lah"balasku sambil mengunyah kuih.
"Ha dah lah..hampa pi lah siap nak gerak"sampuk Kaklang.
"Ha'ah kan..jom cari ABC gunung jerai!"ujarku teruja seraya membawa pinggan ke singki untuk dicuci.
********
"Jumlah...korang..ikut belakang kereta aku eh"ujarku kepada kawan-kawan Adriel..nak cakap ngan Adriel?memang tak lah!
"Okay!"balas Adam.
YOU ARE READING
CINTA^BEZA^LOGHAT~
AcakCinta yang menbawa peperangan hanya kerana bahasa iaitu bahasa Sabah dan bahasa KL.Walaupun tidak memahami kesemua yang dibicarakan antara mereka,namun watak gadis dari Sabah itu cuba untuk menggunakan bahasa KL.Tidak lupa juga kawan-kawan si gadis...