Bab 8

161 47 1
                                    

"EDY, puppy love tu ape?" Soal Ila secara tiba tiba.

"Asal kau tanya?" Aku menyoal tanpa memandangnya.

"Takdelah... Aku nak tau je." Lurus dia memandang aku. Hadeh, inensen nya budak ni!

"Puppy love tu, cinta monyet,.."

"Wow! Monyet pun pandai bercinta?" Belum sempat aku menerangkan, dia memotong.

"Duh, kau ni. Dengar dulu!" Aku menggeleng.

"Hehehe,.. okay okay. Haa, ape?" Bulat matanya merenung aku.

"Dia cam,.. cinta budak budak. Cinta yang entah mana hala tuju. Like,... cinta masa sekolah. Haa camtu." Aku menerangkan. Hmm, susah gak.

"Ouh,.. cam kau ngan abang lah ni?" Bulat matanya memandang aku.

"Heh? Sejak bila kau ada abang?" Kening aku terjongket.

"Ermm,... Abang Haz tu kan abang aku." Selamba dia menjawab.

"Haih,.. curang betul." Dasar adik curang dengan kakak! Ada abang baru, hmm?

Tangan aku pantas mencapai mug berisi Nescafe di atas meja ruang tamu.

"Kau cinta monyet ngan abang, kan?" Teruja dia bertanya.

Pfftt! Well,.. Aku telah berjaya membuat persembahan air pancut Nescafe pada pukul 10 malam. Bangganya saya! Hohoho!

"Gila? Memang tak lah! Aduh..." Aku mengusap kerongkong. Asal tetiba aku rasa pahit, ek? Tadi sedap je.

"Kenapa sembur?" Dia tergelak.

"Kau boleh tanya kenapa?" Aku mengangkat kening.

"Hehehe,.. Edy, kenapa dia panggil kau sayang?"

Hiks!

"Err,.. entah. Aku rasa abang kau tu gila. Mungkin dia ada mana mana fius terbakar dalam kepala dia. Tak pun, ada skru yang longgar." Aku menjawab pantas.

"Ouh,.. skru longgar." Dia terangguk angguk.

"Eddy, skru tu dekat bahagian mana? Sini ke, sini?" Dia menunjukkan kiri dan kanan kepalanya. Aku tepuk dahi.

Haih!

"Dah lah, pergi tidur!" Aku menggeleng laju. Takleh layan budak ni. Nanti makin banyak soalan dia.

"Ok." Dia pantas mengemas alatan melukisnya.

"Good night Eddy," pipi aku dicium sekilas.

"Dah, night." Ubun ubunnya aku cium.

Aku maybe nampak kasar. Tapi, jujur aku cakap,.. aku takkan jadi camni kalau bukan sebab mak ngan abah. Bagi aku, diorang cuma punca kenapa aku lahir atas dunia ni. Dan aku cuma ada Wan dan Ila dalam hidup aku.

Air mata aku mengalir perlahan. Dapat ke aku bagi Ila kehidupan yang sempurna? Dapat ke aku nak dia rasa kehidupan yang dipenuhi kasih sayang macam budak budak lain?

Aku tak kesah ape orang sekeliling cakap. Yang penting, Wan tau kenapa aku jadi camni. Ila masih tak tau ape ape. Yang penting, wan dan Ila sayang aku. Itu dah cukup. Pasal aku dye rambut, yes. Wan tau. Dia pernah mengamuk. Tapi aku keraskan hati. Ini tanda aku protes kat mak ngan abah. Wan dah tak tau camner nak kawal aku. Tak banyak yang harapkan, cuma kasih sayang yang aku pinta. Bukan duit, bukan benda. Itupun salah, ke?

Nafas aku hela sebelum aku bergerak ke bilik. Gosok tudung dan baju sekolah Ila jap.

*********

DAH SEMINGGU jugaklah, aku tak lepak lepak ngan Haz. Dalam kelas tu, bercakap je. Cuma,... dia nampak lain. Like, dah tak banyak cekadak. Dah tak usik usik aku. Dah tak cari aku kat rumah petang petang. Dia cam ada masalah.

AKU TUNGGU KAU, BONGOK!Where stories live. Discover now