الفصل الأول 😍

38 3 0
                                    

*"عشق الأيان *"
*"البارت الاول ♥🌏"*
يستيقظ ذلك الشاب الذي يبلغ من العمر 28 عاما ذو البشره البيضاء والشعر الاسود الناعم والملامح الجميله
ليدخل الي حمام الملحق بغرفته ليأخذ حماما سريعا ويذهب الي غرفه الملابس ليبدل ثيابه وينزل الي الاسفل
سيف..." صباح الخير أيان"
أيان.." صباح الخير يا سيف عملت اي فالموضوع اللي قولتلك عليه؟؟ "
سيف..." كله تمام وعرفتلك كل حاجه عن البنت وملفها عندك في مكتب الشركه "
ايان بغموض.." تمام اوي يا سيف وبخصوص عقد شركه الدوسوفيرا "
سيف..." دا راجل صاحبها انجليزي ومش راضي يتنازل عن دولار واحد "
أيان بتكبر... "والحاجه اللي ايان عايزها بياخدها بالسعر اللي هو عيزها ومحدش يقدر يمنعه يلا ع الشركه "
سيف بهمس... "يخوفي من هدوئك يا أيان ربنا يستر بقا "

سيف الشامي ابن عم ايان وصاحبه واخوه فالرضاعه هو المحامي بتاع أيان وكذلك ايده اليمين ومش بيثق في حد قده عنده 27 سنه شعره ناعم وطويل

ايان... "هاتيلي قهوه ع مكتبي يا رغد "
رغد ببتسامه... "حاضر يا فندم "
ليدلف ايان الي المكتب وتدلف رغد بعد قليل بالقهوه
رغد... "اتفضل يا أيان بيه القهوه "
ايان... "شكرا يا رغد،، هاتيلي الملف اللي جابه سيف النهارده الصبح لو سمحتي "
رغد.. "حاضر يا فندم اتفضل "
ايان... "شكرا يا رغد اتفضلي ع مكتبك."
رغد ببتسامه... "عن اذن حضرتك "

لتخرج رغد الي الخارج لتقابل سيف
سيف بغيره... "كنتي بتعملي اي جوا؟؟ "
رغد بستغراب... "كنت جايبه قهوه والملف لأيان بيه
سيف... بقالك اد اي جوا؟؟ "
رغد... "نعم؟!! لو سمحت يا سيف بيه دا شغلي ومش كل شويه حضرتك تسالني اسأله زي دي عن اذنن حضرتك عندي شغل $
لتمشي رغد من امامه ويدخل سيف الي مكتب أيان

سيف بصوت عالي..." رغد كانت بتعمل اي هنا؟؟ "
ايان بحده... "مالك يا سيف بتتكلم كدا لي؟ "
سيف... "بقولك يا أيان رغد كانت بتعمل اي هنا؟؟ "
ايان.. "ودا استجواب؟!! "
سيف..." بطل برودك يا ايان وجاوبني "
أيان... "كانت جيبالي القهوه والملف اللي حضرتك جبتوا "
سيف بتوتر..." انت بتحب رغد يا ايان؟؟ "
أيان بسخريه... "انا بردوا اللي بحبها يا سيف؟! "
سيف بتوتر..." تقصد اي يا أيان؟ "
ايان ببتسامه..." قصدي انت عارفه كويس انا بعتبر رغد اختي وبس يا سيف وادام بتحبها وبتغير عليها اوي كدا اتقدملها وأخلص "
سيف ببتسامه.." ان شاءلله،، قولي اي حكايه البنت المنقبه دي معاك "
ايان بغموض.. "هتعرف قريب ان شاءلله روح ع مكتبك انت دلوقتي "
سيف بقله حيله... "ماشي يا ايان سلام "
أيان... "سلام "
ليذهب سيف الي مكتبه بينما يفتح أيان الملف
أيان لنفسه... "كندا احمد عندها 17سنه تدرس بمدرسه....... والدها عامل نظافه بشركه العمري عنده 50 سنه هي بنت منقبه ومامتها متوفيه وكل همها انها تحقق حلمها وتدخل كليه الهندسه"
ايان بهمس..." كندا احمد "

