Prolog

3.5K 141 16
                                    

ADWA…

Sepasang  mata  hijau  si  kecil  Adwa  merenung  wajah  cantik  mamanya.  Mamanya  yang  sedang  mengandung  tujuh  bulan  sedikit  pun  tidak  pernah  melupakan  dia.  Sedikit  pun  tak  pernah  merungut  apabila  dia  menyepahkan  rumah  dan  mengamuk.  Mamanya  hanya  tersenyum  dan  memanggil  namanya  saja.

“Adwa  anak  mama…”  Seru  si  mama  dengan  lembut.

Rambut  Adwa  diusapnya  dengan  penuh  kasih  sayang.  Meskipun  seraut  wajah  comel  Adwa  membawa  memori  pahit  untuknya  tetapi  dia  tak  mampu  menyangkal  perasaan  sayangnya  untuk  si  kecil  itu.

“Adwa.  Mama  sayang  Adwa”.  Tutur  si  mama  dengan  lembut.

Tangan  kecil  itu  diambil  lalu  dicium.

Adwa  diam  juga.

Jika  benar  mama  menyayanginya  kenapa  mama  tak  pernah  memarahi  dia?  Jika  benar  mama  menyayanginya  kenapa  setiap  malam  mama  menangis  kerana  dia?  Kenapa  mama  membuatkan  dia  berasa  terbeban  dengan  diri  ini?

“Nanti,  Adwa  akan  dapat  adik.  Papa  bagi  nama  yang  sedap  untuk  adik.  Iman  Mikael.  Comel  kan?”  Soal  si  mama  lagi.

Diam.

Si  mama  tersenyum  nipis.

Rambut  Adwa  diusapnya  dengan  penuh  kasih.

“Mama  tak  kisah  apa  yang  Adwa  nak  fikir  mengenai  mama.  Mama  nak  Adwa  tahu  yang  mama  betul  -  betul  ikhlas  sayangkan  Adwa.  Mama  sayangkan  Adwa  bukan  sebab  papa.  Mama  sayangkan  Adwa  sebab  hati  mama  yang  nak.  Adwa  tak  pernah  berdosa  pada  mama  dan  Adwa  takkan  pernah  layak  dihukum.  Jadi,  tolong  sayangi  adik  ya?”  Pujuk  si  mama  dengan  lembut.

Tangan  comel  Adwa  ditariknya  supaya  menyentuh  perutnya  tetapi  tangannya  direntap  dengan  kasar.

“No”,  Itu  saja  yang  Adwa  balas  sebelum  dia  melangkah  keluar  dari  bilik  meninggalkan  mama  sendirian  di  dalam  bilik.

Sebak.

“Adwa…  Mama  sayang  Adwa”.  Gumam  Puan  Mikayla  perlahan. 

Andainya  Adwa  itu  anak  yang  dilahirkan  dari  rahimnya  sendiri  tentu  saja  dia  takkan  rasa  sakit  sampai  begini.  Abang,  macam  mana  kita  nak  menguruskan  Adwa  kelak?

Adwa  tak  suka  saya…

Puan  Mikayla  menyeka  air  matanya.

Tak  boleh. 

Dia  kena  kuat  dihadapan  Adwa  supaya  dia  dapat  mengambil  hati  anak  lelakinya  itu.  Walaupun  Adwa  bukan  anak  kandungnya  tetapi  dia  tetap  menyayangi  si  kecil  itu  sama  seperti  dia  menyayangi  Iman  Mikael  yang  sedang  berada  di  dalam  kandungannya.

Kelak,  Puan  Mikayla  akan  memastikan  Adwa  lebih  menyayanginya  berbanding  Aliah.

Adwa  Aariz.

Hidup  Adwa  akan  lebih  bahagia  jika  Adwa  membuang  segala  dendam  itu  jauh  dari  hidup  Adwa.  Dendam  takkan  pernah  sesekali  membuatkan  kita  bahagia.

Sebaliknya,  kita  akan  sengsara  sehingga  akhir  hayat.















+++

Hello,

Kita akan bersambung dengan cerita Adwa & Mikael dulu sebab saya masih ingat jalan cerita ayah dia orang. So, tak adalah susah sangat saya nak tulis. Cerita ni tak konflik sangat pun lebih kurang macam Deel & Deen tapi kali ini dua - dua nak menang.

Jadi, saya tunda dulu cerita Aydeel, Affan, Imdad dan yang lain tau!

Naive AngelWhere stories live. Discover now