♪ 01 ♪

59 10 2
                                    

"Weh, kau tengok budak tu, " Tunjuk seorang gadis kepada rakan yang duduk di sebelahnya.

"Budak yang duduk kat hujung tu ? " soal rakannya.

"Ha'ah. Aku selalu tengok dia seorang diri. Dia tu tak ada kawan ke ? "

"Biarlah dia. Siapa suruh dia anti-sosial sangat. Eh sudahlah. Jom teman aku ke bilik guru. Aku nak hantar laporan ni, " Rakannya mula berdiri diikuti gadis tadi.

"Jomlah. Seram pula aku rasa bila duduk lama-lama dalam kelas ni dengan dia, " Mereka berdua berjalan keluar daripada kelas itu, meninggalkan seorang gadis yang sedang menekup muka pada meja sedari tadi.

Setelah merasakan kelibat dua orang gadis tadi telah tiada, dia mengangkat kepalanya dengan perlahan-lahan.

Dapat dilihat pada nametag itu, tertera namanya.

Aiyana Pyqa.

Matanya yang terlihat seperti pemandangan kosong, merenung ke arah hadapan kelas.

Dia dengar dengan jelas sekali perbualan dua orang gadis tadi. Bukannya dia anti-sosial. Bukannya dia tak ada life.

Hanya saja dia seorang yang pemalu dan tidak pandai bergaul.

Keluhan dilepaskan olehnya.

'Kenapalah aku ni tak pandai nak bergaul dengan orang ek ? Apa masalah aku ? Susah sangat ke nak tegur dia orang ? "

Dia mengeluh lagi.

Ya, dia mengaku. Memang dia tak pandai nak tegur orang atau menjadi seorang yang peramah.

Mungkin memerlukan formula supaya dia boleh hafal dan gunakannya seperti formula matematik ?

Dia berdiri dan melangkah keluar daripada kelas itu, menuju ke arah rooftop sekolah, di mana ianya merupakan tempat kebiasaannya dia pergi untuk melepaskan perasaan di hati.

Pintu ditolak perlahan. Angin sepoi-sepoi bahasa yang menampar perlahan wajahnya, membuatkannya terasa damai dan melupakan masalah tadi buat seketika.

Kaki melangkah mendekati dawai yang dibuat bagi menghalang sesiapa yang terjatuh daripada atap bangunan tersebut.

Dia membetulkan rambutnya yang terlepas daripada sebarang ikatan itu. Matanya memandang ke arah padang sekolah.

Terlihat beberapa kelompok pelajar yang sedang berbual sambil makan. Ada juga yang sedang bermain bola. Biasalah, sekarang ini waktu rehat. Disebabkan itu, dia juga bebas untuk ke rooftop sekolah.

Dia tersenyum kecil melihat pelajar-pelajar yang sedang tertawa bersama itu. Ahh.. indahnya bila ada kawan ni kan ?

Mengingatkan perkara itu, senyuman dia semakin lama, semakin pudar. Digantikan pula dengan raut wajah sayu miliknya.

"Alangkah bagusnya jika aku bukan seorang yang pemalu. Pasti aku sudah mendapatkan ramai kawan.."

Pemandangan yang terasa kosong di hadapan matanya.

"Aku juga, inginkan seorang kawan.."

Tanpa sengaja, telinganya menangkap bunyi yang agak kuat di sebalik dinding yang ada di rooftop tersebut, membuatkan dirinya terkejut seketika. Sepertinya ada seseorang yang terjatuh.

Aiyana sudah merasa sedikit takut. Namun disebabkan perasaan ingin tahunya membuatkan dirinya melangkah mendekati punca bunyi tersebut dengan perlahan.

"Aduhh.." Suara seseorang terdengar. Aiyana melihat seorang lelaki yang sedang mengusap kepalanya perlahan.

Berkelip-kelip mata gadis itu memandangnya. Terasa seperti diperhatikan, lelaki tersebut memandang ke arahnya membuatkan Aiyana terkejut dan terkaku.

Imaginary Friend 【✔】Where stories live. Discover now