بينما في تلك الحاره البسيطه تجلس تلك الفتاه بجانب والدها وهي تبكي بحراره
كندا بدموع... "عشان خاطري يا بابا متسبنيش انا ماليش غيرك"
احمد بتعب.. "متخافيش يا كندا انا كويس وهفضل معاكي دايما"
كندا... "انا مش عارفه اساعدك ازاي يا بابا عيزاك تفضل معايا ع طول "
احمد... "الأعمار بيدي الله يبنتي،، بس انا عايزك في موضوع"
كندا بستغراب.. "اي هو يا بابا؟؟ "
احمد... "في عريس متقدملك "
كندا بصدمه... "عريس؟! عريس مين دا يا بابا انا ليسه صغيره؟ "
احمد بدموع... "يبنتي افهميني انا مش هعيشلك كتير والراجل محترم هو اكبر منك اه بس هيحافظ عليكي وهطمن عليكي وانتي معاه"
كندا بدموع.. "وكمان اكبر مني يا بابا،، حضرتك انا بقيت عبئ عليك لو كدا قولي وانا هريحك مني "
احمد..." اي اللي بتقوليه دا يا كندا انتي عارفه اني ماليش غيرك وعايز اطمن عليكي قبل ماربنا يفتكر امانته "
كندا... "بس انا عايزه اكمل تعليمي يا بابا"
احمد... "وهو يبنتي مش معترض وهيساعدك كمان ويدخلك مدرسه من اللي كنتي عيزاهم زمان فاكره"
كندا بدموع... "ومين دا يا بابا اللي حضرتك بتشكر فيه كل دا؟؟ "
احمد بتوتر... "اااحم أيان العمري صاحب الشركه اللي بشتغل فيها"
كندا بصدمه... "مين!!؟ حضرتك يا بابا عايز تجوزني اكتر واحد مش بحبه"
احمد... "كل دا عشان زعقلك يا كندا،، انتي اللي غلطي لما دخلتي مكتبه من غير آذنه"
كندا... "بس يا بابا دا كبير اوي الفرق ما بينا عشر سنين "
احمد... "واي يعني يبنتي مانا الفرق مابيني انا وامك كان 15 سنه"
كندا بستسلام..." اللي حضرتك تشوفه يا بابا المهم يخليني اكمل دراستي "
احمد ببتسامه..." ربنا يفرحك يبنتي زي مافرحتيني "
كندا ببتسامه عكس ما بداخلها... "المهم انت عندي يا بابا وبعدين اي حاجه تيجي بعدين"
احمد بتوتر... "طيب يبنتي كتب كتابك علي ويان بيه النهارده"
كندا يصدمه..." بس بس يا بابا دا كدا بسرعه اوي هو مستعجل لي؟؟ وانا مش عايزه اسيبك"
احمد..." يبنتي انا اللي طلبت منه لو وافقتي نعمله النهارده وبعدين الراجل قالي انه لو انتي عايزه اني اعيش معاكوا هياخدني معاكي "
كندا بفرحه..." بجد يا بابا خلااص موافققه"
احمد ببتسامه وجع فهو يشعر ان نهايته اقتربت.." تمام يبنتي انا هكلمه واقولك وهو هيبعتلك بنات عشان تظبطك لكتب كتابكوا "
كندا بستسلام.._ تمام يا بابا ادخل اوضتي ارتاح عن اذنك "
احمد ببتسامه... "اتفضلي يبنتي"

