"PARKING KAT mana ni?" Aku menyoal Alif.
"Abang masuk je ikut sini. Pastu parking kat depan tu." Petah dia memberikan arahan.
Aku cuma menurut.
"Haaa jom!" Alif segera turun dari seat motor. Teruja nau, dik!
Aku tersenyum sebelum tangan bertindak mematikan enjin motor dan jatuhkan tongkat.
"Alif nak pergi main air, boleh bang?" Alif memandang aku.
"Main air? Alif bawak baju spare ke?" Kening aku terangkat.
"Ha'ah lah. Lupa. Takpelah. Kita jalan jalan jelah." Alif tersengih. Aku cuma mengangguk.
"Alif nak air?" Aku menyoal.
"Kenapa abang tanya?" Soalan aku dibalas dengan soalan.
"Abang nak beli air ni." Mata aku merujuk kepada gerai gerai yang berderetan di kawasan parking.
"Err,.. takpelah bang." Dia menolak.
"Betul taknak?" Aku menyoal lagi.
Dia cuma mengangguk.
"Erm.. betul."
"Okay." Aku cuma mengangguk.
"Nah." Aku kembali dan hulurkan gelas berisi air kelapa kepadanya.
"Aikk?" Dahinya berkerut.
"Ambik je. Abang belanja. Ngan abang sendiri pun nak malu malu ke?" Aku menggeleng dengan senyum nipis.
"Hehe.." dia menyambut.
"Bang,.. kenapa Alif tak pernah jumpa papa ek?" Soalannya membuatkan aku terkedu.
"Alif tak cuba tanya mama?" Aku membalas soalannya dengan soalan.
"Dah. Tapi mama asyik jawab alasan sama je. Papa busy. Nanti dia free baru mama bawak Alif jumpa papa." Dia menguis nguis pasir putih menggunakan selipar.
"Ermm nanti kita jumpa papa ek? Betulla mama kata, tu. Papa sibuk." Aku menggosok kepalanya perlahan.
"Yeke? Hmm. Alif harap abang bukan bercakap aje. Mama cakap camtu dari dulu lagi. Dah 10 tahun pun papa tak free lagi?" Dia mengeluh perlahan.
Aku kelu. Tak mampu membalas. Alif ni bijak budaknya.
"Weh. Semak lah jatey tu." Tiba tiba satu suara kedengaran. Spontan pandangan aku terhala kepada sekumpulan gadis.
Salah seorang dari mereka melambai dan aku cuma tersenyum kecil dan mengangguk perlahan.
"Weh. Dio senyum ko aku!" Salah seorang dari bersuara sebelum mereka tergelak.
"Alif, dia kata apa?" Aku memandang Alif ditepi.
"Dia kata, 'Weh handsome lah laki tu.'" Alif tersengih.
"Huh?" Aku ternganga.
"Lagi?"
"Weh. Dia senyum kat aku." Laju Alif manjawab.
Aku mengangguk. Ooo camtuuu.
"Takpe. Abang kasi Alif settle." Riak budak kecil ni menjawab.
"Apa apa pun Alif cakap, abang jawab 'ho' je. Boleh?" Dia berbisik perlahan. Keningnya diangkat angkat.
"Ok."
"Janji?" Dia menyoal lagi.
"Janji." Aku mengangguk. Okey. Kita tengok apa jadi.
"Dik. Abey ko, ni?" Seorang gadis mendekat dan menyoal Alif.
Okey, yang ni aku faham. Dia tanya aku ni abang Alif ke.
"Dok arh. Ayoh kito ni." Alif menjawab dengan yakin. Laju dan konfiden!
"Ayoh?" Gadis tersebut seakan terkejut.
Aku menahan gelak. Kau bantai abang ni ayah kau, Alif?
"Umur berapo?" Gadis tersebut menyoal lagi.
Dia tanya umur aku ek?
"Ayoh, umur ayoh 24 loni op?" Alif menyoal.
"Ho." Aku mengiyakan.
Jauhnya. Ya Allah, aku dah masuk 24 skang, ye? Yeaayy yaeayy!
