Milyen az idei osztály? Vin pirinyó arcába tekintek a képernyőn. Reménytelenek, közli önérzettel. Minden évben így mutatja be őket, hogy egy kicsit moroghasson az elbutuló ifjúságon, a romlásba rohanó generáción, aztán év végén hátradőljön, büszkén, amiért jelesre érettségiztek végül. Ha eleve azzal kezdi, hogy nagy jövő áll előttük, és nem lesz velük baj, nem olyan katartikus a hátradőlés. Ennyi meg hadd járjon már egy pedagógusnak, egy szék háttámlájának a vállonveregetése. Vin ajkai szélén gödröcskék. Mosoly még nincs, gödröcske már van. Aztán a mosoly is megjelenik. A szakáll rejtekében alig látni.
Kathie belibeg a szobába, bugyi, póló, jól élnek ezek, fut át az agyamon. A haja kócos, most kelt fel. Ahogy észreveszi, hogy beszélünk, a kamerához siet, közel hajol, gyermeki örömmel magyarázni kezd, kitakarja Vint, ugrálnak a mellei, a ruha nyakkivágásában néha felfénylik izzóan rózsaszín mellbimbója. Egy szavát sem értem, de ez nem igen foglalkoztatja, ő előad, hogy a közönség mit szól, lényegtelen. Spontán, életszerető nő, bájos és bájoló. Rángatja Vint a remeteségből.
A hajzuhatag mögül Vin fordít, repkednek az angol és a magyar szavak. Kathie kézzel-lábbal előadja, hogy van egy kisgyerek az óvodában, ahol ő óvónő, aki babázna naphosszat, a szülei viszont kényszerítik, hogy kockával, kirakóssal, katonákkal, autókkal játsszon. Kényszerjáték. Kathie a gyerek cinkosa, délutánonként bőszen bizonygatja a szülőknek, hogy a gyerek végigkatonázta a napot. Gyűlnek a titkok, gyűlik a bizalmatlanság.
Why? Why? Why? sikkantgat Kathie a kamerába. Ennek ellenére is, szól Vin, mikor Kathie ugyanolyan szelesen, ahogy jött, térül-fordul, integet, és eltűnik, más itt. Nem azt érzem, hogy megtűrt személy lennék.
Kiszárad a szám, mint mindig, amikor erről beszélünk. Talált új otthont. Ez öröm. A tragédia az, hogy új otthonra volt szükség.
Megmar a szégyen. Mert szégyellem magam, hogy nem tudtam tenni semmit. De nem akarom ezt a szégyent érezni tovább. Tenni akarok.
Szóban nem is gratuláltam még, mondja Vin. Elnézem a kis gödröket. Amikor hazamegyek, koccintunk rá. Bólogatok, hogy köszönöm. A vizsgabizottság meg volt rökönyödve a latin szókészletemen, ami tulajdonképpen a tiéd, tőled kölcsönöztem, mondom. Értetlenkedtek, hogy nem volt meg az érettségim eddig. Mondtam nekik, hogy a szar élet. Akkor komolykodva hallgattak. Imádtam, hogy a latin szókészlet meg a szar élet elhangozhat egymás után, gondoltam is, hogy majd ezt elmesélem neked.
Vin tényleg értékeli. Olyan büszkén néz rám, mintha az apám lenne. Meg egy kicsit a fiam is, akinek szar apja voltam. Meg a testvérem, aki elszakadhat bármilyen messze, összefűz minket a megnevezhetetlen. És persze a barátom, a gyóntatóm, a tanárom, meg egy kicsit én is vagyok. Az, ami belőlem értékelhető, ott van őbenne.
Fehér árnyéknak hívják, szólal meg Vin, a személyiségnek azokat az elemeit, amik pozitívak, mégsem akar velük szembesülni az egyén. Mert emiatt gyengének tartja magát, esetleg, vagy nem illene a társaságba, ahová kívánkozik. Letagadja, elnyomja, és emiatt árnyékká válik, tudattalan résszé. Elhanyagolt, nem fejlesztett jellemvonássá.
Arra célzol, veszem át a szót, hogy én ilyen fehér árnyakból állok? Mindenkinek vannak fehér árnyai, feleli. A háttérben nyílik, csukódik az ajtó, Kathie elbilleg, szájában fogkefe, fején törülköző. Kisétál a képből, épp csak a lába marad benn, amit nekiáll borotválni.
Miért nem a fürdőszobában, teszem fel magamnak a költői kérdést. Az túl snassz lehet a briteknek. Vin úgy megszokta, oda se bagózik. Előrehajol a kamera felé, kidagadnak az izmok a karján, hullámzó vonulatú bazalttömbök a hegyoldalban. Beiratkoztál már? kérdezi. A héten fogok, felelem, de még mindig félek, hogy hülye vagyok hozzá.
JE LEEST
Az ég árnyéka
Algemene fictieEgy transz fiú és egy cisz fiú barátságáról szól ez itt. Van benne ezen kívül néma leány, nembináris személy, alkoholista. Különben csak a szokásos. Szexualitás, nemiség, önkeresés, depresszió, bűn és ártatlanság, dac és nyöször, a jó öreg posztmode...