"Macam mana Farid. Dah dekat seminggu kat sini dah dapat difikirkan apa kemajuan nak bawa masuk kat kampung ni?" Tanya haji Rashid sambil mengambil kuih yang menjadi sarapan pagi mereka.
"Perkara pertama saya nak buat adalah nak naikkan pencawang telekomunikasi. Biar semua orang boleh pakai handphone. Ini line satu bar je. Sekejap ada sekejap takde pulak tu" kata Farid.
"Wahhh.. bang lepas ni abang boleh belikan saya handphone baru.." kata mak Lin yang tergedik di sebelah haji Rashid.
"Ishh.. awak ni.. haa lepas tu Farid nak ambil tanah ni ke?" Tanya haji Rashid.
Farid terdiam sejenak. Soalan haji Rashid itu ibarat perangkap maut baginya. Nampak mesra namun jika tersilap jawapan, besar kemungkinan Farid tidak akan dapat lihat dunia ini lagi. Kerana haji Rashid adalah saspek utama dan menjadi dalang dalam kesulitan syarikatnya berkenaan isu tanah kampung itu.
"Oh tidak pakcik... Ambil tanah ni bukan perkara main-main. Oleh sebab semua dah lama bermastautin kat sini, saya akan bawa perubahan yang akan beri keuntungan kepada kedua belah pihak. Kepada syarikat saya dan kepada orang-orang kampung ni.." kata Farid.
"Kalau betul.. syukurlah.. jangan cakap je Farid... Takut nanti lain pulak yang jadi.." kata haji Rashid.
"Jangan bimbang pakcik.. Daddy saya dah serahkan bulat-bulat seluruh projek kampung ni kepada saya.." Farid meyakinkan.
"Maklumlah Farid.. semua orang kampung ni adalah anak jati sini.. kampung ni saya sendiri yang buka.. memerah keringat, bermandi darah.. harapnya janganlah sampai berbalas darah juga.." kata haji Rashid.
Suasana sepi seketika selepas tutur kata haji Rashid. Walau pun kata-katanya lembut, namun tersimpan amaran yang mendalam di sudut hati Farid. Mak Lin pula terdiam memandang cawannya yang kosong di atas meja.
"Oh ya.. saya hendak calonkan haji sebagai ketua kampung yang berdaftar dengan kementerian. Jadi lepas ni senang kalau haji nak minta bantuan dan yang paling penting... Ada elaun..." Kata Farid.
"Wahh.. bagus.. Alhamdulillah.. tak sia-sia kau datang kampung ni Farid.. jadi pakcik nak kena buat apa sekarang ni? Nak kena pergi kementerian mana? Jom kita start kereta pakcik.." kata haji Rashid seakan tidak sabar sebaik mendengar perkataan elaun untuknya dari kerajaan.
"Ha ha ha.. saya akan hantar ke kementerian sebaik saya balik ke bandar minggu depan.. jadi saya perlu seminggu lagi untuk tinjau keadaan kampung ni.." jawab Farid.
"Tak kisahlah berapa lama pun Farid nak tinggal sini.. buat je macam rumah sendiri.. si Hanif dah ke bandar sejak dua hari lepas.. nak cari kerja katanya.. biasanya dia macam itulah.. bila duit dah habis baru nak balik.. tapi kerjanya takde.. si Shida tu pun baru tingkatan 5. Masih sekolah. Jadi kalau pakcik keluar uruskan kampung dan kebun, mak Lin ni ada boleh bagi bantuan apa-apa yang Farid nak.." kata haji Rashid.
Mak Lin tersenyum penuh makna kepada Farid. Lain macam senyumannya. Agak menggoda. Farid cuba mengalihkan pandangan ke tempat lain. Bukan tidak suka digoda, tetapi menghormati tuan rumah.
"Saya perlukan salinan kad pengenalan pakcik dan waris untuk saya hantar ke kementerian, juga sijil nikah pakcik dan mak Lin untuk sahkan pasangan pakcik. Selain tu surat beranak pakcik dan mak Lin serta anak-anak ada?" Tanya Farid.
"Ada.. semua mak Lin simpan.. Farid nak bila?" Tanya mak Lin.
"Saya nak ambil gambar sekarang" kata Farid.
Mak Lin pun bangun dari kerusi menuju ke biliknya. Terpesona Farid melihat punggung mak Lin yang sendat dibaluti kain batiknya. Tidaklah sebesar milik makcik Midah, namun cukup elok lentikannya serta kelebarannya yang kelihatan tergedik melenggok dalam kain batiknya. Tubuh mak Lin juga tidak terlalu berisi seperti makcik Midah, masih langsing dan menawan dalam baju kebaya ketatnya.
YOU ARE READING
Lembah Melana
Mistério / SuspenseDato' Hisham memberikan satu cabaran kepada anaknya untuk menguruskan tanah mereka di sebuah perkampungan yang penuh misteri.