"Ouhh. Mok dok mari?" Dia menyoal lagi.
"Mok tokleh mari. Jago adik rumoh." Laju Alif menjawab.
Ooo ada adik ya, kamu?
"Ado adik? Ayoh nikoh awal ko?" Seorang lagi gadis menyoal.
"Ho." Alif mengangguk.
"Takpolah. Kak gi dulu la deh. Ado kijo." Dia mengangguk berserta senyuman kecil sebelum langkah diatur pergi.
"Toklaki ore tu weh! Mung la ni. Malulah aku!" Kedengaran suaranya memarahi beberapa orang lahi rakannya.
"Suami orang tu. Kau lah ni. Malu lah aku." Alif menterjemah tanpa dipinta sambil tergerak.
"Dia kata apa yang sebelum tu?" Aku menyoal Alif.
"Dia kata, takpelah. Akak pergi dulu, ya. Ada kerja." Alif tergelak keras diikuti aku.
"Haha tulah. Lain kali gatal lagi. Zaman skang ni perempuan ramai tak tahu malu. Tegur lelaki lebih dari lelaki tegur perempuan." Sinis Alif menggumam.
Aku tersenyum. Betul sangat cakap budak ni.
Pantas tangan menekan aplikasi whatsapp.
Mama❤️
Kat mana tu?Aku menaip laju.
-Bukit Keluang.
Mama❤️
Jangan lewat sangat!-Okay.
"Saper tu bang?" Alif tiba tiba menyampuk.
"Hah?" Aku terpinga pinga.
"Tu." Dia memuncungkan bibir ke arah skrin telefon aku.
Aku memandang skrin. Wallpaper whatsapp.
"Ni?" Kening aku terangkat.
Dia mengangguk.
"Makwe." Aku tersenyum.
"Ooo.. apasal rambut dye?" Alif menyoal.
"Dia kata handsome camtu."
"Handsome? Bukan cantik?" Dahinya bekerut.
Aku cuma tersenyum.
"Tapi tak baik."
"Insyaallah satu hari nanti abang boleh ubah dia jadi lebih baik." Aku menjawab dengan lembut.
"Betul betul." Alif mengangguk.
"Dahla, jom balik. Nanti mama marah balik lewat."
"Jom!" Alif bangun dan menyapu debu debu pasir yang melekat di seluarnya.
"Abang, nak aiskrim!" Dia memandang aku.
"Nah. Cukup?" Aku menghulurkan sekeping not bernilai 5 ringgit.
"Lebih dari cukup. Abang nak jugak?" Dia menyoal laju.
"Bolehlah."
"Nak kon ke, dalam bekas ke, ke aiskrim roti?"
"Aiskrim roti."
"Okey."
"Abang tunggu kat motor ek." Aku berpesan sebelum dia berlalu ke arah peniaga aiskrim.
"Okey."
Aku mengatur langkah ke arah RXZ. Bila Alif tanya pasal dia, tiba tiba aku rasa,...
"Rindu?" Spontan aku menggumam.
Ahh, mengarut lah!
Huhiiii maaf sbb aku hiatus lama sgt hritu. Keep reading, yow! Hsshdhshshsh.
Mekasih yang mana tlg support akuu tauuu❤️! Account lama aku tu buat hal. Aku tak boleh upload, reply comment... Tak boleh buat apa apa. So, aku buat account baru. Tapi tu laa, susah sikit nak gain followers cam dulu. Cerita pun kurang dapat sambutan huhu. Btw, sekali lagi ribuan terima kasih kepada yang sudi support. You're the best! Chaiyyook!❤️🌼
YOU ARE READING
AKU TUNGGU KAU, BONGOK!
Romance"Aku tau suara aku ni sexy. Sebab tu kau suruh aku senyap. Kau takut cair, kan?" - Hazree Kehidupan aku berubah malang bila mamat perasan dan kerek tu pindah sekolah dan duduk tepi aku! Okey, aku tak tau nak terangkan macam mana, tapi aku betul-bet...