Bab 40

790 137 24
                                    

Sembilan  tahun  lalu…

“AH,  dah  lambat!”  Dia  mencebik  kegeraman  apabila  dia  terlewat  untuk  hari  pertama  ke  sekolah  hanya  kerana  daddynya  begitu  sukar  untuk  melepaskan  dia.  Pelbagai  jenis  larangan  yang  dia  terpaksa  dengar  sebelum  kaki  menapak  masuk  ke  sekolah.

Mujur  saja  hari  pertama  begini  pengawas  yang  bertugas  menjaga  pagar  tidak  melarang  pelajar  tingkatan  satu  masuk  ke  dalam  sekolah. 

Nama  dia?

Ulya  Tihani!

Sejujurnya,  dia  tak  selesa  apabila  semua  pelajar  memandang  dia  dengan  pandangan  yang  cukup  aneh.  Itu  puncanya  mengapa  dia  mengikat  rambut  dan  membiarkan  rambut  hadapan  menutup  matanya  agar  orang  tak  dapat  melihat  sepasang  matanya  yang  berbeza.

Kelabu-hijau.

Bibir  merah  jambunya  dikemam  lalu  dia  meliarkan  mata  memandang  sekeliling  kelas.  Dia  nampak  seorang  pelajar  lelaki  yang  termenung  bersendirian  duduk  tidak  jauh  darinya.

Hmm…

Daddy  pesan  jika  menjumpai  orang  yang  kesedihan  jangan  dibiarkan  orang  itu  keseorangan.  Bertemulah  dengan  dia  dan  cubalah  semampu  mungkin  untuk  menceriakan  seseorang  itu.

Jadi,  Ulya  terus  saja  bangun  menuju  ke  arah  lelaki  itu.

“Er-hai!”  Sapa  Ulya  dengan  ceria.

Lelaki  itu  memandangnya.

Sepasang  mata  coklat  cair  milik  pelajar  lelaki  itu  menatap  seraut  wajahnya  lalu  pelajar  lelaki  itu  seakan  mahu  menjerit  tatkala  melihat  sepasang  mata  kelabu-hijaunya.  Laju  saja  Ulya  menekup  bibir  merah  milik  pelajar  lelaki  itu.

“Ehem.  Nama  aku,  Ulya  Tihani  binti  Firhad  Hafydan.  Panggil  saja,  Ulya.  Nama  kau?”  Soal  Ulya  sambil  menarik  kerusi  yang  berada  bertentangan  dengan  pelajar  lelaki  itu.

“Iman  Mikael  bin  Aidan  Qayyum.  Mama  dan  papa  aku  panggil  Iman…”

“Aku  panggil  kau,  Mikael.  Okey?”  Soal  Ulya.

Mikael  mengangguk.

Ulya  menyeringai.  Pipi  Mikael  ditekup.

“Eyy,  gebu!  Bila  aku  pegang  pipi  kau  rasa  macam  aku  pegang  kentang.  Kau  tahu?  Mak  aku  suka  masak  kentang  rebus.  Selepas  kentang  direbus  dia  akan  jadi  sangat  empuk  macam  pipi  kau!  Aku  tak  jadilah  nak  panggil  kau,  Mikael.  Aku  panggil  kau,  kentang!”  Cadang  Ulya.

Mikael  terkebil  -  kebil.

Apakah?

“Ken-tang?”

“Ya!  Kentang  yang  gemuk”.

“H-hei,  aku  tak  gemuk!  Jaga  mulut  kau!”  Pesan  Mikael  kalut.  Dia Cuma  tembam  saja.  Nanti  bila  dah  masuk  tingkatan  dua  dia  akan  pastikan  dia  menjadi  segak.  Tengok  sajalah.

Ulya  ketawa  kecil.

“Aku  ada  bawa  cupcake.  Kau  nak  cupcake,  kentang?”  Soal  Ulya  seraya  membawa  keluar  sebiji  cupcake.

“Uh…  kau  panggil  aku  kentang.  Takkan  aku  nak  sebut  nama  kau?  Tak  adil”.

“Hei,  jawab  soalan  aku.  Jangan  jadi  kentang  derhaka!”  Pipi  Mikael  ditariknya  geram.

Naive AngelWhere stories live. Discover now