سيف بعصبيه... "انت اتجننت يا ايان عايز تتجوز بنت اصغر منك بعشر سنين"
ايان.. "الجواز لا عيب ولا حرام"
سيف بصوت عالي..." لا عيب ولا حرام لما يكون واحده م سنك او اصغر منك بكام سنه مش عشر سنين"
أيان ببرود... "مانت ابوك كان اكبرمن امك ب13 سنه يا سيف ولاا نااسي"
سيف..."وانت طلبتها ازاي
أيان بعد مانت جبت ليا الملف وكل حاجه عنها سألت عليها ولعد ساعتين جالي كل حاجه عنها وطلبتها م عم أحمد"
سيف بتذكر... "يعني انت كنت بتعمل كل دا عشانها"
أيان... "اه هي عجبتني من وقت ماجت الشركه مره لاحمد عينها شدتني ليها عايز اشوف الجمال اللي مخفي ورا النقاب دا "
سيف بتوتر.. "مش شايف انك ممكن تظلمها معاك يا أيان "
أيان بغضب....." سييييف بلاااش الموضوض دا احسن لك انت فاهم بدل مانخسر بعض"
سيف وهو يضع يديه علي كتف أيان... "قولها يا أيان وسيبها هي اللي تقرر وان شاء الله توافق بعد ماتعرف الموضوع دا"
أيان بقلة حيله... "هقولها بس حتي لو موافقتش هتجوزها غزب عنها"
سيف.. "لو كان عندك اخت كنت هترضاها لها"
ايان بجمود... "روح ع مكتبك يا سيف"
سيف بنصح... "بلاش تعمل كدا دي ليسه صغيره ومش فاهمه حاجه"
ليذهب سيف الي مكتبه بينما يفكر ايان هل ستوافق عليه كندا بعد ماتعرف الموضوع دا ولكنه لا يهتم سيتزوج بها حتي وان رفضته
أيان بهمس... "انتي ليا انا وبس يا كندا سواء وافقتي او رفضتي مش هتبقي لغيري"
احمد... "كندا وافقت يا بيه"
أيان ببتسامه "تمام هكون عندك النهارده بالليل بأذن الله ومعايا الماذون"
أحمد بدموع"خلي بالك منها يا بيه دي هتبقي يتيمه انا عارف ان نهايتي قربت ومش هعيش لها انا وافقت انها تتجوز فالعمر دا عشان اطمن عليها بس مش اكتر عشان ملهاش حد بعد ربنا وانا "
أيان ببتسامه "متخافش عليها يا راجل يا طيب بنتك هتبقي مراتي،، يعني هتبقي مرات أيان الشامي وكل طلابتها هتبقي مجابه"
أحمد بتوتر "كان ليا عندك حضرتك طلب أخير يعني لو مش هضايق حضرتك"
أيان بستغراب"اتفضل يا عم احمد "
احمد باحراج "ينفع يبني متقربش عليها غير لما تخلص دراستها او حتي تخلص الثانويه بس"
ايان بتفهم "دي هتبقي مراتي يا عم احمد وانا عارف هتعامل معاها ازاي"
أحمد "عايز اقولك حاجه عن كندا يبني من دلوقتي"
ايان بهتمام "اتفضل"
احمد "كندا بنتي بتخاف من الضلمه ومبتعرفش تنام غير فحضن حد عشان تحس بالامان غير كدا بتفضل تعيط"
ايان بهمس "دانا هتبسط اوي كل يوم فحضني كدا"
*ايان"ولا يهمك يا عم احمد زي ماقولتلك دي هتبقي مراتي وانا عارف هتعامل معاها ازاي"
احمد "ماشي يبني مستنينك النهارده بالليل في رعايه الله"
ايان "السلام عليكم"
احمد "وعليكم السلام"*

*ايان بهمس "واخيرا النهارده هتبقي ليا ومكتوبه علي اسمي وهتنامي فحضني بقا بما ان بباكي قالي انك مبتعرفيش تنامي غير فحضن حد،، بس موضوع ان مقربش ليكيي دا هيعزبني بس هحاول"
ليلتفت ايان بكرسيه ليري من دخل مكتبه دون ان يطرق الباب
ايان بصدمه "انتي!!!"*

عشق الايانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن